כשנה אחרי שארגון הבריאות העולמי התריע מפני השימוש בהם לדיאטות הרזיה, מחקר חדש ומקיף מציג ממצאים שעשויים לחייב בחינה מחודשת של ההמלצה

בשנים האחרונות הולך ומתרחב הוויכוח על שתיית משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים. לנוכח מגפת ההשמנה העולמית, יותר ויותר אנשים בוחרים להעדיף את המשקאות האלה, שנחשבים "דיאטטיים", על פני משקאות ממותקים בסוכר, ונתח השוק שלהם הולך וגדל, בתהליך שנראה חובק עולם. למרות זאת, בחודש מאי אשתקד פרסם ארגון הבריאות העולמי המלצה להימנע מצריכת משקאות כאלה כחלק מדיאטות הרזיה, וזו התקבלה בביקורת לא מעטה מצד חוקרים. 

הדיון בתועלת של המשקאות הללו לירידה במשקל מושפע בין השאר מסוג המחקרים שעליהם מתבססות הטענות. רוב המחקרים בתחום התזונה הם תצפיתיים, כלומר מחקרים שבודקים קשרים בין משתנים מסוימים באוכלוסייה כלשהי – למשל בין צריכת משקאות ממותקים להשמנה בקרב ישראלים – אך לא יכולים לקבוע שהקשר שמצאו הוא סיבתי. מחקרים כאלה נוטים להצביע על קשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לעלייה במשקל.

לעומת זאת, מחקרים התערבותיים, שבהם עושים שינוי יזום בהתנהגות הנבדקים ובודקים את השפעתו על השמנה או על משתנה אחר, מציגים תמונה אחרת. רובם דווקא מעידים שמעבר למשקאות כאלה מוביל לירידה במשקל. נראה כי המשקאות האלה עדיפים במעט אפילו על פני תפריט תזונה שבו שותים מים בלבד, בלי המתקה בכלל. החיסרון הגדול של רוב מחקרי ההתערבות הוא שהם עוקבים אחרי המשתתפים למשך תקופה קצרה בלבד, ולא בודקים אם הירידה במשקל החזיקה מעמד גם חצי שנה ויותר אחרי תחילת הדיאטה.


רבים בוחרים להעדיף משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים על פני משקאות המכילים סוכר. אישה מסרבת למשקה קל | Cat Box, Shutterstock

ליווי צמוד

במסגרת מחקר התערבותי גדול וארוך נתנו לנבדקים לצרוך במשך ארבעים שבועות משקאות עם ממתיקים מלאכותיים או מים. שנה לאחר מכן נמצא ששותי המשקאות הממותקים הורידו בממוצע 6.2 קילוגרמים ממשקלם, לעומת 2.5 קילוגרמים בממוצע אצל שותי המים. כלומר, גם אחרי שנה, המעבר למשקאות הללו הוביל לירידה מתמשכת במשקל.

בשנת 2023 התפרסמו הממצאים הראשונים של מחקר התערבות נוסף, שחולק הפעם לשלושה שלבים. כפי שדיווחנו בעבר, בתום שלושה חודשים של דיאטה, שותי המשקאות עם הממתיקים המלאכותיים וגם שותי המים הפחיתו בממוצע כשישה קילוגרמים ממשקלם. המאמר הנוכחי מסכם את השלב השני של המחקר, שבו התמקדו בשימור הירידה במשקל בתשעת החודשים הבאים. המשתתפים קיבלו במהלכו טיפול התנהגותי חודשי וליווי של תזונאים והתבקשו להמשיך לצרוך את השתייה כפי שהוגדרה להם. בשלב השלישי, שנערך בימים אלה, ינסו המשתתפים לשמור על משקלם הנוכחי למשך שנה נוספת, הפעם ללא ליווי צמוד.

השלב השני של המחקר נועד לבחון עד כמה המעבר לצריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים מועיל להפחתה במשקל ולשימורה לאורך זמן. את תקופת המעקב השלימו 262 נבדקים, שהם קצת יותר ממחצית ממספרם של אלה שסיימו את השלב הראשון. המדדים שנבדקו חוץ מירידה במשקל מתחילת המחקר היו למשל, היקף המותניים, מדדים מטבוליים כמו איזון רמות הסוכר והשומנים בדם, תפקוד הכבד, רמת הרעב ומידת הפעילות הגופנית.

הממצאים העלו ששותי המשקאות עם הממתיקים המלאכותיים ושותי המים הפחיתו ממשקלם בערך באותה מידה, עם יתרון קטן וחסר משמעות סטטיסטית של הפחתה של קצת יותר מקילוגרם לטובת שותי המשקאות הממותקים. צורכי הממתיקים גם הגיעו מהר יותר לשיא הירידה במשקל – 36 שבועות לעומת 44 שבועות אצל שותי המים. לחלק מהמשתתפים מדדו החוקרים גם את השינוי בהרכב רקמות גופם, ובשתי הקבוצות נמצאה ירידה דומה בשומן.


במחקר ההתערבותי חלק מהנבדקים צרכו משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים וחלק שתו מים בלבד. מים נמזגים מקנקן לכוס | Shutterstock, STUDIO 19

שאלות כבדות משקל

עקב הגבלות התנועה במהלך מגפת הקורונה, היה קשה בחלק מתקופת המחקר להעניק לנבדקים ליווי הולם ולקבל מהם בדיקות דם. כמו כן הנבדקים דיווחו בעצמם על משקלם ועל היקף מותניהם. גם שיעור הנשירה הגבוה עלול להיות משמעותי. רק 53.1 אחוז מהמשתתפים השלימו את תקופת שימור המשקל, מהן 70 אחוז נשים, שרובן המכריע (75.9 אחוז) התנסו בעבר בצריכת משקאות דיאטטיים. על כן חשוב להבין אם יש הבדלים מהותיים בין המשתתפים שהשלימו את כל השנה הראשונה לאלה שפרשו במהלכה.

ייתכן מאוד שההצלחה של הפורשים בשימור הירידה במשקלם הייתה נמוכה יותר באחת הקבוצות או בשתיהן, או שיתברר שניסיון קודם בצריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים רלוונטי להצלחת הדיאטה. בפועל, המחקר הנוכחי לא יכול לענות על זה, משום שרק רבע מהנבדקים שהשלימו את המעקב (69 מ-262) לא שתו משקאות כאלה לפני תחילת המחקר. 

שאלה נוספת היא עד כמה אוכלוסיית המחקר מייצגת את כלל הציבור. מדידת מספר הצעדים שעשו הנבדקים ביממה העלתה שהם פעילים הרבה יותר בממוצע מאנשים אחרים עם מאפיינים דומים. הפער הזה עשוי להעיד שלמשתתפי המחקר הייתה מלכתחילה מוטיבציה גבוהה לשינוי.


אחת מן הבעיות במחקר היא שהנבדקים דיווחו בעצמם על משקלם ועל היקף מותניהם. אישה עומדת על משקל אדם | olegius, Shutterstock

זמן לשקול מחדש

ממצאי המחקר ממחישים, אם כן, כי גם בטווח הארוך יחסית, המעבר לצריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים עוזר לרדת במשקל, ואף עלה בזה מעט על פני שתיית מים בלבד. גם הירידה המהירה יותר במשקל עשויה להיחשב יתרון של המשקאות ללא סוכר על פני שתיית מים, לפחות בכך שהיא מעניקה תחושת הישג מוחשית יותר, שעשויה לעודד התמדה בדיאטה.

ארגון הבריאות העולמי נימק את אזהרתו בשנה שעברה מפני שימוש במשקאות עם ממתיקים מלאכותיים לצורך ירידה במשקל, בכך שלא היו די ראיות מהימנות לתועלת שלהם. המחקר הזה משנה במידה רבה את התמונה. זוהי ההתערבות הקלינית הארוכה ביותר עד כה, שמספקת ראיות מוצקות למדי לצורך לבחון מחדש את ההמלצה.

ולבסוף, אף שהמחקר לא מצא כל ראיה לנזק בריאותי כלשהו שנגרם עקב שתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, דרושים עוד מחקרים רבים כדי לשלול אפשרות כזאת. בנוסף, המחקר נערך על אוכלוסייה בריאה – פרט להשמנת יתר, וחשוב להמשיך ולבדוק את ההשפעות של צריכת הממתיקים על אנשים עם מחלות רקע, כגון סוכרת, מחלות מעיים, מחלות לב וכלי דם ועוד.

0 תגובות