לאחר שהמחלה התפשטה לעשרות מדינות הכריז ארגון הבריאות העולמי שההתפרצות שלה היא אירוע חירום בבריאות הציבור בעל השלכות בינלאומיות

ארגון הבריאות העולמי הכריז בסוף השבוע שהתפשטות אבעבועות הקוף ברחבי העולם היא אירוע חירום בבריאות הציבור בעל השלכות בינלאומיות (PHEIC). ההכרזה נעשתה אף שוועדת החירום של הארגון, שדנה בנושא ביום חמישי 21 ביולי, לא הצליחה להחליט אם להמליץ על הכרזת מצב חירום. זו הפעם הראשונה מאז כניסתן לתוקף של תקנות הבריאות הבינלאומיות המאפשרות  לארגון להכריז על מצב חירום, ב-2007, שהארגון מכריז על מצב כזה ללא המלצה מפורשת של ועדת החירום.

לפני כחודש, כשוועדת החירום התכנסה לראשונה לדון באבעבועות הקוף, רובם המוחלט של חבריה סבר שהתפרצות אינה מצדיקה הכרזה על מצב חירום. מומחים רבים אחרים יצאו נגד החלטה זו, בייחוד כי נראה שההתפרצות עומדת בקריטריונים הדרושים כדי להכריז עליה כאירוע חירום בעל השלכות בינלאומיות: היא חריגה או לא צפויה; משפיעה על עוד ועוד מדינות; וההתמודדות איתה דורשת תגובה בינלאומית מתואמת.

בדיון השני, לפני שבוע, חברי הוועדה שוב לא הצליחו להגיע להחלטה. תשעה מהם המליצו נגד הכרזה על מצב חירום, ושישה סברו שההתפרצות מצדיקה הכרזה כזו. על פי הדלפות, האנשים שתמכו בהכרזה הם מומחים  בנושא אבעבועות הקוף או ברפואת להט"ב, בעוד המתנגדים היו בעלי ידע פחות ספציפי בנושא. בסופו של דבר החליט ראש הארגון, טדרוס אהדנום גברייסוס (Ghebreyesus), לאחר דיון עם עמיתיו, להכריז על מצב חירום גם ללא המלצה מפורשת של ועדת החירום.

לדברי טדרוס, בפעם הראשונה שהוועדה התכנסה היו כ-3,000 נדבקים ב-47 מדינות ברחבי העולם. מאז התפשטה המחלה ל-75 מדינות ומספר הנדבקים זינק לכ-17 אלף. "בקצרה, יש לנו התפרצות שהתפשטה ברחבי העולם במהירות, בצורות הדבקה חדשות, שאנחנו יודעים עליהן מעט מדי, ושעונה להגדרות [של מצב חירום] לפי תקנות הבריאות הבינלאומיות", אמר במסיבת העיתונאים על ההכרזה.

הדמיה של נגיפי אבעבועות הקוף | מקור: Kateryna Kon, Shutterstock
המומחים לנושא דחפו להכרזה על מצב חירום. הדמיה של נגיפי אבעבועות הקוף | מקור: Kateryna Kon, Shutterstock

התפרצות שונה

ההתפרצות הנוכחית אכן שונה מאוד מהתפרצויות קודמות של אבעבועות הקוף. הנגיף הגורם למחלה נמצא באופן טבעי במרכז אפריקה ובמערבה, ומדי פעם מתפרץ שם,  בעיקר כשבני אדם נדבקים מיונקים אחרים. הפעם, לראשונה, מתגלים חולים באבעבועות הקוף בכמה יבשות בו-זמנית, וכמעט כל הנדבקים מחוץ לאפריקה הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים – קבוצה שכוללת גברים סקרנים, מתנסים, ביסקסואלים והומוסקסואלים, או בקיצור סמב"ה. ההדבקות מתרחשות במהלך קיום יחסי מין מאחר שהם כוללים קרבה, מגע בין עור לעור וחשיפה לרוק, ולרוב לזמן לא קצר. אלה תנאים מיטביים להדבקה בנגיף, ואכן גורם הסיכון להדבקה הוא לא נטייה מינית אלא ריבוי פרטנרים מיניים מזדמנים.

ההתפרצות הנוכחית נבדלת גם בתסמיני המחלה, הם לכאורה קלים יותר ושונים מאלה שנצפו בעבר: אצל הרבה מהחולים הפריחה – שלעתים כואבת מאוד או מגרדת – מופיעה בעיקר באזור אברי המין ופי הטבעת, ולפעמים אפילו יש רק נגע בודד שם או בפה. רק לעתים מופיעה פריחה נרחבת, בעוד שבהתפרצויות קודמות היא התפשטה לאזורים רבים בגוף. בנוסף המקרים בהתפרצות זאת לא תמיד מלווים בחום, או שהחום מופיע רק לאחר הופעת הפריחה.

 

 

בהתפרצויות עבר עיקר ההדבקות מאדם לאדם התרחשו בין בני בית, שנדבקו ממגע בפריחה, בהדבקה טיפתית בשהות קרובה ומאוד ממושכת, או בעקבות מגע בחפצים משותפים, כגון מגבות וסדינים, שזוהמו בנגיף. גם בהתפרצות הנוכחית נדבקו אנשים בדרך זו, בהם ילדים, שנמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלה קשה. מאחר שכל אחד ואחת יכולים להידבק בנגיף, ככל שהמחלה תמשיך להתפשט ללא בקרה, התדירות של הדבקות כאלו רק תגדל.

הכרזת ארגון הבריאות העולמי על אירוע חירום בבריאות הציבור בעל השלכות בינלאומיות היא ההתרעה החזקה ביותר שהארגון יכול לפרסם. משמעותה היא לא שאבעבועות הקוף היא מגפה עולמית, אלא כקריאת השכמה לממשלות העולם לחזק את מערכות הבריאות ולפעול לשיתוף פעולה בהנגשת בדיקות, טיפולים וחיסונים. בנוסף, מצב החירום דורש ממדינות להגביר את מערכי ניטור המחלה ולדווח על כל המקרים לארגון הבריאות. כמו כן, כל עוד מצב החירום בתוקף הארגון יפרסם קווים מנחים והמלצות לפעולה למדינות שהנגיף הגיע אליהן, וכן למדינות שהוא טרם התגלה בתחומן.

בתקווה ההכרזה גם תעודד את המדינות לעבוד עם הקהילות שמושפעות ביותר מהנגיף כדי לבלום אותו ולהקטין את הסיכון שיתפשט לאוכלוסיות נוספות.

כפות ידיים עם פריחה של אבעבועות הקוף | איור: meandart, Shutterstock
בהתפרצות הנוכחית תסמיני המחלה קלים יחסית, והפריחה מצומצמת יותר אצל רבים מהחולים. כפות ידיים עם פריחה של אבעבועות הקוף | איור: meandart, Shutterstock

אין מקום לסטיגמה

"לעת עתה זו התפרצות שמרוכזת בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, במיוחד אלו שיש להם פרטנרים מיניים רבים," אמר טדרוס. "פירוש הדבר שזו התפרצות שאפשר לעצור באמצעות האסטרטגיות הנכונות בקבוצות הנכונות. לכן חיוני שבכל המדינות יפעלו בשיתוף הדוק עם קהילות של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, כדי לתכנן ולהפיץ מידע נכון ושירותים, וכדי לאמץ צעדים שיגנו על הבריאות, זכויות האדם, והכבוד של הקהילות המושפעות. סטיגמה ואפליה יכולות להיות מסוכנות כמו כל נגיף".

רוזמונד לואיס (Lewis), העומדת בראש צוות משימה של ארגון הבריאות העולמי לנושא אבעבועות הקוף, אמרה במסיבת עיתונאים לאחר ההכרזה כי "סטיגמה לא תעזור. היא תרחיק אנשים, והם יימנעו מאבחון, מבדיקות, מחיסונים ומטיפולים. מאחר שכרגע ההתפרצות היא בעיקר בקבוצת אוכלוסייה אחת זו הזדמנות לכולנו לעבוד עם הקבוצה הזו, לאפשר לה להציג את הרעיונות שלה, להדגים את המנהיגות שלה, שהיא מדגימה במשך שנים רבות, מאז תחילת מגפת ה-HIV. ולהראות לנו את הדרך, מה הדרך הנכונה ביותר לעזור לכם, לעזור למדינות, ולעזור לאנשים שמושפעים [מהמחלה], להקטין את הסיכון, להקטין את החשיפה, להקטין הדבקות, ולעצור את ההתפרצות הזו".

בישראל כבר עתה יש שיתוף פעולה כזה, והגישה למחלה השתנתה עוד לפני ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי. אמנם ב-27 במאי, בכנס לרפואת להט"ב בתל אביב, אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ ש"יש רק מקרה אחד בארץ ואנחנו דואגים שהוא יהיה ראשון ואחרון". אך כבר כשבוע לאחר מכן הופץ סרטון הסברה על המחלה, שהופק במימון משרד הבריאות, ומאז אנשי המקצוע במשרד וצוות ההסברה עובדים בשיתוף פעולה מלא עם ארגוני הקהילה הגאה בנושא הטיפול בהתפרצות אבעבועות הקוף.

לאחר פנייה של האגודה למען הלהט"ב בישראל התגייס גם שר הבריאות למאבק במחלה. בפגישה ב-17 ביולי עם נציגי ארגוני הקהילה הגאה, עיריית תל אביב ועמותת מדעת [הח"מ] עדכן השר כי שוחח עם מנכ"ל חברת התרופות "בוואריאן נורדיק", המייצרת את החיסונים מהדור החדש לאבעבועות הקוף, והצליח להבטיח אספקה של 10,000 מנות חיסון לישראל. על פי הודעת משרד הבריאות בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמי, 5,000 המנות הראשונות צפויות להגיע השבוע. בנוסף הבטיח המשרד כי יונגשו טיפולים תרופתיים למי שזקוקים לכך, ושהבדיקות לזיהוי המחלה ייעשו בקופות החולים ולא בחדרי המיון, מה שיקל על אנשים להיבדק.

נקווה שזה יעשה בקרוב, מאחר שנכון ל-24 ביולי אובחנו בישראל 114 חולים, וההערכות הן שיש עוד רבים נוספים. רק המשך ההסברה לקבוצות שצריכות להיות זהירות במיוחד, בשילוב בדיקות זמינות, איתור מגעים וחיסון של הצוותים המטפלים, של גברים סמב"ה מרובי שותפים מיניים, ושל אנשים בסיכון שנחשפו לנגיף, יאפשרו לשמור על הבריאות של כולנו.

לואיס ממליצה, כדי לעצור את ההתפשטות לפני שתזיק עוד יותר לקבוצה שבה היא מתפשטת, ולפני שתזלוג לקבוצות אחרות, לחלוק מידע באפליקציות, באתרים ובמקומות שגברים המקיימים יחסי מין עם גברים בסיכון מוגבר נחשפים אליהם; להימנע מסיטואציות שבהן מקיימים מין עם פרטנרים רבים ו/או בשילוב עם סמים; להפחית את מספר הפרטנרים המיניים; להשתמש בקונדום, שיכול לצמצם הדבקות ולמנוע הדבקה במקומות הרגישים ביותר; להימנע ממקומות בילוי המיועדים למין (כמו סאונות וחדרי חושך); לא לחלוק מגבות; ואם מבחינים בתסמינים – לפנות למרפאה בלי חשש.

ב-13 השנים האחרונות הוכרזו שבעה אירועי חירום בבריאות הציבור בעלי השלכות בינלאומיות: שפעת החזירים (2009), פוליו (2014), אבולה באפריקה המערבית (2014), זיקה (2016), אבולה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (2019), קוביד-19 (2020), ועכשיו אבעבועות הקוף. פוליו וקוביד-19 עדיין מוגדרים מצב חירום. התקווה היא ששיתוף פעולה בין אנשי קהילות הלהט"ב, ארגונים של הקהילות וממשלות העולם יאפשר לעצור את אבעבועות הקוף ולבטל לפחות מצב חירום אחד.

ההכרזה על מצב החירום:

 

0 תגובות