אבעבועות הקוף כבר אינה מצב חירום עולמי וירידה כללית בחיסוני השגרה בתקופת הקורונה הובילה להתפרצויות חזרת

אבעבועות הקוף

לאחר שארגון הבריאות העולמי החליט שמגפת הקורונה כבר איננה מצב חירום בריאותי עולמי, אלא הפכה לאיום מתמשך, הגיע הארגון למסקנות דומות גם לגבי אבעבועות הקוף. כזכור, לפני כשנה החלה שרשרת הדבקות חריגה מחוץ לאפריקה של מחלת אבעבועות הקוף, נגיף קרוב משפחה של מחלת האבעבועות השחורות הנכחדת. להבדיל מהדודן הנכחד, אבעבועות הקוף קטלנית פחות ומדבקת בעיקר במגע. ההתפרצות המפתיעה התרחבה במהירות ממדינות מערב אירופה לאמריקה הצפונית ולמדינות נוספות, ואף לישראל הגיעה המחלה. למרבה המזל למחלה יש כבר חיסון יעיל, אותו החיסון היעיל נגד אבעבועות שחורות רק בגרסה חדשה, ומרגע שיוצרו מספיק חיסונים בשילוב עם נקיטת אמצעי זהירות בקרב קבוצות הסיכון, תפוצת המחלה החלה לרדת. פרוטוקול החיסון כולל שתי מנות שמחסנות לשנים רבות, ולפי מחקר ישראלי שפורסם בחודשים האחרונים, גם מנה אחת מספקת הגנה יפה מאוד נגד הידבקות בנגיף אבעבועות הקוף.

מעל 87 אלף חולים התגלו במהלך ההתפרצות ב-111 מדינות ברחבי העולם. 140 מהחולים קיפחו את חייהם, אך הדבר הופך נדיר יותר ויותר. לאחרונה אותר מקרה אחד בפקיסטן. בבריטניה שהייתה ממובילות ההתפרצות בתחילתה, אותרו רק 10 חולים מאז תחילת השנה.

בכמה ממדינות אפריקה מחלת אבעבועות הקוף נחשבת לאנדמית, כיוון שיש בה אוכלוסיית בעלי חיים גדולה שהיא המאגר הטבעי למחלה. ההתפרצות החריגה מחוץ לאפריקה נמצאת תחת שליטה, אך המחלה עדיין קיימת, ויש בעולם גם החוששים שלמרות הדעיכה הברורה בתחלואה, היא עלולה לשוב ולהרים את ראשה לאחר שהתגלו מקרים חדשים בשיקגו, ארצות הברית ובצרפת בקרב אנשים שחלקם מחוסנים.

חזרת

עקב הירידה בשיעורם של חיסוני השגרה בתקופת מגפת הקורונה, יש כרגע בעולם התפרצויות נרחבות של מחלת החצבת. אחת המדינות החווה התפרצות כזו היא דרום אפריקה, וכעת מדווחים במדינה גם על התפרצות חזרת חריגה מהרגיל. חזרת היא מחלה נגיפית שהחיסון נגדה נכלל באותה זריקת חיסון עם החצבת, ושמו זריקת MMR, או MMRV, הגרסה הניתנת בישראל לתינוקות ומחסנת גם נגד אבעבועות רוח. ה-M הראשונה באותיות החיסון מסמלת חצבת (Measles באנגלית), והשנייה מסמלת חזרת (Mumps). ירידה בחיסוני החצבת גוררת בעקבותיה בהכרח ירידה גם בחיסונים נגד המחלות האחרות שבאותה הזריקה, ומכאן גם התפרצות החזרת.

החיסון נגד חזרת גם כך מעט פחות יעיל מאחיו המחסן נגד חצבת, וגם כשהחיסונים ניתנים כהלכה, עלולות להיות לפעמים התפרצויות קטנות שיפגעו גם במחוסנים. כשרואים ירידה כה גדולה בחיסוני השגרה עד שמתחילות התפרצויות חצבת, ייתכן שהתפרצות החזרת בדרום אפריקה היא רק הסנונית הראשונה.

האות R בחיסון מסמלת את מחלת האדמת (Rubella באנגלית), מחלה קלה בדרך כלל אצל ילדים, אך אם אישה הרה נדבקת בה עלולה להיגרם פגיעה בלתי הפיכה בעובר. מאז שהחלו לחסן בישראל את כל התינוקות נגד אדמת, אין יותר מקרים של פגיעה כזו בעוברים. גם רמת החסינות הכללית באוכלוסייה נגד מחלה זו עלולה לרדת, אם שיעורי ההתחסנות בחיסון הזה לא יעלו בחזרה.

תגובה אחת

  • חיים

    אבעבועות הרוח כבר לא מצב חירום?

    אז אפשר כבר לצאת מהבית?