מחקר שסיכם מאות מחקרים מכל העולם על מנהגי הציד של החתולים, מצא שהחתול הוא כנראה המין הפולש הנפוץ ביותר, והוא מכחיד חיות סדרתי

חתול הבר (Felis sylvestris) בוית אצלנו בשכונה, כלומר במזרח התיכון, לפני יותר מ-9,000 שנה, והפך לחתול הבית (Felis catus). הוא הביא תועלת לאדם והדביר עכברים ומכרסמים אחרים שגרמו נזקים לתבואה שנאגרה באסמים. יורדי ים לקחו את החתול המבוית למסעות בים כדי לטפל בחולדות ובעכברים שהשתכנו באוניות, וכך הפיצו אותו על פני העולם. חתול הבית הוא כנראה אחד המינים הנפוצים ביותר בעולם, ולבטח המין הפולש הנפוץ ביותר. הוא נמצא כמעט בכל העולם ואף באיים שסמוכים לאנטארקטיקה, אם כי לא באנטארקטיקה עצמה. 

שלא כפי שמשתמע מהכינוי, חתולי בית רבים הם למעשה חתולי רחוב שמשוטטים בסביבת האדם ובטבע. חלקם חיים בשני העולמות: מצד אחד יש להם בעלים והם באים לביתו לאכול ולתפוס תנומה חמימה, ומצד שני הם משוטטים בקרבת הבית באין מפריע.

ידוע כבר שנים שחתולי הבית מסיבים נזקים לטבע ומאיימים על המגוון הביולוגי. עם השנים מתרבים המחקרים שעוסקים בהשפעתם ההרסנית. בין השאר, הם משבשים מערכות אקולוגיות, מקטינים אוכלוסיות של בעלי חיים, דוחקים טורפים קטנים אחרים, מתרבים עם חתולי בר ומשנים את הגנטיקה שלהם ומפיצים מחלות לבעלי חיים ולבני אדם. 26 אחוזים מהכחדות היונקים, העופות והזוחלים מיוחסים להם.


ידוע כבר שנים שחתולי הבית מסיבים נזקים לטבע ומאיימים על המגוון הביולוגי. חתול אוכל חולדה | Wirestock Creators, Shutterstock

וזוהי רק ההתחלה

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת המדעי Nature Communications סקר 533 מחקרים שתיארו את מגוון בעלי החיים שחתולים משוטטים טרפו אותם. רוב המחקרים נעשו בצפון אמריקה, באוסטרליה ובכמה איים, ותועדו בהם 2,084 מינים של בעלי חיים שהחתולים טרפו. המחקרים שנכללו בסקירה בדקו את התפריט של החתולים בכמה שיטות: הם בדקו שאריות בצואה של חתולים ובקיבה של חתולים מתים, והשתמשו בצילומים ממצלמות מעקב שהותקנו על חתולים. המינים שהחתולים טרפו כללו 981 מיני עופות, 463 מיני זוחלים, 431 מיני יונקים, 119 מיני חרקים, 57 מיני דו-חיים ו-33 מינים לא מזוהים.

347 מהמינים שנטרפו נמצאים בסכנת הכחדה לפי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, IUCN. מבין המינים שבסיכון, 75 אחוזים חיים בעיקר באוסטרליה ובאיים, ו-90 אחוזים מהם הם יונקים, עופות וזוחלים. 97 אחוזים מהמינים שהחתולים טורפים, שוקלים בשלב הבוגר פחות מחמישה קילוגרם, אך בתפריט נמצאו גם מינים גדולים בהרבה, כמו פרה ואמו שנאכלו כנבלות או בגיל צעיר.

אחרי שהצטברו מאות מחקרים שהמאמר סקר, היינו מצפים שכל מחקר נוסף יוסיף פחות מינים חדשים לרשימת המינים שחתולים טורפים – אבל לא כך קרה: עם כל מחקר שנוסף לסקירה, הגרף שתיאר את התווספות המינים הנטרפים לא גילה סימני התמתנות: רשימת המינים הנטרפים המשיכה לגדול – ובאותו הקצב. נראה, אם כך, שתוצאות המחקר הן שמרניות מאוד וככל הנראה מספר המינים הנטרפים שהמחקר נוקב בו, הוא הערכת חסר.

הסקירה חיזקה את ההבנה שחתולים משוטטים הם אחד המינים הפולשים הבעייתיים ביותר בעולם, והם מסכנים מגוון גדול של מערכות אקולוגיות ומינים ביולוגיים. מהסקירה עולה שהם מאוד לא בררנים ואוכלים כל מה שהם מצליחים לתפוס, כך שהתפריט שלהם בכל אתר שנבדק משקף לאו דווקא את העדפותיהם הקולינריות אלא את תפוצתו של הטרף באזור.

גם חתולים שבעים ומפונקים צדים. הם אפילו לא תמיד טורחים לאכול את הקורבן, ולפעמים פשוט מביאים אותו כמנחה לבעליהם. הם לא בוחלים בזבל אנושי או במזון שהאדם משאיר עבורם ברחוב. כל אלה מאפשרים להם להתרבות בסביבת האדם ובטבע הסמוך, ולהגיע לצפיפות שעולה על כושר הנשיאה הטבעי של הסביבה, שהוא מספר הפרטים שבית הגידול יכול להכיל לאורך זמן באופן בר-קיימא.


גם חתולים שבעים ומפונקים צדים. חתול מחזיק מכרסם בפיו | IHX, Shutterstock

בא לשכונה חתול חדש

כצפוי, הרבה מהמחקרים שנסקרו נעשו באיים, שכן מין פולש של טורף מהווה בהם איום משמעותי במיוחד: איים לא פעם מאוכלסים במינים אנדמיים, שמצויים אך ורק בהם. בנוסף, בהרבה איים אין טורפים טבעיים, כך שבעלי החיים שהתפתחו באיים במהלך האבולוציה לא שימרו תכונות שיאפשרו להם לשרוד בעודם חשופים לטורפים זרים. לכן, כשמגיע לאי טורף משוכלל כמו חתול, הוא פוגש טרף תמים שלא יודע להיזהר ממנו ומהווה ארוחה קלה להשגה. 

לחתולים אין תחרות: אין מי שיטרוף אותם או יתחרה בהם על מזון וטריטוריה, והם יכולים להתרבות בנחת. נוכחות החתולים משרה על בעלי החיים באיים אווירה של פחד שעלולה לשנות את ההתנהגות הטבעית שלהם ולפגוע בחיפוש המזון ובהצלחת הרבייה. ההפרעות האלה עלולות להיות הרסניות, במיוחד כשמדובר במינים שכבר נמצאים בסיכון. ואכן, רבע מהמינים שחיים באיים ונכללו בסקירה הם מינים שנמצאים בסכנת הכחדה, בעוד שביבשות רק כ-8.5 אחוזים מהמינים מוגדרים בסיכון. 11 מינים שנכללים בתפריט של החתולים כבר הוכרזו כנכחדים בטבע, כלומר – אלה מינים שאפשר למצוא רק בגני חיות. רבים מהם חיו באיים.

הסקירה במחקר הזה מסכמת 150 שנות מחקר והיא הרחבה ביותר שנעשתה עד כה. היא מדגישה את הצורך לנקוט צעדים מיידיים ולפתח מדיניות שתפחית את השפעתם ההרסנית של החתולים המשוטטים. זו ללא ספק משימה מאתגרת. 

אם אתם מגדלים חתולים, גם עליכם מוטלת האחריות לשמירה על המגוון הביולוגי מפני הטורף החמוד שלכם. הצעד הראשון שתוכלו לעשות הוא פשוט לשמור את החתול בתוך הבית. אפשר לספק לו משחקים ואתגרים שישמרו אותו פעיל ויספקו את הצורך שלו לצוד. אם החתול שלכם נוהג לצאת מהבית ולשוטט, לכל הפחות שימו לו קולר עם פעמון. זה עשוי להזהיר חלק מבעלי החיים שהחתול ינסה לצוד ולהציל אותם מליפול לציפורניו. אל תשאירו מזון חתולים ברחוב, וכמובן עקרו את החתולה או סרסו את החתול שלכם. כמו בעיות סביבתיות רבות בעולמנו, הפתרונות הם קלים לביצוע ותלויים בפעולות פשוטות של כל אחד מאיתנו.

43 תגובות

  • אנונימי

    מחקר מגמתי ולא שפוי - האדם הוא המכחיד הכי נוראי שקיים

    זה פשוט כתבה נוראית ידוע שמפרים את המאזן של הטבע צץ זן יותר גרוע
    אם הם כאן ״הפולשים ״ סימן שהם עושים את עבודת הטבע . מי שמכחיד את הטבע בצורה הנוראית ביותר הוא האדם

  • Cb

    מחקר חסר

    כזה בולשיט וכאלו שטויות שזה מזעזע כמה הדברים מוטיםו מסיתים.
    אם חתול אוכל נבלה זה בדיוק כשם שאריה אוכל נבלה ואין זה אומר שהוא רוצח ואחראי להכחדתמין כזה או אחר חסרים כאן הפרטים היוצרים את התהוות הבעיה מלכתחילה כשם שבקנקון בגלל בירוא יערות ועיור מלא ציפורי בר תוכים נדירים וכו' החלו לעוף ולהתיישב בבתיהם של אנשים כדי למצוא לעצמם מזון נפגעו פיזית ואין לחלקן אפשרות שיקום לשחרור לטבע כך נסיבות שונות שיוצר האדם המפרות את האיזון גורמות לשינווים שיוצרים סיטואציות המאפשרות לחתיול שאכן הוא צייד מטבעו לצוד.
    לשם ההבנה אני מאכילה כבר 26 שנים חתולים כולם מסורסים ומעוקרות מעולם לא ניסו חתולי לצוד כם לא היתה סכנה שיגעו בחולדות או עכברים כשהעירייה עשתה הדברות,
    לפני כשנתיים העירייה החכמה שלנו ללא שום סיבה החליטה להוריד את כל העצים, אנחנו כאן רבנו איתה, הבטיחו שרק יגזמו מעט ובסוף גילחו את העץ, כמובן שלא התחשבו בגוזלים בקינים בציפורים, בכלום!!!! כשהענפים גדלו היו חלשים מידי כדי להחזיק את הקינים ואז החלו ליפול הגוזלים, היתה זו הפעם הראשונה אחרי 24 שנים שחתולי החלו לטפס על עצים ובכלל לצוד.
    האדם הפר את כללי האיזון הפר את כל השקט והנןעם שהיה, למזלי חתוליי ממושמעים והדבר קורה לעיתי רחוקות אך כמו אצלי גם במחקר ישנו מידע חסר או שלא הבאת את כולו.
    ולכל האנשים אומר, האדם הוא הרוצח האכזר מכולם, אולי נפסיק להאכיל בני אדם?

  • אנונימי

    בני האדם הם המכחידים העיקריים

    מה זאת הכתבה הזו אתם עושים צחוק

  • יהושע

    כתבה שלא אהבתי בכלל

    מה אתם רוצים שילכו ויטווחו בהם כמו שהחיפה רצו לעשות לחזירי בר ? מה הקטע ?
    חלק מהטבע חלק מהטבע זה גם זנים ומינים פולשים כי אנחנו כאן באופן אורגני בעולםהזה, וכמו שאנחנו משתלטים ומפיצים מחלות ככה כל דבר שנושם בכדור הזה

  • הנריקה

    אולי תקרא עד הסוף?

    ההצעה פשוטה להפליא - מי שמחזיקים חתול בבית - אכן להחזיק אותו בבית ולא לתת לו לשוטט בחוץ. (ואפילו עם הצעה פרקטית ופשוטה של מה לעשות אם בכל זאת מוכרחים כן לתת לו לשוטט.)

  • נועה

    לא ברור למה בני אדם החליטו

    לא ברור למה בני אדם החליטו שמתפקידם להתערב בתהליכי האבולוציה ולפעול לשימור מינים שנכחדים. כך עובדת האבולוציה - המותאם לעולם, כמו חתולים ובני אדם, הוא השורד. זה תהליך טבעי, מיליוני מיני בעלי חיים נכחדו מאז קיים כדור הארץ ואמורים להמשיך להיכחד. מי החליט שהוא מעל הטבע ויודע מי לא צריך להיכחד? למה ציפורים חשובות יותר מחתולים? מה עם חרקים? מה עם צמחים? למה מערכת אקולוגית שהיתה קיימת חשובה יותר מאחת שנוצרת אחריה? די לדבר שטויות!

  • באבי

    תחשבי על זה בתור תרגיל מחשבתי

    תחשבי על זה בתור תרגיל מחשבתי (לא משהו שאני מציע לעשות באמת): מישהו ישחרר כלב טורף ברחוב מלא חתולים. הכלב יחסל את כל החתולים ובעליו יטען שזה חלק מהטבע...

  • אחד שעובד

    זה בדיוק העניין. ההתערבות של

    זה בדיוק העניין. ההתערבות של האדם היא בעובדה של גידול החתולים עצמו ועז זה הוא צריך לשים את הדעת. אם נסכים לטענתך אז עצם קיומו של האדם בכדור הארץ הוא טבעי ולכן אין להגביל את פעילותו בו.

  • כלב בן יפונה

    והמטורללים בשלהם. ימשיכו להתכחש

    וימשיכו עם המנהג האווילי לפזל אוכל רחוב לחיה הכי שבעה בעולם.

  • גיל

    הם שמים אוכל לחתולים קרוב

    הם שמים אוכל לחתולים קרוב לאוטו שלי ואז הם נכנסים למנוע של הרכב ונשרפים שם. לא להאכיל חתולים בקרבת מכוניות.

  • אנונימי

    עוד מחקר שיעודד פגיעה בחתולים.

    כל כך הרבה אנשים בעולם מיתאכזרים לחתולים, גם באר צנו.

  • טל

    כץבה מכוערת

    יש רק מין אחד רצחני ומכחיד בעולם וזה אנחנו. חתול הוא חיה מקסימה

  • מתן

    מפתיעה האמרה שאין להם תחרות

    מפתיעה האמרה שאין להם תחרות או טורף, הייתי מצפה שהפער האבולוציוני הזה יסגר מהר יחסית. מעניין אם יש מחקרים שבוחנים את ההתפתחות הזו.

  • Cat lady

    כתבה מסיתה

    הכתבה הזאת מעודדת התנהגות רע כלפי חתולים!
    מי שמפיץ הרבה מחלות זה בני אדם.
    מזעזע אותי לקרוא את זה, פשוט יכול לתת לגיטימציה לכל החלאות לזרוק את המזון של החתולים שאני מאכילה.
    כתבה מיותרת שנכתבה בידי שונא חתולים שכניראה רב עם איזו שכנה עם לה שהאכילה חתול מתחת לבניין.

  • אחד שעובד

    את מערבבת את הרגשות האישיים

    את מערבבת את הרגשות האישיים שלך בחיבתך לחתולים לנזק האובייקטיבי שהם גורמים לטבע. ההיפך נכון הכתוב בא במגמה לשמר מינים נוספים פרט לחתולים שהתרבו בצורה לא מבוקרת בגלל אנשים כמוך שמאכילים אותם ומנציחים את חייהם והסבל שלהם ברחובות.

  • כלב בן יפונה

    את פשוט מטורללת

    וזרקת רעיון בקשר לתוספת שאפשר לפזר על אוכל שמשאירים לחתולים ברחוב
    ☠️

  • שוחר אמת

    ידוע מדעית

    החתולים השתלטו לך על המוח

  • המצטט

    אז אולי תפסיקי להאכיל? את בסך

    אז אולי תפסיקי להאכיל? את בסך הכל מנסה להראות טובה בעיני עצמך בעוד שאת עושה מעשה רע.
    רוצה לעשות מעשה טוב? תתנדבי ללכוד חתולים לשם סירוס.
    ודרך אגב.. המידע בכתבה ממש לא חדש. זה ידוע שנים

  • אנונימי

    חבל שאין התייחסות ליכולת

    חבל שאין התייחסות ליכולת להסיק מסקנות ממקומות בהם החתול נחשב למין פולש (איים), שם נערכו מרבית המוחלט של המחקרים, למקומות בהם החתול לא מין פולש, אלא קיים אלפי שנים (המזרח התיכון). אם אין על כך מחקרים, נראה שראוי לסייג את המסקנות לגבי המקום הטבעי של החיה שהתבייתה (ולא בוייתה על ידי האדם), ולכן לא יכולה להחשב למין פולש, לצרוך הדיוק המדעי בכל זאת.

  • אנונימי

    היגיון

    העיקר שאנשים משועממים ממשיכים לתת להם אוכל

  • Cat lady

    מאחלת לך למות מרעב

  • שי

    בני האדם הטורף הכי מסוכן בטבע

    לא החתולים מסוכנים ולא אף חיה אחרת רק בני האדם

  • המצטט

    אמת. האדם הוא היצור הכי מסוכן

    בין היתר ביית את החתול והפיץ אותו. עכשיו לאדם יש אחריות לצמצם את הנזק ולדלל את אוכלוסיית החתולים

  • אורית

    חתול

    . כמו כל טורף, קשה לבוא בטענות.

  • אסף

    אי טריפת תרנגולות

    מישהו יכול להסביר לי למה החתולים (כעשרה) שמסתובבים אצלנו בחצרות מסביב לבית (יישוב בגליל) לא טורפים את להקת התרנגולות של השכן שמסתובבת חופשי...כבר ראיתי את החתול שלנו מתחבא ומתכונן להסתער וברגע שהוא זינק והתרנגולת נפנפה כנפיים וקירקרה בקול הוא נסוג...בנשיונל גאוגרפיק החתוליים מזנקים על טרף שגדול מהם פי כמה וכמה.. אז מה פשוט אין להם מספיק אומץ??? בחצר אצלנו הם מחסלים חולדות,ציפורים, חרדונים, זיקית ולטאות

  • אנונימי

    כי התרנגולות גדולות מידי.

    כי התרנגולות גדולות מידי. החתול בארץ טורף בעיקר ציפורים קטנות כגון דרורים ונחליאלים, זיקיות, לטאות , נחשים קטנים כמו שלוונים, יונקים כמו מריונים וגרבילין לא חולדות הן גדולות מידיואפילו חגבים ופרפרים שמישום מה לא מתייחסים לזה בב

  • נוריאל מיכל

    מי שכתב את הכתבה הוא שונא

    מי שכתב את הכתבה הוא שונא חתולים. הכל שקרים. החתול הוא בעל חיים אציל ומתורבת, חכם וחבר אמיתי. הוא לא מהווה איום על אף אחד. כמובן שנמשיך להאכיל אותו ברחוב. מי שכתב את הכתבה רוצה להרעיב אותם ולהמית אותם.

  • המצטט

    את תמשיכי להאכיל

    ואני אמשיך להוסיף מלח לקערות המים ששמים להם.
    מלח הוא זול ולא מוגדר רעל, כך שאי אפשר לעשות לי שום דבר

  • המצטט

    הכתבה מבוססת על מחקר שהתפרסם

    הכתבה מבוססת על מחקר שהתפרסם בעתב עת מדעי.
    לא המציאו כאן שום דבר.
    את מצפה מהמדענים לזייף או להסתיר ממצאים רק כי כשהיית קטנה לימדו אותך שחתול זה דבר חמוד?

  • Cat lady

    בול מה שרשמתי כתבה מזעזעת

  • איל

    אפשרות מלחמה בין ארצות הברית לסין שנה הבאה

    ואתם שומרים על מינים מוגנים באיים ...

  • רם

    רחוק מהאמת

    מאמר מסולף ומטעה. החתול הוא ברוא מדהים
    דרך אגב.הוא טורף חחח אז המסקנה מתבקשת

  • אלי

    הרכב שלי, הוא מכשיר נפלא

    הרכב שלי, הוא מכשיר נפלא שחוסך מלא זמן, או מזהם אוויר נוראי שגורם גם מטרד רעש?
    כך גם החתולים - אין סתירה בין היותם חיות חמודות להרס שהם גורמים לטבע.

  • אלי

    רק חולה נפש יכול לכתוב מאמר כזה

    כל כך הרבה שטויות ודיסאינפורמציה שאפשר למות.
    של לדבר על זה שיש מאות מטמכים שמצביעים על תרומתו של החתול למי שמגדל אותו.

  • גיל

    מין פולש

    המין הפולש ההרסני ביותר הוא בני האדם. ללא שום השוואה למינים אחרים
    אז את הבעיה הזו יש לפתור ולא את בעיית החתולים

  • תמר כהן

    צודק גיל!!! חתולים לא יכולים

    צודק גיל!!! חתולים לא יכולים לכתוב ולהגן על עצמם. ומי יודע מה המוח המעוות שגרם לאנשים לרצות לכתוב כזה מאמר.
    ניחוש פרוע: שיתנו במהלך החודשים הקרובים, היתר לצוד חתולים ולאכול אותם..... מוח מעוות של האילומינטי....

  • אנונימי

    לא, את...אחת ההזויות

  • אנונימי

    ממממש כככה

  • אנונימי

    מחקר על חתולים

    הם לא מבקשים להמית חתולים אך זו בהחלט שנאת חתולים, וחכי זה קורה בשלבים, כי מי שמתחיל ב"מחקר"
    שהתוכן שלו ש*חתולים הם מזיקים* זה עוד עלול להסתיים גם בהמתת חתולים.

  • חתולת על

    הכירו: ככה נראית שנאת חתולים

    אני מגדלת חתולים כבר המון שנים, ואני מוכרחה לומר שהמאמר הזה מאוד מגמתי.
    החתולים מגינים על הסביבה שבהם הם חיים מחולדות, נחשים, עקרבים ומזיקים אחרים. בכך אין צורך להשתמש בהדברה מלאכותית ורעילה לבני אדם ולחיות אחרות.
    מצטערת לבשר לכם: הטבע הוא אכזרי, ומשפחת החתולים הגדולים כמעט נכחדה בטבע (ועוד אינספור מינים אחרים). חתולי הבית הם מה שנשאר. סתגלנות וגמישות, אלה הן התכונות שהטבע נתן לחתולים. ומי הביא את החתולים לאיים? כן. בני האדם. אולי בני האדם הם רוצחי ההמונים?

  • ל

    נחש הוא חיית בר מוגנת, לא

    נחש הוא חיית בר מוגנת, לא מזיק...

  • גבריאלה

    הם מתארים תוצאות מחקר. איך

    הם מתארים תוצאות מחקר. איך זאת שנאת חתולים? אמנם הכותרת חוטאת בהיותה קליקבייט אבל הם לא מבקשים להוציא להורג את כל החתולים. ממש ניתנו פתרונות פשוטים בסוף איך למנוע מהחתול שלכם לשוטט בחוץ ולצוד זנים של חיות. חוץ מזה העובדה שהחתולים הגדולים נמצאים בחלקם בסכנת הכחדה אינה קשורה לשוטטות של חתולים קטנים. הטבע לא הכחיד את החתולים הגדולים. הרבה מהנזקים למשפחה הזאת נגרמו על ידי האדם כתוצאה מהתחממות גלובלית, ציד לא חוקי, הקטנת שטחי המחייה והציד של החתולים הגדולים כתוצאה מבנייה מסיבית ופלישה לשטח וכו'. עם זאת, כפי שכבר ציינתי, זה לא קשור לנושא המאמר. את אוהבת את החתול שלך וזה אחלה, אבל את עדיין יכולה לקחת אחריות ולנסות למנוע ממנו לצוד חיות בחוץ.

  • אנונימי

    צודקת

    כל מילה. ואני אומרת את זה בתור אוהבת חתולים גדולה עם שניים משלי