דבר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, וצהבת וכולרה בגלל מים מזוהמים

בין שלל המחלות המסוכנות שתוקפות בשגרה את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, נמצאת גם מחלת הדבר, הנגרמת על ידי החיידק ירסיניה פסטיס. המחלה אנדמית למדינה. אמנם יש ספק שמגפות העבר בקונגו נגרמו מחיידק הדבר, בגלל היעדר בדיקות נאותות, אך משנת 2021 החלו להצטבר מקרים שאומתו בבדיקות מעבדה.  עד 2024 דווחו 881 מקרים של דבר , מתוכם 42 מקרי מוות. בחלק מהמדינה התגלו מקרים חדשים בכל חודש בקביעות, ומתחילת השנה הנוכחית כבר התגלו כמה עשרות חולים.

מקרים רבים התגלו בקרב ילדים, דבר שהוביל לאחרונה לסגירת כמה בתי ספר. צוות מומחים מטעם המרכז לחקר מחלות טרופיות ביקר בבתי הספר, ומצא פרעושים בכיתות. פרעושים נגועים בחיידק הדבר מדביקים חיות ובני אדם כשהם עוקצים אותם. חלק מהתלמידים הגיעו מיישובים שנפוצים בהם פרעושים, ועיקר מאמצי בלימת המחלה מתמקדים כעת בהדברה.

צהבת בדרום סודן

הרשויות במדינת ואראפ בדרום סודן הכריזו על התפרצות של צהבת נגיפית מסוג E, לאחר שחולה בת 3 התגלתה כחיובית לנגיף.  המחלה נגרמת על ידי נגיף הפטיטיס E, גורמת לחום, בחילה וכאבי ראש ועלולה להוביל לסיבוכים ופגיעה בכבד. להבדיל מצהבות A ו-B, נגדן יש חיסונים יעילים הנמצאים בחיסוני השגרה במדינות רבות, ולהבדיל מצהבת C שיש לה תרופה בשנים האחרונות, נגד צהבת E, שגם היא גורמת לדלקת כבד, אין תרופה והחיסון נגדה לא זמין. לפי ארגון הבריאות העולמי הנגיף מדביק כ-20 מיליון איש בכל שנה. מתוכם כ-3 מיליונים מפתחים מחלה, וכ-44 אלף איש מתים ממנה.


מועברים בעיקר על ידי מים מזוהמים. חלקיקי נגיף הפטיטיס E | איור: Kateryna Kon / Science Photo Library

הנגיף מועבר בעיקר על ידי מים מזוהמים, ולכן המחלה מהווה איום על חברות ללא תשתית נאותה לאספקת מי שתייה ראויים, כמו בלא מעט ממדינות אפריקה ובתוכן דרום סודן. התפרצות צהבת E, כמו התפרצות כולרה ומחלות אחרות המועברות באמצעות מי שתייה נגועים, מזכירות לנו את החשיבות העצומה שיש לסניטציה התקינה במקומות יישוב. השקעה במערכות ביוב ומים תקינות קשורה קשר הדוק לבריאות הציבור.

כולרה ביבשה ובים

ואם כבר הזכרנו כולרה, מחלה שלשולית שעלולה להיות קטלנית, ראוי לזכור שבימים אלה יש מקרים חדשים בלא מעט מדינות אפריקאיות. בורונדי, קמרון, איי קומורו, אתיופיה, קניה, מאלאווי, מוזמביק, טנזניה, זמביה וזימבבואה, כולן דיווחו על תחלואה בשבוע השביעי של 2024. בחלק מהמדינות אוזלים חיסוני הכולרה. ב-2023 דיווחו על מקרים גם הן אסווטיני, קונגו (לא זו של הדבר מלמעלה), טוגו ודרום סודן שכפי שראינו קודם, אולי כבר אין בה כולרה, אבל מערכת המים בה עדיין לא מונעת מחלות.

ובעוד הכולרה משתוללת בעיקר בדרומה ובמזרחה של אפריקה עם לפחות 188 אלף חולים מאז תחילת 2023, התגלו חולי כולרה על ספינת התענוגות "השחר הנורווגי", ששטה בים זמן מה ללא מקום לעגון בו. ביום שלישי האחרון שלטונות מאוריציוס אישרו לספינה לעגון, לאחר שנדחתה מהאי ראוניון, שם הייתה אמורה להוריד חלק מנוסעיה ולהעלות חדשים במקומם.

0 תגובות