חיסון לצ'יקונגוניה, קדחת המוח של סיינט לואיס חוזרת לקליפורניה, וקדחת מערב הנילוס מתפשטת בעולם

חיסון למחלת הצ'יקונגוניה

מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית, ה-FDA, אישר השבוע לשימוש את החיסון הראשון בעולם נגד הנגיף הגורם למחלת הצ'יקונגוניה. החיסון החדש, הנקרא איקסצ'יק (Ixchiq), מאושר מגיל 18 ומעלה למי שנמצאים בסיכון גבוה לחשיפה לנגיף, ואושר ב"מסלול המהיר" כמו זה ששימש לאישור חיסוני הקורונה בזמנו.

מחלת הצ'יקונגוניה לא קיימת נכון להיום בישראל, ואנדמית בעיקר לאזורים טרופיים וסובטרופיים באפריקה, דרום מזרח אסיה ויבשות אמריקה. כמו מחלת הדנגי, גם הצ'יקונגוניה מועברת על ידי יתושים, וגם היא נחשבת לאיום גלובאלי מתפתח בגלל שינויי האקלים התורמים להתפשטות היתושים המעבירים את המחלה למחוזות חדשים.

התסמינים העיקריים של צ'יקונגוניה הם חום וכאבי פרקים, ואליהם מתווספים לעתים פריחה, כאבי ראש וכאבי שרירים. אצל כמה מהחולים כאבי הפרקים יכולים להימשך חודשים ואף שנים גם לאחר ההחלמה. אין היום תרופה יעילה למחלה, והטיפול הניתן לחולים הוא טיפול תומך. כמו לא מעט מחלות נוספות, המחלה מסוכנת יותר אצל מבוגרים ואנשים הסובלים מבעיות בריאות קודמות, והחיסון החדש ייתן מענה מניעתי שלא היה קיים עד היום. החיסון הוא מסוג חי מוחלש וניתן במנה אחת לשריר. אצל מיעוט קטן מהנבדקים בניסויים נצפו תופעות לוואי המזכירות את המחלה עצמה, וב-FDA מצפים לבחון את מחקרי ההמשך על מקבלי החיסון הראשונים לאחר האישור המוגבל שניתן.

צ'יקונגוניה נפוצה במיוחד בדרום אמריקה: בברזיל היו יותר ממאתיים אלף חולים בשנה האחרונה, ובפרגוואי יותר ממאה אלף. שם גם נרשמו מאות מקרים של מוות מהמחלה. באפריקה המצב טוב יותר, אך לאחרונה היו התפרצויות של צ'יקונגוניה בבורקינה פאסו, של קרוב למאה מקרים במהלך ספטמבר. אפילו במקומות שלרוב המחלה לא נמצאת בהם, כמו באיטליה, התגלו מספר חולים. כאמור, המחלה מאיימת בכל שנה על חלקים גדולים יותר של העולם, והחיסון החדש עשוי להיות כלי חשוב בעצירתה.


המחלה מאיימת בכל שנה על חלקים גדולים יותר של העולם, והחיסון החדש עשוי להיות כלי חשוב בעצירתה. בקבוקון חיסון, מזרק ויתוש | Shutterstock, Numstocker

קדחת המוח חוזרת לקליפורניה

מחלה אחרת המועברת על ידי יתושים היא קדחת המוח של סנט לואיס - St. Louis Encephalitis, או SLEV בראשי תיבות. הנגיף הגורם לה הוא קרוב משפחה של נגיף קדחת המוח היפנית. כמשתמע משמה היא נפוצה בעיקר בארצות הברית, אך מקרים שלה נצפו גם בקנדה, במקסיקו ובקריביים. מרבית האנשים שנדבקים לא מפתחים סימפטומים, ואלו שכן לרוב סובלים מהמופע הקל יותר של המחלה, שמתאפיין בחום, חולשה והקאות. עם זאת, מקרים קשים עלולים להסתבך לדלקות של המוח או עמוד השדרה, להשאיר נזקים ארוכי טווח, ואף לגרום למוות. בקליפורניה, שבה המחלה לא נראתה מאז 1984, התגלו לאחרונה 12 מקרים. אחד החולים נשלח לאשפוז בבית חולים, והאחרים במצב קל יותר. עדיין לא ברור כיצד חזרה המחלה לאיזור שכבר נחשב נקי ממנה. זוהי עוד תזכורת להיזהר מעקיצות יתושים, במיוחד למי שגרים באזורים שבהם יתושים מעבירים מחלות קשות.


בקליפורניה, שבה המחלה לא נראתה מאז 1984, התגלו לאחרונה 12 מקרים. אילוסטרציה של קדחת מוח נגיפית | Shutterstock, Kateryna Kon

קדחת מערב הנילוס בארצות הברית - ובישראל

ה-SLEV אינה המחלה היחידה בארצות הברית שמועברת על ידי יתושים. ב-2023 מתו 48 אנשים בקולורדו מקדחת מערב הנילוס, ומבחינה זו זוהי השנה השנייה בקטלניותה בקולורדו מאז תחילת התיעוד לגבי המחלה ב-2003. המחלה הזו כן נמצאת בישראל: בסוף ספטמבר האחרון התגלו יתושות הנושאות את הנגיף במועצה האזורית גזר ובמועצה האזורית גלבוע. משרד הבריאות מדווח כי מתחילת השנה חלו בישראל 13 אנשים בקדחת הנילוס, ושלושה מהם נפטרו.

0 תגובות