כפתורי ההפעלה של הטיפול בסרטן, קוף אדם לא רציונלי, דוב שחור בצבע קינמון, התרופה היקרה בעולם ומה קדם למה: הדינוזאור הטורף או הנטרף?

מה חדש?

  • כפתורי ההפעלה של הטיפול בסרטן
  • קוף אדם לא רציונלי
  • דוב שחור בצבע קינמון
  • התרופה היקרה בעולם
  • מה קדם למה: הדינוזאור הטורף או הנטרף?

כפתורי ההפעלה של הטיפול בסרטן

אחת השיטות המבטיחות לטיפול בסרטן נקראת CAR-T – שיטה שבה מהנדסים גנטית תאים של מערכת החיסון לזהות ספציפית את תאי הגידול ומחזירים אותם לגוף החולה. אולם יש גידולים שמגלים עמידות רבה גם לטיפולים כאלה. שני מחקרים חדשים, שפורסמו בכתב העת Science, מציעים דרכים לשפר את יעילות הטיפול באמצעות הפרשה מבוקרת של מולקולה שמעודדת חיסול של תאים סרטניים אך עלולה לגרום תופעות לוואי קשות כשנותנים אותה כתרופה.

במחקר הראשון התקינו החוקרים בתאי החיסון מעין מתג שמופעל במגע עם תאים סרטניים וגורם להפרשת המולקולה, וכך ממקד את פעילותה לסביבת הגידול בלבד, בלי לגרום נזק באזורים אחרים בגוף. במחקר השני התקינו בתאי החיסון מתגים שמשחררים את המולקולה בתגובה לתרופה מסוימת. כך אפשר להגביר את התגובה החיסונית כשהסרטן מתפשט ולצמצם אותה – ואת תופעות הלוואי – כשהוא בנסיגה. שני המחקרים, שנעשו על עכברים, הראו שיפור מרשים ביעילות לעומת טיפול CAR-T רגיל.  למידע נוסף (באנגלית). 


לשפר את יעילות טיפולי CAR-T באמצעות הפרשת מולקולה שמעודדת חיסול של תאים סרטניים. אילוסטרציה של תא דם לבן מפריש מולקולות של מערכת החיסון | Nobeastsofierce, Science Photo Library

קוף אדם לא רציונלי

בני אדם לא תמיד מקבלים החלטות רציונליות: מחקרים רבים הראו כי הטיות חשיבה משפיעות על ההתנהגות שלנו, וגם האופן שבו מנסחים את השאלה משפיע על הבחירות שנעשה והתשובות שנענה. 

מחקרים שניסו לבדוק אם גם אצל קופים וקופי אדם יש הטיות כאלה הניבו מגוון תוצאות, ללא תשובה ברורה. במחקר חדש, מדענים מאירופה בחנו גורילות ואורנג-אוטנים בשני מבחנים, שבהם היה עליהם לבחור בין פרס בטוח לבין הימור על פרס. קופי האדם נטו יותר להמר ככל שהפרס על ההימור היה גדול יותר, וההסתברות לזכות בו גבוהה יותר, וכך הראו שהם נוהגים בצורה רציונלית. עם זאת, כשהחוקרים השוו בין שני המבחנים הם ראו שהאורנג-אוטנים והגורילות נטו יותר לקחת סיכונים באחד המבחנים ופחות בשני, אף על פי שמבחינה מעשית שני המבחנים שווים זה לזה. זה מראה שהצורה שבה מציגים להם את הבעיה – "ניסוח השאלה", גם אם לא במילים – משפיעה על הבחירה של קופי האדם, ממש כמו שהיא משפיעה על הבחירות שלנו. לכתבה באתר.


גם קופי אדם לא נוהגים בצורה רציונלית לחלוטין. אורנג-אוטן בניסוי, בוחר באחת האפשרויות | M. Torben Weber

דוב שחור בצבע קינמון

איזה מין בעל חיים הוא הדוב השחור האמריקני (Ursus americanus)? לא קשה לנחש: דוב, שחי באמריקה, בצבע שחור. בעוד שני הפרטים הראשונים אכן נכונים, חלק מהדובים השחורים הם דווקא בצבע חום-ג'ינג'י, או "קינמון", שמזכיר את צבע דובי הגריזלי שחיים לצידם.

כעת גילו חוקרים את המקור לצבע הקינמון. הם אספו דגימות DNA מ-151 דובים, וגילו מוטציה יחידה שאחראית לשינוי הצבע. המוטציה פוגעת בגֵן שמעורב בייצור הצבען (פיגמנט) אאומלנין, שאחראי לצבע השחור. אותו גֵן אחראי גם לצבעם החום של דובי הגריזלי. אצל בני אדם, מוטציות אחרות בו מובילות ללבקנות.  

ניתוח גנטי העלה שהמוטציה הופיעה לפני כ-9,000 שנה במערב ארצות הברית והתפשטה משם מזרחה, אם כי היא עדיין נפוצה הרבה יותר במערב. צבע הקינמון לא פוגע בסיכוי ההישרדות של הדובים, ונראה שאפילו עוזר להם מעט. החוקרים משערים שדובי הקינמון מוסווים טוב יותר ביער, וכך הגורים מצליחים להתחבא מטורפים כמו זאבים ופומות, והבוגרים מתגנבים בהצלחה אל טרפם. למחקר המלא (באנגלית).


המוטציה הופיעה לפני כ-9,000 שנה במערב ארצות הברית והתפשטה משם מזרחה. דוב שחור עם המוטציה, מציג את פרוותו החומה | Art Wolfe, Science Photo Library

התרופה היקרה בעולם

מינהל המזון והתרופות בארצות הברית אישר לראשונה טיפול גֵני למחלה התורשתית המופיליה B, שגורמת דימומים ממושכים וסיבוכים קשים. הטיפולים הקיימים מחייבים את החולים לקבל כל כמה ימים עירוי של חלבון הקרישה שגופם אינו מסוגל לייצר בעצמו.

במסגרת הטיפול החדש יקבלו החולים עירוי חד-פעמי של נגיפים מהונדסים שיחדירו לתאי הגוף גֵן תקין במקום הגֵן הפגום וכך יגרמו לכבד לחזור לייצר את גורם הקרישה החסר. בניסוי קליני בתרופה, חולי המופיליה החלו לייצר את החלבון החסר תוך כמה חודשים, היקף הדימומים שלהם פחת מאוד ו-94 אחוז מהם הפסיקו את הטיפולים השגרתיים תוך שנתיים מקבלת הטיפול.

לאור הצלחת הניסויים אושר הטיפול, אך מחירו, שמוערך ב-3.5 מיליון דולר לאדם, הופך אותו לתרופה היקרה בעולם. מפתחי התרופה, שנקראת Hemgenix, מצדיקים את עלותה בכך שהטיפול החד-פעמי יחסוך לחולים עירויים תכופים כל חייהם, שעלותם המצטברת גבוהה אף יותר. לכתבה באתר


נגיפים מהונדסים יחדירו לתאי הגוף גֵן תקין במקום הגֵן הפגום. אילוסטרציה של DNA ותאי דם אדומים | Steve Gschmeissner & Keith Chambers, Science Photo Library 

מה קדם למה: הדינוזאור הטורף או הנטרף?

הדינוזאורים היו קבוצה מגוונת של יצורים, עם מנעד רחב של הרגלי אכילה, שנעו בין צמחונות לאכילת בשר או השילוב של שתיהן. כדי לפענח את הרגלי האכילה של דינוזאורים מוקדמים נהוג להשוות את צורת השיניים שלהם לזאת של קרובי משפחתם בני זמננו - הזוחלים.

במחקר חדש השוו חוקרים את צורת השיניים של 11 מיני דינוזאורים מוקדמים לשיניהם של 47 מיני זוחלים מודרניים עם צורות תזונה מגוונות. הם נעזרו בבינה מלאכותית כדי לכמת לראשונה את הדמיון בין היצורים על סמך השוואה בין צורת השיניים לתזונה. ניתוח הנתונים הראה כי צורת התזונה משפיעה מאוד על מבנה השיניים, אפילו יותר מהקירבה האבולוציונית בין המינים. מהממצאים עולה כי הדינוזאורים הקדומים ביותר ניזונו מבשר, והתפתחו דרך שלבי ביניים של אכילת-כול עד לדינוזאורים הצמחוניים המאוחרים יותר, וכי השינויים האלה חלו בנפרד ובמקביל בענפים שונים של העץ האבולוציוני. ייתכן שהגיוון הרב הוא שאיפשר להם להסתגל לתנאי סביבה משתנים ולשלוט בכדור הארץ במשך מאות מיליוני שנים. למחקר המלא (באנגלית).

 


הדינוזאורים הקדומים ביותר ניזונו מבשר. שיחזור של גולגולת של טי רקס | Mark Williamson, Science Photo Library

 

0 תגובות