ממצא חדש מעלה חשד שהוויטמין הנפוץ, שנהוג להוסיף לתמיסה בסיגריות הללו, מעורב בדרך כלשהי במחלות בדרכי הנשימה הפוגעות במשתמשיהן

 

בדיקת מעבדה שערך לאחרונה המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), על דגימות של נוזל ריאה שנלקחו מחולים עם פגיעת ריאות שקשורה לשימוש בסיגריות אלקטרוניות, מצאה ויטמין E אצטט בכל הדגימות. הממצא המפתיע מעורר חשד שהחומר קשור למותם של כמה ממעשני הסיגריות האלה בעת האחרונה.

השימוש ההולך וגובר בסיגריות אלקטרוניות מעורר חששות כבדים מפני ההשלכות הבריאותיות שלהן. בחודשים האחרונים הגיעו ל-CDC יותר מ-2,000 דיווחים על "מחלת המאיידים" – מחלת ריאות שקשורה לשימוש בסיגריות אלקטרוניות  ומתבטאת בקוצר נשימה, שיעול וכאבים בחזה. 39 מהחולים מתו.

בעקבות ריבוי החולים לקחו אנשי המרכז דגימות נוזל מהריאות של 29 חולים חיים (שניים מהם מתו לאחר מכן) מעשר מדינות בארצות הברית. בכולן נמצא ויטמין E אצטט, שנהוג להוסיף לסיגריות האלקטרוניות כדי להסמיך את נוזל האידוי שבהן. THC, החומר הפעיל בקנביס, זוהה ב-82 אחוז מהדגימות, וניקוטין ב-62 אחוז מהן. לעומת זאת, לא נמצאו כימיקלים אחרים שהיה חשד להימצאותם בסיגריות האלקטרוניות, ובכלל זה שמנים צמחיים, תזקיקי נפט וטֶרפֶנים.

נמצא באתר הפגיעה, אם כי עדיין לא נמצא קשר ישיר שלו לתחלואה. ויטמין E | איור: Science Photo Library
נמצא באתר הפגיעה, אם כי עדיין לא נמצא קשר ישיר שלו לתחלואה. ויטמין E | איור: Science Photo Library

החשוד העיקרי

ויטמין E אצטט נמצא במזונות רבים, בין השאר שמנים צמחיים, דגנים, בשר, פירות וירקות. משתמשים בו גם כתוסף מזון, ואף במוצרים קוסמטיים רבים כמו קרמי לחות לעור. אן שוחט (Schuchat), סגנית מנהלת ב-CDC, אומרת שהוויטמין אינו מזיק בדרך כלל כשצורכים אותו במזון או בתכשירי עור. לעומת זאת, הממצאים החדשים מעוררים חשש כי שאיפה שלו לריאות פוגעת בתפקודן. עם זאת, עדיין לא הוכח קשר ישיר בין השניים. "הממצאים מספקים הוכחה ישירה לכך שוויטמין E אצטט נמצא באתר הפגיעה העיקרי בריאות", אמרה שוחט, ואף הגדירה את תוצאות הבדיקה "פריצת דרך".

בריאיון ל"וושינגטון פוסט" תיארה הכימאית מישל פרנקל (Francl) את ויטמין E אצטט כמעין חומר סיכה. "בגלל המבנה הכימי שלו, צריך לחמם אותו די הרבה כדי שיתאדה – עד ל-184 מעלות צלזיוס, הרבה מעל נקודת הרתיחה של מים. החימום מפרק אותו לחומרים שמזיקים לנשימה", היא אמרה. ג'ים פירקל (Pirkle), שפיקח על בדיקות המעבדה מטעם ה-CDC, מוסיף: "מדובר בחומר דביק, כמו דבש, שעלול לשבש את יכולתן של הריאות להתנפח".

מומחים לבריאות הציבור בירכו על התוצאות, אבל ציינו שדרושות בדיקות נוספות – למשל נטילת דגימות מחולים במדינות נוספות. שוחט גם מדגישה שעדיין צריך לבדוק אם החומר נוכח בריאותיהם של משתמשי סיגריות אלקטרוניות שלא סבלו מהפרעה נשימתית, ומוסיפה שניסויים בבעלי חיים יוכלו לעזור לפענח את המנגנון שדרכו החומר פוגע בריאות – אם הוא אכן עושה זאת. מנכ"ל האגודה למעבדות בריאות הציבור בארצות הברית, סקוט בקר (Becker), אומר כי "אף שמדובר בצעד גדול לקראת ההבנה מה גורם לפגיעות בריאה, הממצאים אינם שוללים השפעה של חומרים אחרים, וייתכן שיש יותר מסיבה אחת".

בעקבות הממצאים, ועד שיתברר סופית הקשר של ויטמין E אצטט ושל חומרים אחרים למחלת הריאות, ה-CDC ממליץ לא להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, ולא להוסיף להן חומרים שהיצרן לא ציין במפורש שמותר להוסיפם

2 תגובות

  • אורי

    מה הקטע להעביר את המלצות הCDC

    מה הקטע להעביר את המלצות הCDC בצורה ככ שגויה?
    ואף מילה על זה שהויטמין נמצא רק במוצרי THC פיראטיים מהרחוב...
    ממש מריח כמו אג'נדה ממומנת ע"י חברות הטבק.
    בושה וחרפה שזה תחת הדומיין של מכון וייצמן.

  • אבי רמון

    ה-CDC ממליץ לא להשתמש בסיגריות אלקטרוניות *שמכילות קנאביס

    CDC recommends that people should not use THC-containing e-cigarette, or vaping, products, particularly from informal sources like friends, family, or in-person or online dealers.
    https://www.cdc.gov/tobacco/basic_information/e-cigarettes/severe-lung-d...