מקרה הפוליו הראשון לשנת 2024 בפקיסטן, התפרצות גדולה של אבעבועות הקוף בקונגו וצהבת E במחנות הפליטים בצ'אד

פוליו

נכון להיום פקיסטן ואפגניסטן הן המדינות היחידות בעולם שעדיין פעיל בהן נגיף הפוליו הפראי, ופקיסטן הודיעה על שני מקרים ראשונים לשנת 2024. במחוז דרה בוגטי בבלוצ'יסטן נדבק חולה בן שנתיים וחצי בנגיף פוליו מזן 1, הזן המקורי היחיד שנותר בעולם לאחר שזנים 2 ו-3 נכחדו. זה החולה הראשון במחוז הספציפי הזה מזה 13 שנים. לא ברור כיצד הוא נדבק, מה שמעלה חשש להעברה קהילתית שלא אותרה. יום לאחר מכן נודע על חולה נוסף, ילד כבן ארבע, בעיר צ'אמאן שבבלוצ'יסטן גם היא, על הגבול עם אפגניסטן. זה המקרה הראשון במחוז זה ארבע שנים. בפקיסטן מתנהלים כל העת מבצעי חיסון גדולים, אך המחסנים לא מצליחים לחסן את כל הילדים והנגיף מתגלה בקביעות בסקרים ודגימות ביוב.

נזכיר שיש כיום שני סוגי חיסונים נגד פוליו. האחד הוא החיסון המומת, הניתן בזריקה, שמחסן נגד שלושת הזנים. חיסון זה מגן על המקבלים אותו מפני השיתוק שהמחלה עשויה לגרום, אך לא מונע הידבקות בנגיף והדבקה של אחרים. החיסון הוא חלק מחיסוני השגרה בישראל, כחלק מהזריקה המחומשת שתינוקות מקבלים החל מגיל חודשיים. החיסון השני נגד פוליו הוא החיסון החי-מוחלש, הניתן בטיפות לפה. הוא מגן גם על המקבלים אותו וגם על הסובבים, שכן הוא מונע מהמחוסן מלהידבק במחלה. החיסון הזמין בישראל כולל את זנים 1 ו-3, אך אינו מחסן נגד זן 2 הנכחד.

גרסה של זן 2 שמקורה בחיסון הסתובבה בישראל החל מ-2022, ואף גרמה למחלתה של ילדה לא מחוסנת לפני כשנה.


פקיסטן הודיעה על שני מקרים ראשונים של פוליו לשנת 2024. ילדה בפקיסטן מקבלת חיסון נגד פוליו בטיפות לפה | Asianet-Pakistan, Shutterstock

אבעבועות קוף

ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו יש כבר זמן רב התפרצות גדולה של אבעבועות קוף, מן הזן המסוכן יותר מבין שניים, וכעת התפרסם מחקר לפיו גם ברפובליקה של קונגו, השכנה ממערב בעלת השם הדומה, יש התפרצות לא קטנה של אותה המחלה. משרד הבריאות של קונגו איתר כמה עשרות מקרים ברוב חלקי המדינה , ויש חשש שכמו בדרך כלל באפריקה, המספרים האמיתיים של החולים גבוהים יותר מהמדווח.

צהבת E

אל המדינה צא'ד שבמרכז אפריקה נמלטים פליטים מאירועי אלימות בסודן ובמחנות הפליטים שלהם מתפשטת צהבת נגיפית מסוג E, אותה מחלת כבד נגיפית שבתחילת החודש דווח על התפרצות שלה בדרום סודן. המחלה מועברת דרך מים מזוהמים, ומאיימת על כחצי מיליון הפליטים הסודנים בחלקיה המזרחיים של צ'אד. המחלה מידבקת מאוד ומתפשטת בקלות בתנאים הגרועים שבהם חיים הפליטים הסודנים. לפעמים מאות אנשים חולקים שם מבנה שירותים בודד. בתנאים שבהם מחלה כמו צהבת E מתפשטת, גם מחלות מסוכנות אחרות המועברות במים ומזון מזוהמים עלולות להתפשט, אם לא ישפרו את התברואה במחנות.


רוב מקרי השעלת שהתגלו לאחרונה בצ'כיה הם בבני נוער. ילדה משתעלת נבדקת על ידי רופאה | Ilike, Shutterstock

שעלת ודיפתריה

בצ'כיה מדווחים על מעל 1,600 מקרים של שעלת מאז תחילת השנה, יותר מכל ארבע השנים שקדמו לה ביחד. רוב החולים הם בני נוער שכבר חלפו כמה שנים מהחיסון האחרון שלהם נגד שעלת. החיסון נגד שעלת משולב עם החיסון נגד דיפתריה וגם מקרים של המחלה הקטלנית הזו החלו להופיע במדינה. בתחילת החודש אף מת ממנה חולה בן 82, מקרה המוות הראשון מדיפתריה בצ'כיה מאז 1969. במדינה שוקלים לצאת למבצע חיסונים נגד שתי המחלות, אך החיסון אינו בסל הבריאות עבור מבוגרים, ואף אינו נגיש לאנשים רבים לאחר שבחלקים מהמדינה הורגש מחסור במנות. כדי להרגיע את החששות הודיעו במשרד הבריאות שיש במדינה 70 אלף מנות חיסון זמינות ומשלוחי חיסונים נוספים אמורים להגיע מבריטניה בקרוב.

0 תגובות