עכבישים מהעולם האפל, הקרח שלא צף ולא שוקע וטייסת המסוקים מאפריקה

מה חדש?

  • עכבישים מהעולם האפל

  • הקרח שלא צף ולא שוקע

  • הקול באף

  • גברים ונשים מגיבים אחרת לגירויים מיניים, וזה מתחיל במוח

  • טייסת המסוקים מאפריקה

עכבישים מהעולם האפל

חוקרים מישראל ומארצות הברית תיארו שבעה מינים חדשים למדע של עכבישים ממשפחת המשפכנים במערות בישראל. כולם עברו אבולוציה ממושכת של התאמה לחיים בחושך מוחלט, הכוללת התנוונות מלאה או חלקית של מערכת הראייה, התפתחות גפיים ארוכים וגוף חיוור וחסר צבע. החוקרים בהובלת שלמי אהרן ואפרת גביש-רגב מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובשיתוף אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, זיהו את המינים החדשים במערות בהרי יהודה, בכרמל ובגליל. כל המינים שייכים לסוג Tegenaria, אך באופן מפתיע הם פחות קרובים גנטית למשפכנים החיים בישראל מחוץ למערות, ודומים גנטית דווקא למין שנפוץ ביוון. מעריכים כי עכבישים אלה חיו בעבר הרחוק בפתחי מערות, אך בהמשך נכחדו מישראל, אולי עקב שינוי אקלים או תחרות עם מינים אחרים, אך צאצאיהם שנותרו במערות הסתגלו במרוצת הדורות לחיים בתוכן. לכתבה באתר.


שבעה מינים חדשים למדע של עכבישים ממשפחת המשפכנים זוהו במערות בישראל. עכבישים מהמין Tegenaria yaaranford | צילום: איגור ארמיאץ' שטיינפרס

הקרח שלא צף ולא שוקע

התופעה שבה קרח צף על פני מים נוזליים מכונה "האנומליה של המים". רוב הקרח בכדור הארץ הוא קרח גבישי בעל מבנה משושה סדיר. ביקום, לעומת זאת, נפוץ הרבה יותר קרח לא גבישי, נטול סדר במבנה המיקרוסקופי שלו, שנקרא מוצק אמורפי. עד כה הכרנו צורות של קרח אמורפי בצפיפות נמוכה מזאת של מים נוזליים, וצורות אחרות בצפיפות גבוהה לעומת מים. בין לבין היה פער גדול.

כעת, צוות חוקרים מבריטניה דיווח כי גילה לראשונה קרח אמורפי שצפיפותו דומה לזו של מים נוזליים. כדי ליצור אותו טחנו קרח רגיל בטמפרטורה של 196 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. הם משערים שהצורה הזאת של קרח נפוצה במערכת השמש, לדוגמה על פני ירחים של כוכב הלכת צדק. התגלית מרחיבה את ההבנה שלנו על הצורות השונות של מים, ואיך קרח עזר לעצב את מערכת השמש. לכתבה באתר.


קרח גבישי הוא הצורה הנפוצה על פני כדור הארץ, אך קרח במצב אמורפי נפוץ יותר ביקום. קרח אמורפי בקרחון בדרום צ'ילה | Steve Allen, Shutterstock

הקול באף

בני אדם מפיקים קולות עם משלבי צלילים שונים: חזה, שהוא קול הדיבור הרגיל שלנו; פַלְצֵט, שגבוה ממשלב הצלילים הרגיל; ופריי (vocal fry), שהוא קול נמוך וצרוד הקרוי גם קול חורק. קים קרדשיאן ולאונרד כהן ידועים בשימוש שלהם בקול החורק, ועתה גם לווייתני השיניים, כגון דולפינים וראשתנים.

הלווייתנים האלה משתמשים באיכון הד כדי לצוד את טרפם: הם משמיעים פעימות על-קוליות מהירות וחזקות, ועל פי ההד המוחזר מזהים טרף פוטנציאלי. הם עושים את זה גם בעומקים שבהם הלחץ האדיר גורם לריאותיהם לקרוס. כיצד?

באפם של לווייתני השיניים קיימים מבנים בשם שפתיים פוֹנִיוֹת. בזמן הצלילה נותר באף אוויר דחוס, ומחקר חדש הראה שתנועתו דרך השפתיים יוצרת את קולות איכון ההד. הפקת הצליל דומה לדרך שבה אנחנו מפיקים צלילים בעזרת שפתות (מיתרי) הקול שבגרון, אך במנותק מהריאות.

על פי המחקר, באיכון ההד לווייתני השיניים משתמשים בקול חורק, מאחר שהוא דורש מעט מאוד אוויר. כמו כן התברר שהם משתמשים בפלצט ובקול חזה כדי לתקשר אלה עם אלה. כך הם הצטרפו לבני האדם ולעורבים כבעלי החיים היחידים שידוע כי הם משתמשים במשלבי צלילים שונים. למאמר המקורי (באנגלית).


לוויתני שיניים משמיעים פעימות על-קוליות מהירות וחזקות, ועל פי ההד המוחזר מזהים טרף פוטנציאלי. לוויתן ראשתן | Martin Prochazkacz, Shutterstock

גברים ונשים מגיבים אחרת לגירויים מיניים, וזה מתחיל במוח

בסדרת ניסויים, חוקרים מפינלנד סרקו את מוחם של 91 גברים ונשים הטרוסקסואליים ב-fMRI, שמאפשר להתחקות אחר הפעילות של אזורי מוח שונים, בזמן שצפו בסרטים בעלי תוכן מיני. החוקרים גילו כי במוחם של גברים היתה תגובה חזקה יותר באזורים הקשורים למערכת הראיה ובקליפת המוח הקדם-מצחית, בהשוואה לנשים. ההבדלים בפעילות המוחית היו כה משמעותיים עד שהחוקרים יכלו, בהתבסס על נתוני הפעילות המוחית בלבד, לקבוע בדיוק של 76% האם הנבדק שראה את הסרטים הינו גבר או אישה. כאשר צפו  בסרטים ללא תוכן מיני, הפעילות המוחית לא היתה שונה באופן משמעותי בין גברים ונשים. בניסוי נוסף, עקבו החוקרים אחרי תנועות העיניים של הנבדקים בזמן הצפיה, ומצאו שנבדקים גברים נטו להתבונן זמן ממושך יותר מנבדקות נשים בחזה של הנשים שהופיעו בסרטים. יתכן שהשוני בפעילות המוחית נובע מתהליכי קשב שונים שמעוררים גירויים מיניים בגברים לעומת נשים. למאמר (באנגלית).


ההבדלים בפעילות המוחית היו כה משמעותיים עד שהחוקרים יכלו לקבוע האם הנבדק שראה את הסרטים הינו גבר או אישה. סמלים של זכר ונקבה | איור: Azurhino, Shutterstock 

טייסת המסוקים מאפריקה

אולי גם אתם נתקלתם בימים האחרונים במה שנראה כמו טייסת עצומה של מסוקים זעירים באוויר. אלו הן בעצם שפיריות ענק, באורך של עד שבעה סנטימטרים, מהמין סַיָּרָן נוֹדֵד (Anax ephippiger), שכונו פעם "קיסרית נודדת". המין הזה נפוץ באפריקה וחולף בארצנו כעת בהמוניו בדרכו לאירופה.

שפיריות הן חרק טורף שגדל בסביבת מים מתוקים, והן אינן מסוכנות לאדם ואינן מזיקות. במינים רבים של שפיריות שלב הזחל (הנימפה) הוא ממושך, אולם במינים נודדים הוא נמשך שבועות ספורים בלבד. כך הן יכולות לנצל מקווי מים זמניים לרבייה ולהביא לעולם כמות גדולה של שפיריות, שמתלהקות ונודדות בעקבות מזון ואתרי רבייה.

באזורים המדבריים של ישראל, במיוחד בערבה וליד ים המלח, אפשר לחזות בלינה של שפיריות כאלה על עצים. לא פעם הן מכסות באלפיהן את ענפי העץ.

מבוסס על טקסט של ד"ר Eran Levin, המעבדה לאקולוגיה של התזונה, אוניברסיטת תל אביב


אם נתקלתם במה שנראה כמו טייסת עצומה של מסוקים זעירים באוויר. אלו הן בעצם שפיריות ענק, והן אינן מזיקות. סיירן נודד | צילום: Daniel Finkenberg

 

תגובה אחת

  • יניב

    יופי של סקירה, תמציתית וממצה.

    תודה