מכניקת הקוונטים 4 – אטום המימן ועקרון אי-הוודאות

2 ביולי, 2011
5 min

החלק הרביעי בסדרת הסרטים נותן הסבר מפורט יותר על מבנה אטום המימן, על פי מכאניקת הקוונטים, ומראה במה דומה פתרון זה למודל הפשוט יותר שהציע בוהר. הסרט מדגים כיצד ניתן להגיע למסקנות מרחיקות לכת לגבי אטום המימן רק על פי עקרון אי הודאות, ומדגים בכך עד כמה עקרון זה חשוב.

הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק על ידי cassiopeia project.
סדרת הסרטים הועלתה על פי בקשתו של הגולש עוז מ.

סרטון זה הוא חלק מסדרת סרטונים בנושא מכאניקה קוונטית: 1,2,3,4,5,6

שימו לב לנקודה חשובה. לעיתים יש בלבול או ויכוח לגבי המהות של עקרון אי הודאות. לכאורה ניתן לחשוב כי עקרון זה הקובע כי לא ניתן לדעת מיקום ותנע בדיוק רב בו זמנית נובע מבעיה ביכולת המדידה שלנו, כלומר מבעיה טכנולוגית ולא מעיקרון פיזיקאלי. אולם הדבר אינו כך, שימו לב כי הסרט מראה כי מבנה אטום המימן נובע מעצם קיומו של עקרון אי הודאות, ללא שום קשר לשאלה האם אנו מנסים למדוד את מיקום האלקטרון והתנע שלו או לא. זהו עקרון פיזיקאלי עמוק של מכאניקת הקוונטים ואינו תלוי ביכולות המדידה שלנו.

הסרט מעלה בקצרה טענה מענינת. הטענה הינה כי יש קשר בין המאסה של האלקטרון לעובדה שהוא ממוקם במרחב גדול מסביב לגרעין וכי יש קשר בין מאסת הגרעין לעובדה שהוא ממוקם באזור קטן במרחב. האם תוכלו להסביר מדוע זאת?אם כן נסו לרשום זאת בתגובות לכתבה זו ואני אודיע לכם אם צדקת.