עליה במקרי אבעבועות הקוף כולל חולה ראשונה בישראל, מבצע התחסנות ענק למיגור הפוליו בפקיסטן ודאגה מהתפרצות אבולה במרכז אפריקה

אבעבועות הקוף

מספר מקרי אבעבועות הקוף הידועים בעולם מתקרב ל-50 אלף. מספר מקרי המוות המיוחסים למחלה עלה ל-15, כולל במדינות האנדמיות למחלה. תייר איטלקי מת בקובה וזמן קצר אחריו מת חולה במקסיקו, מה שהביא את סך הנפטרים במדינות מרכז ודרום אמריקה לשליש מכלל הנפטרים, וזה כשמספר המקרים שאותרו באזור זה של העולם מגיע רק לכשביעית מסך כל המקרים. שלוש מדינות חדשות שהצטרפו לרשימה באזור הן גויאנה, בליז ופראגווי וכמו כן התגלו מקרים בודדים באיים קורסאו וארובה. החולה בארובה נדבק על אדמת האי. עדיין לא ברור ממי.

בארה"ב יש כבר מעל 17 אלף מקרים. אחד מהם אותר בבית ספר תיכון בטקסס. לא נמסר אם מדובר בעובד של המקום או אחד התלמידים. כ-4,500 מקרים זוהו עד כה בברזיל והמספר ממשיך לעלות בקצב גבוה, כ-700 מקרים התווספו רק בשבוע האחרון. החיסון של בוואריאן נורדיק, היצרנית היחידה בינתיים בעולם לחיסוני אבעבועות קוף, אושר שם בימים האחרונים. פה בישראל עלה המניין ל-233 מקרים. בין החולים, לראשונה בארץ, אישה שנדבקה לאחר שבאה במגע הדוק עם אדם שחשוד כחולה.

12 מדינות באפריקה הודיעו עד כה על מקרי אבעבועות קוף, חלקן אנדמיות למחלה אך בחלקן מדובר באבחונים חדשים שלא נראו קודם. 457 מקרים אותרו באפריקה בסך הכול, כשרובם מניגריה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שדיווחה עד היום על 195 מקרי אבעבועות קוף, שאותרו שם.
 

נגיף הקוף מדביק תאי אדם. | אילוסטרציה: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

אבולה

אך במדינה זו יש כעת צרה צרורה הרבה יותר ממחלת השלפוחיות הלא מאוד קטלנית. בשבוע האחרון הודיע משרד הבריאות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו על התפרצות אבולה במחוז צפון קיבו הגובל באוגנדה ורואנדה. הקורבן היא אישה בת 46 שמתה ב-15 לחודש ואובחנה לאבולה מספר ימים לאחר מכן. האישה סבלה ממחלות רקע וטופלה מתוך הנחה שהן הסיבה למצבה הרפואי ללא נקיטת מיגון מתאים, ולאחר מותה הושבה הגופה למשפחתה לקבורה. כעת מנסים צוותים לאתר את מאות המגעים של החולה בבית החולים ובקרב בני משפחתה. ריצוף גנטי של הנגיף הראה שהוא קשור להתפרצות קודמת באזור זה של המדינה בין השנים 2018 ל-2020 ולא מדובר בהתפרצות חדשה. וכל זה קורה לאחר שרק ביולי האחרון הכריזה המדינה על סופה של התפרצות אבולה נפרדת בחלק אחר של המדינה האפריקאית הגדולה. ההתפרצות הטרייה היא ההתפרצות ה-15 של המחלה מאז 1976. בימים האחרונים נשלחו 200 מנות חיסון לעיר בני, עיר מגוריה של החולה, בניסיון ליצור חומת התחסנות שתעצור את העברת הנגיפים מאדם לאדם.

התפשטות של מחלת פה וגפיים במדינת קרלה שבהודו, שזכתה לכינוי העממי "שפעת העגבניות" עוררה בהלה בגלל פרסומים לא אחראיים בכתב עת מדעי ובעקבותיו בתקשורת. עוד על כך בכתבה של ד"ר נעם לויתן.


התפרצות אבולה במרכז אפריקה. | צילום: Sergey Uryadnikov Shutterstock

פוליו

בעוד העולם המערבי מודאג מהתפשטות זן 2 ממקור תרכיבי של נגיף הפוליו עליה דיווחנו בשבוע שעבר, פקיסטן דיווחה בחודש הקודם על המקרה ה-13 של פוליו פראי באותו המחוז בבת 8 חודשים הסובלת מתסמיני שיתוק. בסך הכול דווחו השנה 14 מקרים בפקיסטן ומקרה נוסף באפגניסטן השכנה, שתי המדינות היחידות בעולם שעדיין מתחזקות מאגר של פוליו פראי. בימים אלה יוצא לדרך בפקיסטן מבצע חיסונים ענק שמתוכנן להגיע ל-43.3 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש במדינה. משלושת זני הפוליו המקוריים שרד בעולם רק זן מספר 1, והמטרה היא להכחידו לחלוטין.

בימים אלה יוצא לדרך בפקיסטן מבצע חיסונים ענק. | Asianet-Pakistan Shutterstock

קורונה

ובזירת הקורונה, מקדם ההדבקה בישראל ממשיך לעלות, אך עדיין נמצא מתחת ל-1. מספר הנפטרים הגיע ל-11,590 נכון ליום שישי האחרון ומספר החולים במצב קשה הגיע אתמול ל-270. בזירה העולמית יפן ודרום קוריאה עדיין מובילות את טבלאות התחלואה, שתי מדינות שבהן בודקים היטב ועוקבים בקפדנות אחרי המחלה. ברוסיה ממשיכה העקומה להעפיל ומתקרבת ל-50 אלף מקרים ליום. גם מספרי המתים המדווחים עולים ואתמול דווח שם על 83 מתים, מספר שברוסיה יש להכפיל בלפחות 3 כדי להתקרב אולי למספר האמיתי.

 

 

2 תגובות

  • א

    מה לומדים מאבולה

    אבולה אכן מחלה קטלנית צאוד שיכולה לגרום עד ל 90% תמותה. במקרה כזה הגיוני מאוד להשתמש בחיסון ניסיוני שעלולות להיות לו תופעות לוואי. במצב כזה, כשמדובר במחלה באמת מסוכנת כנראה שהרוב המכריע של האנשים יקחו את החיסון ואין צורך בתווים ירוקים ומדיניות של אפלייה שמטרתה לכפות את החיסון .

  • ללא שם

    לא ניתן לעצור כל דבר

    זה כמו גשם, מנסים לחשוב מה יהיה אבל כאשר יש גשמים כל המדינה מוצפת, מזל שעדין אין מפלות של בוץ...הטבע חזק מהאדם