החשש: זן 2 התרכיבי הגיע לישראל מבריטניה או מניו יורק. ובינתיים אבעבועות הקוף אותרו גם באינדונזיה, והקורונה דועכת בישראל אך משגשגת בדרום מזרח אסיה

קורונה

הקורונה עדיין איתנו. הגל השישי ממשיך לדעוך בישראל, אך מקדם ההדבקה שירד באופן עקבי מאז תחילת יוני שינה מגמה ועלה השבוע ל-0.78. הוא עדיין מתחת לאחת, והמשמעות היא שמגמת הירידה בתחלואה נמשכת, אך קצב הירידה איטי יותר משהיה עד כה. מספר החולים במצב קשה ירד בסוף השבוע ל-200, ומספר הנפטרים עלה ל-11,525, נכון ליום שלישי האחרון. בעולם הגדול יפן וקוריאה הדרומית עדיין מובילות את טבלאות ההדבקה היומית. אחריהן בין המובילות העולמיות הן רוסיה, ארצות הברית, גרמניה ואיטליה. כשבודקים יחסית לגודל האוכלוסייה בין המובילות טייוואן, הונג קונג וסלובניה. בארצות הברית מודאגים מווריאנט חדש, BA.4.6, שגם לו יש פוטנציאל להתחמק מההגנה שכבר נוצרה מחיסונים או מתחלואה. סביר שהחיסונים החדשים המותאמים לאומיקרון יוכלו להגן גם מפניו. החיסון החדש כבר אושר בבריטניה, ובתקווה גם במדינות נוספות בקרוב.


בריטניה היא המדינה הראשונה שמאשרת חיסון חדש נגד קורונה המותאם לשני וריאנטים, הווריאנט המקורי מ-2019 ואומיקרון. חיסון מודרנה | diy13, Shutterstock

אבעבועות הקוף

מספר מקרי אבעבועות הקוף שאותרו בעולם עלה ל-42 אלף. בארצות הברית יש כבר כמעט 15 אלף מקרים מאומתים. במדינות אירופה שבהן כבר מחסנים במרץ, קצב ההדבקות יורד, אך עדיין יש בהן חולים רבים חדשים מדי יום. בספרד יש כבר מעל 6,000 מקרים. בגרמניה ובריטניה מעל 3,000 ובצרפת כנראה יגיעו למספר זה בעדכון הבא. בדרום אמריקה המחלה ממשיכה להתפשט בקצב גבוה. ברזיל העפילה למקום השלישי בעולם עם כמעט 4,000 חולים, ובפרו כבר יש מעל 1,000 נדבקים. 16 מחוזות בפרו דיווחו על חולים, כשרובם מרוכזים בבירה לימה. מספרי החולים עולים גם במקסיקו, צ'ילה וקולומביה. פה בישראל אותרו עד יום שישי 201 חולי אבעבועות הקוף. באיראן אובחנה חולה ראשונה, בת 34, חולה ראשון אותר גם באינדונזיה. בגלל המחסור הגובר בחיסונים ככל שהמחלה מתפשטת, מדינות בעולם מתחילות לחסן בשיטה שונה מזו שמורֶה היצרן, שתאפשר לחסן חמישה אנשים בכל מנת חיסון. גם בישראל שוקלים להשתמש בשיטה זו, שדורשת מומחיות ומחטים מיוחדות וטרם הוכחה בשטח.


מספר המקרים ברחבי העולם הגיע ל-42 אלף. מפת התחלואה העולמית, מתוך אתר ה-CDC

פוליו

לפני כמה שבועות נודע על התפרצות שקטה של פוליו מזן 2 ממקור תרכיבי בבריטניה. סימנים לנגיף שהחל את דרכו כחיסון מוחלש במקום כלשהו בעולם, אך עבר מוטציה וחזר להיות אלים נמצאו בביוב במזרח ובצפון לונדון, ובימים אלה הבריטים מציעים מנת חיסון פוליו מומת (IPV) כדחף לילדים. לאחר מכן חלה בניו יורק צעיר לא מחוסן בן 20 ממחוז רוקלנד בעיר, כתוצאה מנגיף דומה לזה שהתגלה בבריטניה. החקירה העלתה שהנגיף מסתובב בעולם לפחות שנה, ובניו יורק הוא קיים כבר מחודש אפריל. החולה התסמיני אינו הראשון שנדבק ואף לא השני. כנראה התפוצה בקהילה זו נרחבת הרבה יותר ממה שחשבו. מדאיגה יותר היא העובדה שבתקופה האחרונה רק כ-60 אחוזים מהתינוקות בקהילה הזו קיבלו את חיסון הפוליו המומת, מה שהופך אותם לפגיעים למחלה הקשה.

בימים האחרונים משרד הבריאות הישראלי הודיע שגם בישראל אותר בירושלים ובבני ברק זן 2 של הפוליו, דומה לזן שאותר בבריטניה ובארצות הברית. למרבה המזל, שיעור ההתחסנות בחיסון המומת בארץ גבוה כעת, לאחר מבצע "שתי טיפות" 2022, שנערך בחודשים האחרונים בעקבות התפרצות זן 3 שהייתה כאן בתחילת השנה. חשוב להקפיד על כיסוי חיסוני של IPV, שהוא היחיד שמגן מפני זן 2. החיסון מגיע בשגרה כחלק מהזריקה המחומשת. ילדים שחוסנו לפי התוכנית של משרד הבריאות מוגנים היטב מתופעות השיתוק.

בישראל שיעור ההתחסנות בנגיף המומת גבוה, לאחר מבצע "שתי טיפות" 2022. ילדה מקבלת חיסון חי-מוחלש נגד פוליו דרך הפה | Fomin Serhii, Shutterstock

הקהילה שבה אותר חולה הפוליו בניו יורק, היא אותה הקהילה שבה הייתה לפני כמה שנים התפרצות חצבת גדולה שנבעה משיעור התחסנות נמוך מדי. מגפת החצבת העולמית של 2016 עד 2019 אומנם שככה בתקופת מגפת הקורונה, אך לצערנו המחלה טרם נעלמה מהעולם, וקהילות שלא מחסנות נגד חצבת עדיין בסכנת התפרצות. במדינות מערביות עם טיפול רפואי מתקדם מעטים מתים מהמחלה, אך במדינות עולם שלישי היא עדיין מהווה סכנה גדולה. בזימבבואה שבאפריקה מתו עד כה 157 ילדים בהתפרצות גדולה של מחלת החצבת בקהילות דתיות שלא מחסנות. בזימבבואה מתוכנן קמפיין חיסונים ענקי שיתמקד באותן קהילות בתקווה למגר את המחלה הנגיפית המידבקת ביותר הידועה לאדם. כן, מידבקת יותר מקורונה. נגיף חצבת מסוגל לשרוד שעתיים באוויר בחללים סגורים לאחר שהחולה עזב את המקום. החיסון נמצא בחיסוני השגרה ונותנים אותו בגיל שנה ובכיתה א'. שתי מנות מגינות על כמעט כל המתחסנים לכל החיים.

3 תגובות

  • א

    נגד איזה זנים מכוון הניסוי החדש?

    נגד איזה זנים מכוון הניסוי החדש? לפי המידע שקבלתי מקופ"ח, הוא פועל כנגד אומיקרון בנוסף לתרכיב שהיה בחיסון הראשון שניתן בעבר.

  • הרצל

    נדמה לי שהחיסון המומת לפוליו

    נדמה לי שהחיסון המומת לפוליו ניתן בזריקה. אם נתנו טיפות במבצע הרי שהיה זה חיסון חי מוחלש.

  • ב

    במבצע ניתנו גם חיסונים מומתים

    במבצע ניתנו גם חיסונים מומתים (בזריקה) וגם מוחלשים (בטיפות), לכל אחד לפי מה שהיה צריך להשלים לו. "שתי טיפות" זה רק שם.