אפילו מגפת הקורונה לא הצליחה לעצור את העלייה בגזי החממה ואת התחממות כדור הארץ

גובה פני הים וריכוז גזי החממה באטמוספרה הגיעו בשנת 2021 לשיא חדש ומדאיג. כך עולה מהסקירה השנתית הבינלאומית של האקלים העולמי שפרסמה האגודה האמריקאית למטאורולוגיה (AMS), בהובלת חוקרים מהמינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה של ארצות הברית (NOAA) ובהשתתפות יותר מ-530 מדענים מ-67 מדינות. הממצאים מעידים שהמאמצים הניכרים שמושקעים כיום לצמצום השימוש בדלקי מחצבים עדיין רחוקים מלהשיג את המטרה ולבלום את תהליכי שינוי האקלים וההתחממות העולמית. יתר על כן, עולה מהם שאפילו הירידה החדה בפעילות האנושית המזהמת בשנה הזאת, עקב מגפת הקורונה, לא עצרה את ההתחממות אפילו באופן זמני.

"הנתונים המוצגים בדו"ח זה הם ברורים. אנחנו ממשיכים לראות עוד ועוד ממצאים משכנעים לכך שלשינויי האקלים יש השפעה גלובלית והם אינם מראים שום סימן להאטה", אמר ראש המינהל ריק ספינרד (Spinrad).

להתחממות הגלובלית ולשינויי האקלים יש השלכות מרחיקות לכת על העולם כולו, ובהן הרס של מערכות אקולוגיות, הכחדה של בעלי חיים, זיהום אוויר, הפשרת קרחונים ועוד שרשרת של תהליכים התלויים זה בזה, גם אם לפעמים נדמה שאין ביניהם קשר. כל אלה מאיימים לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. הדוגמאות רבות ומגוונות, החל בציפורים הנודדות שכבר משנות את מסלולי התעופה שלהן וכלה בשכיחות הגוברת של בצורות. רק לאחרונה התברר שהבצורת הממושכת בדרום-מערב ארצות הברית היא החמורה ביותר ב-1,200 השנים האחרונות.

מפה של תנועת הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה, כתוצאה משריפת יערות (סרגל אדום) ושימוש בדלק מאובנים (סרגל סגול) | Animate4.Com, Science Photo Library
ריכוז גזי החממה באטמוספרה הגיעו בשנת 2021 לשיא חדש ומדאיג. מפה של תנועת הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה, כתוצאה משריפת יערות (סרגל אדום) ושימוש בדלק מאובנים (סרגל סגול) | Animate4.Com, Science Photo Library

"סוגיה שדורשת טיפול מיידי"

בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים להבין לעומק את תהליכי שינוי האקלים וכך להתאים את דרכי ההתמודדות שלנו עם המשבר. אך למרות כל המאמצים, הדו"ח מציין כי ריכוז גזי החממה באטמוספרה – שכוללים פחמן דו-חמצני, מתאן ותחמוצת חנקן – הגיע לרמה הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם, וכנראה הגבוהה ביותר במיליון השנים האחרונות, לפי התיעוד הגיאולוגי של האקלים בעבר הרחוק. הריכוז השנתי הממוצע של פחמן דו-חמצני שנמדד באטמוספרה בשנת 2021 היה 414.7 חלקיקים למיליון, כלומר 2.3 חלקיקים למיליון מעל לריכוז שנמדד בשנת 2020 וכמאה חלקיקים למיליון יותר מאשר בשנת 1950.

ככל שהצבע הכחול עמוק יותר, כך פני הים עלו יותר | NOAA
גם גובה פני הים הגיע לרמה הגבוהה ביותר שתועדה עד כה. מפה שמראה את השינוי בגובה פני הים, בסנטימטרים, מ-1993 ועד 2021. ככל שהצבע הכחול עמוק יותר, כך פני הים עלו יותר | NOAA

לא רק האטמוספרה משתנה: גם טמפרטורת האוקיינוסים וגובה פני הים הגיעו לרמה הגבוהה ביותר שתועדה עד כה. האוקיינוסים קולטים את רוב עודפי האנרגיה הכלואים בכדור הארץ בהשפעת גזי החממה וגורמים נוספים, אך החום שנאגר בהם אינו נעלם. בשנה האחרונה נמדדה טמפרטורת שיא באוקיינוסים עד לעומק של 6,000 רגל, כלומר כ-1,800 מטר מתחת לפני הים. גם גובה פני הים עצמו רשם שיא חדש: 97 מילימטר מעל הגובה הממוצע שתועד בשנת 1993, שבה החל השימוש בלוויינים למדידת גובה פני הים. השנה הקודמת הייתה גם בין שש השנים החמות ביותר בממוצע מאז אמצע המאה ה-19, ומספר הסופות הטרופיות שהשתוללו במהלכה היה גבוה מהממוצע.

מנכ"ל האגודה האמריקאית למטאורולוגיה, פול היגינס (Higgins), אומר כי הדו"ח "מספק את הקישור העדכני ביותר בין ההבנה המדעית של מערכת האקלים לבין ההשפעה של האנושות עליה. אם נתייחס לזה ברצינות ונשתמש בזה בחוכמה, נוכל לשגשג על כדור הארץ". ואספינרד סיכם: "משבר האקלים אינו איום עתידי, אלא סוגיה שיש לטפל בה עוד היום".

תגובה אחת

  • אנונימי

    הפרכות מנתונים מדעיים לשקר שנקרא "משבר האקלים"

    מהו האיום הגדול ביותר על האנושות? מלחמה גרעינית? פגיעת אסטרואיד? מגפה קטלנית? אם הייתם שואלים אדם מהרחוב, בייחוד אם הוא צעיר, התשובה העיקרית שהייתם שומעים הייתה – משבר האקלים. עבור מיליוני אנשים מדובר בלא פחות מאיום קיומי ודאי שיפגע במלוא העוצמה בשנים הקרובות ויביא את האנושות לסף הכחדה או גרוע מכך. לדעתם עמדה זו מגובה מעבר לכל ספק במדע מוצק ובלתי מעורער. קשה להאשים אותם. המנהיגים החשובים בעולם מפמפמים היסטריה אקלימית ורטוריקה אפוקליפטית כבר שנים, וזו מהדהדת לציבור 24/7 באמצעי התקשורת הפופולרית.
    להלן קישור למאמר
    https://katzr.net/0aef06