מחקר חדש הראה שחשיפה לאותו ריח בזמן הלמידה ובזמן השינה עוזרת לזיכרון

ריח הוורדים מלווה את התלמידים כשהם משננים את המילים שעליהן ייבחנו בעוד שבוע, וחוזר ומלווה אותם כאשר הם נכנסים למיטה ונרדמים. הריח המוכר, כך הראו חוקרים מגרמניה במחקר חדש, עוזר להם לזכור טוב יותר את החומר הנלמד, ולהשיג ציונים גבוהים יותר במבחן. 

זה מכבר ידוע ששינה חשובה מאוד לזיכרון ולמידה – בזמן השינה הזכרונות שאספנו והדברים שלמדנו במהלך היום מתגבשים (consolidate), כלומר מתקבעים במוח כזיכרון לטווח ארוך. מחקרים הראו שהשלב החשוב ביותר להתגבשות הזיכרון הוא שלב של שינה עמוקה שבו אין חלומות, והפעילות החשמלית במוח, כפי שהיא נמדדת באלקטרואנצפלוגרם (EEG), יוצרת גלים ארוכים ואיטיים (Slow wave sleep).

גם הקשר בין ריח לזיכרון אינו חדש: אצל אנשים רבים ריחות מעוררים זיכרונות רחוקים ורגשות חזקים, בצורה שראייה ושמיעה אינן מסוגלות לעשות. ב-2007 התפרסם מחקר שקשר בין שתי התופעות, ובו הראו החוקרים כי נבדקים שנחשפו לאותו ריח בזמן למידה ובשלב הגלים האיטיים בשינה זכרו טוב יותר את החומר הנלמד. 

המגבלה העיקרית של אותו מחקר הייתה שהוא נעשה בתנאי מעבדה, וחייב את הנבדקים לישון מחוברים לאלקטרודות כדי לדעת מתי הם נכנסים לשלב השינה המתאים. האם חשיפה לריח תוכל לעזור לזיכרון גם בתנאים רגילים, בבית ובכיתה, ללא צורך באביזרים מיוחדים? זה מה שבדקו החוקרים במחקר החדש. 

אדם מריח ספר | אילוסטרציה: Shutterstock
התלמידים הראו עלייה של שלושים אחוז בציונים בזכות הריח. אדם מריח ספר | אילוסטרציה: Shutterstock

קטורת ורדים בשינון ובשינה

הנבדקים היו תלמידים בשתי כיתות ו' בגרמניה, שנבחנו על רשימת מילים באנגלית, לשון שהם לומדים כשפה שנייה. בזמן שחזרו על המילים ושיננו אותן בבית, הדליקו התלמידים מקל קטורת בריח ורדים. לאחר מכן, כשהלכו לישון, חצי מהתלמידים הדליקו מקל קטורת נוסף, באותו ריח, בחדרם. הם עשו זאת כל יום (וכל לילה) במשך שבוע, ואז נבחנו על המילים שלמדו. תלמידי קבוצת הביקורת לא הדליקו שום קטורת כחדר השינה שלהם. 

"התלמידים הראו עלייה משמעותית בציונים, של כשלושים אחוזים, כאשר מקלות הקטורת בערו גם בזמן הלמידה וגם בזמן השינה", אמרה פרנציסקה ניומן (Neumann), שהובילה את המחקר. נראה שהריח עזר להתגבשות הזיכרון, למרות שלא היה ספציפי לשלב השינה שבה אותה התגבשות מתרחשת. 

קבוצה נוספת של תלמידים נחשפה לריח הורדים גם בזמן המבחן עצמו, בכיתה. כאן התוצאות לא היו חד משמעיות – ייתכן שהייתה עליה מסוימת בציונים בעקבות החשיפה הנוספת לריח, אך היא לא הייתה מובהקת מבחינה סטטיסטית, והחוקרים אומרים שיידרשו עוד מחקרים כדי לברר אם יש לה השפעה אמיתית. 

"ממצא חשוב במיוחד במחקר הוא שהריח עובד גם כאשר הוא נמצא בחדר כל הלילה", אמר יורגן קורנמאייר (Kornmeier), שבמעבדתו נערך המחקר. "זה הופך את השיטה למתאימה לשימוש יומיומי". ואמנם, קל למדי לכל מי שירצה לעשות זאת לשחזר את המחקר: כל מה שצריך זה חומר ריחני, שישחרר את ניחוחו גם בזמן שאנחנו לומדים למבחן וגם כשאנחנו ישנים. במקרה זה, בהחלט אפשר לנסות את זה בבית – אם כי אולי כדאי לבחור מפיץ ריח שאינו בוער.

 

0 תגובות