הכולרה חזרה להאיטי, קדחת דנגי מתפשטת בפקיסטן ונתונים ראשונים על יעילות החיסון נגד אבעבועות הקוף

אבעבועות הקוף

מספר מקרי אבעבועות הקוף בעולם מתחילת שנת 2022 עומד על כ-70 אלף חולים ידועים לפי העדכון האחרון של ארגון הבריאות העולמי, ומספר מקרי המוות הידועים מהמחלה העפיל ל-25. 14 מביניהם באפריקה, שממנה המחלה הגיעה במקור. בצ'כיה מת חולה באבעבועות הקוף בסוף ספטמבר, ואילו בארצות הברית המניין הרשמי עומד על שני מתים, אך מקרים נוספים עדיין נחקרים. פה בישראל ידוע על 254 חולים מאובחנים.

בינתיים פרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית נתונים ראשוניים מעודדים על יעילות החיסון הנפוץ ביותר נגד המחלה, JYNNEOS, שמופץ גם בישראל. מהנתונים עולה שסכנת ההדבקה של מחוסנים שקיבלו מנה אחת של החיסון נמוכה פי 14 בהשוואה ללא מחוסנים. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בנתונים ראשוניים בלבד, שמתעלמים מגורמי סיכון כמצב בריאותי קודם והבדלי התנהגות בין אנשים.

חיסון לאבעבועות הקוף עם מזרק לצידו. Thom Leach, Science Photo Library
לפי תוצאות ראשוניות, הסיכון של לא מחוסנים להידבק גדול פי 14 ממחוסנים. חיסון נגד אבעבועות הקוף | Thom Leach, Science Photo Library

כולרה

מהאיטי מגיעים דיווחים על התפרצות חדשה של מחלת הכולרה, שגבתה עד כה את חייהם של לפחות שמונה אנשים. נכון לעכשיו יש כבר יותר ממאה חולים מאושפזים, וכנראה עוד מקרים רבים לא מאובחנים באזורים שנשלטים בידי כנופיות חמושות.

בהאיטי כלל לא הייתה כולרה עד רעידת האדמה הגדולה שהיכתה בה בשנת 2010. האסון פגע בתשתיות חיוניות רבות, וכוחות האו"ם שנשלחו לעזור לתושבים הביאו איתם את המגפה. מאז ועד 2019 קטלה הכולרה כ-10,000 בני אדם במדינה הענייה. ב-2019 היה נדמה לבסוף שהמחלה מוגרה ושאפשר להכריז מחדש על האיטי כמדינה נקייה מכולרה. החולים החדשים טרפו שוב את הקלפים.

ההתפרצות מגיעה בעיתוי רע מאוד עבור המדינה המתפוררת. בשנה שעברה נרצח נשיא האיטי ומאז יש שם מהומות אלימות בין כנופיות, שהובילו לצמצום פעילות בתי חולים, בריחת אוכלוסייה ואף מחסור במזון ובמי שתייה נקיים. כל אלה צפויים להקשות מאוד על הטיפול במחלה ולהקל עליה להתפשט ולפגוע קשה יותר בחולים.

וקרוב יותר אלינו, מגפת הכולרה בסוריה גבתה כבר לפחות 39 קורבנות בנפש, הדביקה כ-600 חולים מאובחנים - אך מעריכים שמספר החולים אמיתי קרוב ל-10,000 איש - והתפשטה לרוב חלקי המדינה. סורים רבים שנעקרו מבתיהם בגלל מלחמת האזרחים המתמשכת חיים במחנות פליטים מאולתרים ללא תשתיות מסודרות של מים וביוב, מצב שמקל על הכולרה לשגשג.

חיידקי כולרה. Kateryna Kon, Science Photo Library
התפרצויות בהאיטי ובסוריה. חיידקי כולרה | Kateryna Kon, Science Photo Library

קדחת דנגי

בפקיסטן מוכת השיטפונות גם חוששים מהתפרצות כולרה אפשרית. המחלה קיימת באופן שגרתי במדינה שבמרכז אסיה, ומים נגועים יכולים לחצות מרחקים עצומים עם השיטפונות. עוד קודם לכן נספרו כמה מאות מקרי כולרה במדינה במהלך שנת 2022, והשיטפונות מגבירים מאוד את הסיכון להתפרצות גדולה הרבה יותר.

במקביל חווה המדינה כעת התפרצות גדולה של קדחת דנגי, שמועברת על ידי יתושים, אשר משגשגים במקווי מים עומדים כמו אלה שנותרים אחרי שיטפונות גדולים. המופע הראשון של המחלה בדרך כלל קל, אך מי שנדבקים בה בפעם השנייה עלולים לחוות מחלה קשה, שעלולה לחייב אשפוז ואף להסתיים במוות. קיים למחלה חיסון חדש יחסית, אך הוא יעיל ובטוח רק למי שכבר חלו בעבר במחלת דנגי, ומיועד למנוע את סיבוכי המחלה החוזרת. לא ברור אם החיסון יועיל במדינה שהמעקב הרפואי בה אחרי חולים אינו מיטבי ולא ידוע בבירור מי כבר חלו ומי לא. החיסון אינו בטוח עבור אנשים שמעולם לא חלו בדנגי, ולכן אי אפשר להשתמש בו במדינה שלא מנהלת מעקב הדוק אחרי התחלואה בה.

פקיסטן מוצפת כעת גם בחולי מלריה רבים, שגודשים את בתי החולים. גם זו מחלה שעוברת על ידי יתושים. לעומת כל אלה, נראה שמקרה פוליו פראי נוסף, שהוביל למותו של בן 10 חודשים, הוא כבר חדשות פחות מרעישות. זהו החולה ה-20 הפוליו שיתוקי במדינה הכמעט יחידה בעולם שעדיין קיים בה פוליו במצבו הפראי.

0 תגובות