שיעור התחסנות נמוך כבר הביא לחזרתן של מחלות כמו חצבת וחזרת, ובחודשים האחרונים מצטרפת עוד מחלה שיש חיסון יעיל נגדה

לאחר התפרצויות בחודשים האחרונים של החצבת והחזרת, הגיחה מחדש בדרום אפריקה מחלה נוספת שיש נגדה חיסון ותיק ויעיל – דיפתריה. ילד ובוגר חלו בדיפתריה בשני מחוזות בדרום אפריקה. משרד הבריאות שם מדגיש לאנשי צוות רפואי לשים לב לסימני המחלה, וקורא לכל מי שמפגין את תסמיני המחלה לגשת לבדיקה רפואית.

כזכור, בניגריה שבמערב אפריקה יש מגפת דיפתריה גדולה הנמשכת כבר מספר חודשים, ושהפילה כבר מעל 70 חללים. לאחרונה הכשיר הצלב האדום יותר מ-200 מתנדבים לסייע בבלימת המחלה. בארבעה ימי השתלמות, למדו המתנדבים כיצד להדריך קהילות בהתנהגות מונעת שתגביל את התפשטות המחלה ותעזור במיגורה. רק 36 אחוז  מהילדים בין גיל שנה לשנתיים בניגריה השלימו את תכנית החיסונים המומלצת, כש-18 אחוז מהפעוטות בגיל זה לא חוסנו כלל.

מוקדם יותר החודש דווח על מוות מדיפתריה בוויאטנם, מקרה ראשון זה שנים. הרשויות מיד פתחו בחקירה אפידמיולוגית כדי להגיע לכל המגעים של החולה ולבדוק שלא נדבקו, אחרי שבלאוס השכנה מקרה יחיד בדצמבר 2022 הביא להתפרצות עם 60 חולים, רובם ילדים. 12 מהם מתו מהמחלה.  החולים בלאוס לא היו מחוסנים, והוריהם, שכלל לא היו מודעים למחלה, הניחו תחילה שילדיהם נדבקו בשפעת והביאו אותם לטיפול רפואי מאוחר מדי. גם אז לא תמיד האבחון היה נכון.

החיסון נגד דיפתריה יעיל מאוד, וניתן במסגרת חיסוני השגרה לכל התינוקות בישראל ולילדים בבתי הספר שמחוסנים לפי המלצות משרד הבריאות.


מחלה קטלנית שאפשר בקלות להתגונן מפניה באמצעות חיסון ותיק, יעיל ומוכח. חיידקי דיפתריה | איור: Kateryna Kon, Shutterstock

הפוליו עדיין איתנו

באפגניסטן אותרו שני נדבקים בפוליו מזן 1, הזן המקורי היחיד ששרד בעולם, לאחר שבשנה שעברה התגלו במדינה 22 כאלה. אפגניסטן ופקיסטן הן המדינות היחידות בעולם שבהם הפוליו המקורי עדיין קיים, בגלל כמה שבטים עקשניים שמתנגדים לחיסונים ולסרבים השתתף במבצעי החיסון נגד פוליו.

עם זאת, גם כשיוכחד סוף סוף גם זן הבר היחידי של הפוליו שנותר, עדיין יימשך המאבק במחלה. מאמצי ההכחדה מתבצעים באמצעות החיסון בנגיף מוחלש, אך כשהכיסוי החיסוני אינו מלא, הנגיף המוחלש עלול לעבור מוטציה ולחזור להיות אלים. אכן יש בעולם מדינות עם התפרצויות של נגיף מוטנט כזה, ונזכיר שגם בישראל מסתובב כעת באוכלוסייה נגיף פוליו זן 2 ממקור תרכיבי, שההגנה היחידה מפניו בישראל היא החיסון בנגיף מומת, הניתן בזריקה ולא בטיפות לפה. הזריקה הזו כוללת גם את חיסון הדיפתריה, ומי שלא מחסן את ילדיו חושף אותם לסיכון בהידבקות בשתי מחלות מאוד לא נעימות ואף מסוכנות.

ספירת קורונה

מבחינת הקורונה, מספר החולים המאושפזים בישראל בגלל קורונה ממשיך לרדת. מספר המתים מהמחלה ממשיך לעלות כמובן, והגיע ל-12,521, קצב של כעשרה מתים מקורונה בכל שבוע בשבועות האחרונים.

 

0 תגובות