ציור מערה באינדונזיה מלפני כ-44 אלף שנה, מראה ציד של חזירים ובופלו. זהו הציור הפיגורטיבי העתיק ביותר שהתגלה עד כה

לפני כשלוש שנים עמד הארכיאולוג האינדונזי המרולה (Hamrullah) במערה באי סולאווסי שבמולדתו, והבחין שיש חור בתקרה שלה. המרולה וחוקרים נוספים חקרו כבר זמן מה את המערות באי, בחיפוש אחר שרידים שהשאירו בני אדם קדומים, שגרו במערות לפני עשרות אלפי שנים. הם מצאו ציורי קיר רבים, שכללו דוגמאות של ידיים, מריחות של גיר אדום וסימנים נוספים. הם גם גילו לא מעט פסלונים מגולפים. אבל מה שהסתתר במעלה אותה מערה היה מיוחד אפילו יותר. 

המרולה טיפס על עץ תאנה סמוך, הצליח להשתחל למדור העליון, ונעצר משתאה מול הקיר האחורי. "חשבתי, וואו, זו ממש סצנה שלמה", אמר בראיון לכתב העת Science. "יש פה בני אדם, או אולי חצי אדם חצי חיה, צדים או תופסים בעלי חיים... זה פשוט מדהים".

הדוגמה המוקדמת ביותר לאמנות פיגורטיבית. פרט מתוך הציור שהתגלה באינדונזיה | צילום: Endra
הדוגמה המוקדמת ביותר לאמנות פיגורטיבית. פרט מתוך הציור שהתגלה באינדונזיה | צילום: Endra

במאמר שהתפרסם לאחרונה סקרו החוקרים את הציור שנמצא במערה. רוחבו כארבעה מטרים וחצי, והוא נעשה כולו בצבע אדום. מופיעות בו שש חיות, מתוכן שתיים הן ככל הנראה חזירי יבלות סולוואסים, וארבע האחרות מייצגות אנואה (Anoa), מין של תאו גמדי. שני המינים חיים באי עד היום. מסביב לבעלי החיים נמצאות לפחות שמונה דמויות הנראות אנושיות, אך לחלקן יש מאפיינים חייתיים, כמו מקור, חוטם ארוך של חיה, או זנב. לצד חלק מהדמויות יש קווים ארוכים, שמייצגים אולי חניתות או חבלים. 

דמויות מהעולם האמיתי

החוקרים תיארכו את הציורים בעזרת בדיקה של המשקע שנוצר עליהם, תוצאה של טיפות מים שזרמו על הקיר והשאירו עליו צברים קטנים של מינרלים, המכונים "פופקורן מערות". המשקע מכיל אורניום, שמאפשר לקבוע מתי הוא נוצר בעזרת תיארוך רדיומטרי. כך הגיעו החוקרים למסקנה שגילו של הציור הוא כ-44 אלף שנה, והוא לפיכך הדוגמה המוקדמת ביותר לאמנות פיגורטיבית – אמנות שבה נראים דמויות וחפצים מהעולם האמיתי, בניגוד לאמנות מופשטת. הוא מקדים בכמה אלפי שנים את האמנות הפיגורטיבית העתיקה ביותר שנמצאה עד אז, בעיקר במערות באירופה. 

היכולת לדמיין ולספר סיפורים התפתחה מוקדם בהרבה ממה שחשבנו. הכניסה לחלק העליון במערה | צילום: R Sardi
היכולת לדמיין ולספר סיפורים התפתחה מוקדם בהרבה ממה שחשבנו. הכניסה לחלק העליון במערה | צילום: R Sardi

אמנם, יש ציורים עתיקים יותר. בספרד נמצאו ציורי מערה שגילם כ-64 אלף שנים, וככל הנראה נעשו בידי ניאנדרטלים, שכן בני אדם מודרניים עוד לא הגיעו אז לאירופה. אך הם מורכבים מקווים וסימנים שאינם מתחברים לכדי דמויות מובחנות. בדרום אפריקה נמצאה אבן שעליה סימנים בגיר אדום, מלפני 73 אלף שנה, אך גם שם לא מדובר בציור פיגורטיבי. הציור האינדונזי לא רק מראה דמויות, אלא מספר סיפור שלם, מתאר סצנה של ציד. חוץ ממנו, הציור העתיק ביותר של סצנה כזו נמצא במערות לאסקו המפורסמות בצרפת, וצויר כנראה לפני כ-17 אלף שנה בלבד. 

"אנחנו חושבים על היכולת של בני האדם לספר סיפור, לתאר התרחשות, כאחד הצעדים האחרונים בהתפתחות הקוגניטיבית של האדם" אמר מקסים אוברט (Aubert) מאוסטרליה, שהוביל את המחקר. "אבל זהו אחד מציורי הקיר העתיקים ביותר בעולם, וכל האספקטים החשובים של החשיבה המודרנית כבר נמצאים כאן". עמיתו למחקר אדם בראם (Brumm) הוסיף בראיון לסיינטיפיק אמריקן שלפי הממצאים שבידינו, הוא סבור שאותה יכולת לדמיין וליצור סיפורים החלה עוד הרבה לפני כן, "אולי עוד לפני שהמין שלנו יצא מאפריקה".

סרטון קצר על התגלית ומשמעותה (באנגלית): 

 

0 תגובות