הקורונה דועכת בארץ, דיפתריה מופיעה בפקיסטן והתפרצות כולרה בסוריה. 

קורונה 

ישראל, הצטרפה לארה"ב ומדינות נוספות והחלה בימים האחרונים להציע חיסון קורונה מותאם לווריאנטים BA.4 ו-BA.5, כחיסון דחף לכל מי שקיבל לפחות 2 מנות מהחיסון המקורי או חלה בעבר. החיסון מומלץ במיוחד לבני מעל 65 ולקבוצות סיכון מוגבר או בעלי מקצועות שמגבירים חשיפה לחולים, אך ניתן לכל מי שרוצה, כל עוד הוא עומד בקריטריונים הקליניים.

חיסון מומלץ נוסף בעונה זו הוא החיסון נגד שפעת שזמין לכולם בקופות החולים. ניתן אפילו להתחסן באותו המעמד שבו מתחסנים בדחף המותאם נגד קורונה. אם אתם בני מעל 65, הקפידו לשאול בקופת החולים אם ניתן לקבל את חיסון הפלוזון נגד שפעת, חיסון מוגבר המיועד לגיל זה ומשפר את התגובה החיסונית וההגנה נגד המחלה.

מבחינת תחלואת הקורונה בישראל, המצב כרגע לא רע. מקדם ההדבקה עומד על בערך 1. ידוע על בערך 8,000 חולים פעילים (יש לזכור שרבים כלל לא נבדקים) ומספר החולים במצב קשה ירד בימים האחרונים לסביבות 80. בגלל החגים קשה לדעת כמה חולים היו מדי יום, אך רואים ירידה במדד הקורונה בניטורי מערכת הביוב, מה שמצביע על ירידה אמיתית בתחלואה יחסית לחודש הקודם.

מספר המתים מקורונה בישראל עלה בימים האחרונים לסביבות 11,700 קורבנות מאז פרוץ המגפה, כשמספר המתים הממוצע ליממה ירד לבין 2 ל-3, נכון לעדכון האחרון שהיה בשבוע שעבר.

המדינות המובילות כעת בעולם במספר מקרים לנפש הן טאיוואן, אוסטריה, סלובניה, גרמניה וצרפת. כעת כשהמגפה בסך הכול בשליטה ברוב העולם, המדינות שנותרו קשוחות בתקנות הקורונה שלהן, גם הן בהדרגה מסירות הגבלות. יפן, שיוצאת כעת מגל האומיקרון ששבר שיאים במדינה, נמצאת בתהליך הקלות מתמשך וגם במהלך אוקטובר תמשיך להקל על תיירים המבקשים להגיע. החל מהתקופה הקרובה תיירים יוכלו להיכנס ליפן ללא הגבלה על מספרים, ובלבד שהם מחוסנים לפחות שלוש פעמים. הונג קונג מבטלת את חובת הבידוד בכניסה למדינה. ובתאילנד במסגרת ביטול מצב החירום בגלל הפנדמיה, מבוטלות גם כל ההגבלות על הנכנסים למדינה.

למרות שאנשים רבים כבר לא מתייחסים למגפה כאל בעיה, חשוב לזכור שעדיין היא קיימת. מדי יום מדווחים כחצי מיליון חולים חדשים ברחבי העולם, וגם זה במצב שבו רבים לא נבדקים, ומעל 1,300 מקרי מוות יומיים מיוחסים למחלת הקורונה בכל העולם.

 אבולה 

אוגנדה דיווחה על התפרצות חמורה של מחלת האבולה בשטחה, שנגרמה מזן אבולה-סודן, זן שהחיסון הקיים נגד אבולה לא נבדק נגדו ואין לו טיפול ידוע. כמה מהחולים הם עובדי מערכת הבריאות. הנגיף התפשט כבר לארבעה מחוזות במדינה. יש עשרות חולים ידועים, לפחות שבעה מתים, אחד מהם רופא מטנזניה שטיפל במקרה האבולה הראשון, וכנראה עוד מתים רבים יותר שנקברו לפני שנבדקו. זן אבולה-סודן אמנם פחות קטלני מאחיו אבולה-זאיר, אך עדיין הורג כמחצית מהחולים בו. המחלה מדבקת מאוד באמצעות מגע בנוזלי גוף של חולים, ואינה עוברת באוויר. טיפול בחולים וקבורת מתים הן אמצעי הדבקה נפוץ, וזמן הדגירה שיכול להגיע עד שלושה שבועות, מקשה מאוד על איתור ובידוד מגעים של החולים. באוגנדה מתחננים למימון שיאפשר להם להילחם במגפה. אם אתם מתכננים נסיעה לאוגנדה בקרוב, שימו לב להודעת משרד הבריאות וכללי הזהירות הנדרשים.

מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו השכנה, שגם היא הכריזה על התפרצות אבולה לפני כמה שבועות, מגיעות חדשות טובות. לאחר שלא אותרו מקרים נוספים מעבר לחולה הראשונה והיחידה, הכריזו שם לאחרונה על סיום ההתפרצות. עם זאת החקירה על נסיבות ההדבקה עדיין נמשכת.

 כולרה 

בסוריה שכנתנו מצפון, שבגלל המלחמה נהרסו בה תשתיות רבות, יש כעת מגפת כולרה עם מאות חולים ידועים ולפחות מקרה מוות אחד שאושר במעבדה, וכנראה מקרי מוות נוספים שלא אושרו. כולרה היא מחלה זיהומית של המעיים, והגורם לה הוא חיידק בשם ויבריו כולרה שעובר במים ומזון מזוהמים, בדרך כלל בגלל חדירה של מי ביוב נגועים למי השתייה. המחלה כמעט שלא קיימת במדינות מודרניות עם סניטציה נאותה וטיפול טוב במי השתייה המגיעים לבתים. אך במדינות נחשלות או כאלה שעברו אסונות טבע או מעשי ידי אדם, לעתים מערכות הביוב ומי השתייה קורסות, ואז חולה אחד המשלשל במקום הלא נכון יכול להתחיל מגפה גדולה. המחלה ניתנת לטיפול בבתי חולים, אלא שגם מערכות בריאות נוטות לקרוס במצבים כאלה, וללא טיפול, המחלה עלולה להרוג רבים. אמנם יש חיסון נגד כולרה, אך היעילות שלו מוגבלת ולא נמשכת לזמן רב. הוא אינו תחליף למניעת המחלה באמצעות הגיינה ושיקום תשתיות.

דיפתריה 

בפקיסטן שעדיין נאבקת בפוליו הפראי שגבה קורבן שיתוק נוסף וששיטפונות קטלניים שטפו אותה לאחרונה, מדווחים כעת על 39 מקרי דיפתריה, מהם עשרה מקרי מוות של ילדים בחודשיים האחרונים. דוקטור אסאד עלי, מומחה לרפואת ילדים, טוען שמספר המקרים בפועל עלול להיות גבוה לפחות פי חמישה. החיסון נגד דיפתריה ניתן כחיסון שגרה, אך כמות הילדים המחוסנים בפקיסטן צנחה לכ-70% ואולי אף פחות מזה, ודיפתריה היא אחת המחלות שחוזרות במהירות במצבים כאלה. למודאגים, החיסון ניתן באותה הזריקה עם חיסון הטטנוס, והוא חלק מהזריקה המחומשת שתינוקות בארץ מקבלים ארבע פעמים עד גיל שנה. מי שמחוסן לפי ההמלצות של משרד הבריאות מוגן מהמחלה.

2 תגובות

  • א

    אנחנו נתנו להם שדה ענקי של גז וקונדנסט

    השיעים יקנו בזה תרופות.

  • חיים

    מדעת - קול הפארמה