מקשרי המימן הטבעיים שעובדים רק לזמן קצר, ועד לסלסולים קבועים ותכשירים שיעצבו לכם את התחפושת האולטימטיבית. הכימיה של התסרוקת

העניין העיקרי בתחפושות פורים הוא בדרך כלל בתלבושת עצמה, למשל של קפטן מארוול, שוטר, רופא או מלכת אסתר. אולם תחפושות רבות משתדרגות כשמוסיפים להן רכיב משמעותי נוסף – השיער. אפשר לגלח אותו לגמרי, לעצב אותו בצורת קוצים, ליישר, לתלתל אותו או אפילו לבנות מגדל בסגנון מארג' סימפסון. איך השיער מחזיק מעמד בצורתו הרצויה? יש לכך מגוון שיטות, המתבססות על הכימיה של עיצוב השיער.

כדי להבין איך לעצב שיער בצורות מעניינות צריך קודם להבין מהו שיער. החלק של השערה הבולט מעל הקרקפת מורכב משלוש שכבות: השכבה החיצונית ביותר כוללת תאים המסודרים זה על גבי זה כמו גג רעפים, השכבה האמצעית מכילה בעיקר חלבונים – שרשראות ארוכות של חומצות אמינו המסודרות במבנה מוגדר, והשכבה הפנימית מכילה קשקשים. החלבונים קרטין ומלנין בשכבה האמצעית הם אלה שמעניקים לשיער את המבנה הטבעי שלו.

איך זה קורה? מראה השיער מוכתב על ידי קשרים חלשים בין אטום בעל מטען חשמלי חיובי מעט כמו מימן לבין אטום בעל מטען חשמלי שלילי מעט כמו חמצן או חנקן. כשאטום מימן נמצא קרוב מספיק לאטום חמצן, למשל, הם יימשכו זה לזה וייצרו קשר כימי חלש שנקרא "קשר מימן". מדובר בקשרים חלשים, עד כדי כך שאפילו טיפת מים אחת יכולה לשבור אותם.

כמו שקל להרוס קשרי מימן, פשוט למדי גם ליצור אותם. כשאנחנו מרטיבים את השיער, למשל במקלחת, אנחנו הורסים את מערכת קשרי המימן שהעניקה לשיער את המראה שלו לפני כן. כשהשיער מתייבש נוצרת מערכת חדשה של קשרי מימן בין החלבונים שמרכיבים את השיער.

אם מעצבים את השיער בצורה מסוימת כשהוא עדיין רטוב, העיצוב הזה יכול להחזיק מעמד בעזרת קשרי המימן החדשים שנוצרו. אולם מכיוון שכל מה שמחזיק את עיצוב השיער החדש הוא קשרי מימן חלשים, העיצוב הזה לא יחזיק מעמד לאורך זמן. אם תנסו למשל ליצור תלתלים בעזרת גלילים אחרי הרטבת השיער, הם יתפרקו כעבור זמן קצר. ברור אם כן שאי אפשר להשתמש בשיטה הזאת ליצירת מגדל שיער כמו זה המתנוסס על ראשה של גברת סימפסון.

צנח לו תלתל

למזלם של אלה מאיתנו שחושקים בתלתול יציב של השיער, קשרי מימן אינם הסוג היחיד של קשרים שיכולים להיווצר בין החלבונים בשיער. רוב חומצות האמינו, שהן אבני הבניין של החלבונים, מורכבות מארבעה סוגי אטומים בלבד: פחמן (C), מימן (H), חמצן (O) וחנקן (N). האטומים של חומצות אמינו נפרדות יוצרים ביניהם בעיקר קשרי מימן. אולם שתיים מחומצות האמינו מכילות גם אטומי גופרית (S). כששני אטומי גופרית מתקרבים זה לזה הם יוצרים קשר כימי חזק בערך פי עשרה מקשרי מימן. הוא מכונה קשר די-סולפידי, כלומר כזה שמתרחש בין שני אטומי גופרית.

איך משתמשים בקשרים האלה כדי לעצב את השיער? בשיער קיימת דרך קבע מערכת של קשרים די-סולפידיים השותפים גם הם למראה הטבעי שלו. כדי לשנות את הצורה של השיער לתקופה ארוכה, במטרה ליצור תלתלים או לחלופין להחליק את השיער, צריך קודם לפרק את הקשרים הדי-סולפידיים הקיימים בעזרת תרכובת המכילה אטומי גופרית. אטומי מימן הקשורים לגופרית בתרכובת המפרקת עוברים לאטומי הגופרית בחלבונים, וכך מפרקים את הקשרים המקוריים בין אטומי גופרית בחלבון.

לחומר המפרק (אמוניום תיו-גליקולאט) יש ריח אופייני של גופרית. אם במהלך טיפול בשיער נדמה לכם שאתם מריחים צחנת גרביים, גבינות מסריחות או את את ניחוח המרחצאות של חמת גדר – זה לא במקרה. מקור הריח בכולם הוא תרכובות המכילות גופרית.

כעת, כשהשיער השתחרר מהקשרים החזקים שעיצבו אותו קודם, הגיעה השעה לסדר אותו מחדש. למשל אם נרצה ליצור תלתלים, נלפף בשלב הזה את השערות סביב גלילים (רולים). כדי שהשיער יישאר יציב לאורך זמן במבנה שעיצבנו, עלינו לחבר מחדש בין אטומי הגופרית שהופרדו קודם על ידי אטומי מימן. לשם כך נעזרים בחומר מחמצן, בדרך כלל מי חמצן (H2O2), ש"גונב" את אטומי המימן מאטומי הגופרית ומאפשר לשני אטומי גופרית לחזור וליצור ביניהם קשר חזק ויציב. המערכת החדשה של קשרים די-סולפידים מסייעת להחזיק את השיער בצורתו הרצויה למשך תקופה ארוכה, אפילו חודשים.

ליפוף השיער לצד שבירה של הקשרים הדיסולפידיים ויצירתם מחדש יכולה להפוך שיער חלק לתלתלים | צילום: Shutterstock

ג'לים ג'לים

שיטות עיצוב השיער שתיארנו עד כה מתבססות על ניצול הקשרים בין חלבונים שנמצאים בשיער באופן טבעי. אולם יש גם שיטות שבהן מוסיפים לשיער חומר אחר, והחומר הזה מאפשר יצירת קשרים כימיים מסוגים נוספים, שאינם מתבססים על הרכבו המקורי של השיער.

מה למשל קורה כאשר מורחים ג'ל על השיער? ג'ל הוא חומר שמורכב מחלקיקים קטנים מורחפים במים. החלקיקים הקטנים הם בדרך כלל פולימרים – שרשראות שמורכבות מיחידה חוזרת זהה. כאשר מורחים ג'ל על השיער, הפולימרים נדבקים לשערות ונקשרים זה לזה בעזרת כוחות נימיות (קפיליריים). הקשרים בין החלקיקים הקטנים הללו מאפשרים לייצב את השיער בצורה חדשה. לאחר זמן מה המים בג'ל מתאדים ומתקבל שיער בעל מראה מבריק עם עיצוב חדש. הג'ל יחזיק את השיער במקומו עד שהקשרים שיצר יישברו, למשל על ידי סירוק במסרק או חפיפה בשמפו.

הרכב הפולימרים המדויק הוא המאפיין של ג'לים מסוגים שונים. חלקם אינם עמידים בתנאי מזג אוויר קיצוניים ואחרים אינם נדבקים לשיער טוב מספיק.

שפם ארוך לי אמתיים

אותם עקרונות שעליהם מבוסס הג'ל לשיער, שבו קשרים בין מולקולות חדשות מאפשרים לעצב את השערות בצורה חדשה, פועלים גם בתכשירים אחרים, כמו מוס או שעווה.

המוס, שנועד בין השאר להעניק לשיער יותר נפח, מורכב מפולימרים ותרכובות אחרות שמעניקות לשיער נפח וקלילות. לעומת זאת, שעווה מעניקה לשיער בעיקר ברק והיא מבוססת על חומרים שומניים כמו דונג או שומן דובים. אחד השימושים המעניינים לשעווה הוא למשל עיצוב שפמים.

מספרים בהקשר הזה על החפיר שלמרגלות מגדל דוד הסמוך לשער יפו בירושלים, שבמשך שנים היה מלא פסולת ועפר. אחרי מלחמת ששת הימים החלו לבסוף לנקות את החפיר ומצאו שם אוצרות של ממש. בין הממצאים היו המון קופסאות קטנות של שעווה לעיצוב שפמים. אפשר לדמיין חייל עות'מאני עומד על החומה בגשם לבדו, ומסלסל את שפמו בשעווה. הנה לכם רעיון לתחפושת מגניבה לפורים.

עצבי לך שפם. לא רק החיילים הטורקיים התגאו בשפם שלהם, גם האמן הספרדי סלבדור דאלי | איור: Shutterstock

שערה וקוץ בה

השיטות לעיצוב השיער מבוססות כולן על שינוי יזום בכימיה של השיער. אולם חשוב גם לזכור שהרצון בשיער שעיצובו ייחודי עלול לערער עם הזמן את בריאות השערות. למשל שימוש תדיר בחימום באמצעות "פן" יכול לגרום לכך שהחלבונים המרכיבים את השיער ייפרמו ויאבדו את המבנה המסודר שלהם. כתוצאה מכך תיפגע יכולתנו לעצב את השיער בעזרת קשרי המימן והקשרים הדי-סולפידים בין חלבונים.

בנוסף, כשמפרקים בכוח את מערכת הקשרים הדי-סולפידים הטבעית שבשיער, לא כולם נוצרים מחדש, מה שעלול לפגום באיכות השיער. גם שימוש תדיר בתכשירי שיער למיניהם עלול לפגוע באיכות השערות לאורך זמן, וכמובן גם השימוש במחמצנים למיניהם. הכימיה מאפשרת מגוון רחב של שיטות לעיצוב שיער, אך גם כאן- לכל דבר מחיר.

צפו בסרטון של PBS על תסרוקות מגניבות משנות ה-80 (באנגלית):|