ניתוח הטבעות של אלפי עצים קדומים מספק ראיה מדאיגה נוספת לעוצמתה של ההתחממות הגלובלית

מאז ראשית המאה ה-21, חלקה הדרום-מערבי של יבשת צפון אמריקה סובל מבצורת ממושכת ויוצאת דופן בממדיה. כעת מתברר כי תקופת היובש הזאת היא החמורה ביותר שפקדה את האזור ב-1,200 השנים האחרונות לפחות. הממצאים עולים ממחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Climate Change.

על סמך שחזור תכולת הלחות בקרקע במהלך מאות השנים האחרונות, מצאו החוקרים כי השנים 2021-2000 היו עשרים ושתיים השנים הרצופות היבשות ביותר בחלק זה של היבשת לפחות מאז שנת 800 לספירה – השנה המוקדמת ביותר שאליה הגיע השחזור האקלימי שעשו. לחות הקרקע, כלומר תכולת המים הכוללת באדמה, היא מדד מרכזי לאבחנה של בצורות ולמעקב אחריהן. היא מושפעת מכמות המשקעים היורדים באזור וכן מהטמפרטורה, שמשפיעה על קצב האידוי שלהם. כדי לעקוב אחרי רמת הלחות בקרקע במשך השנים, ניתחו החוקרים למעלה מ-1,500 רצפים של טבעות עצים קדומים שנדגמו במערב היבשת. עוביה של כל טבעת, הניתנת לתארוך מדויק, תלוי בקצב גדילת העץ, שמושפע בעיקר מזמינות המים לשורשים.

מהשחזור האקלימי עולה כי שתיים מהשנים הנכללות בתקופת הבצורת, 2002 ו-2021, היו היבשות ביותר מאז שנת 1900, ונכללות ב-12 השנים היבשות ביותר מאז שנת 800 לספירה. ממצאי המחקר נתמכים גם במדידות אקלימיות ישירות; ממוצע המשקעים השנתי מאז שנת 2000 היה נמוך ביותר משמונה אחוזים לעומת הממוצע בשנים 1999-1950, והטמפרטורה הייתה גבוהה יותר ב-0.91 מעלות.

המחקר גם מפנה אצבע מאשימה כלפי האנושות. החוקרים הראו, באמצעות כמה מודלים חישוביים כי השפעת האדם על עליית הטמפרטורה העולמית אחראית לכ-40 אחוז מעוצמת הבצורת בשנים הללו. כלומר, עולה מהם שאלמלא הפעילות האנושית סביר להניח שהעשורים הראשונים של המאה ה-21 כלל לא היו מסווגים כתקופה יוצאת דופן. על פי התחזיות, הבצורת צפויה להימשך לפחות עד סוף השנה הנוכחית, וקיימת סבירות של 75 אחוז שהיא תימשך גם עד שנת 2030 לפחות.

שריפת ענק במדינת קליפורניה | rocco constantino, Shutterstock
הבצורת והיובש גורמים לשריפות נרחבות בדרום-מערב ארצות הברית. שריפת ענק במדינת קליפורניה | rocco constantino, Shutterstock

ההשפעות ההרסניות של הבצורת 

הבצורת מורגשת היטב בשטח. ספיקת המים של נהר קולורדו הגדול הייתה בשנה שעברה החלשה ביותר מאז שנת 1906 לפחות. כתוצאה מכך, מפלסי שני מאגרי המים המלאכותיים הגדולים ביותר בארצות הברית, האגמים מיד ופאוול השוכנים לאורך הנהר, היו בשנה החולפת הנמוכים ביותר אי פעם. המחסור יוצא הדופן הוביל את ממשלת ארצות הברית להכריז לראשונה על משבר מים במערב המדינה, ולצמצם את מכסות המים השנתיות המוקצות למקסיקו ולמדינות נוואדה ואריזונה בארצות הברית, אשר שואבות מים מהנהר.

היובש הקשה של השנים האחרונות מתבטא גם ברצף של שריפות חסרות תקדים שפקדו את קליפורניה הנמצאת גם היא במערב ארצות הברית. בשנת 2020 לבדה נשרפו בקליפורניה כ-4,200 קילומטרים רבועים של חורש ויערות, שטח השווה לכמעט חמישית משטחה של ישראל.

 

2 תגובות

  • ע

    דיברת על השפעת האדם, אולם לא

    דיברת על השפעת האדם, אולם לא נתת ולו רמז על אופיה של השפעה זו.

  • צח

    למזלינו האדם משגשג רק בין

    למזלינו האדם משגשג רק בין תקופות הקרח,אחכ נפטרים ממנו