השוני הגנטי בין הורה וצאצאיו תלוי ביכולת של הגוף לייצר תאי מין שמכילים רק מחצית מהמטען הגנטי של כל הורה. התאים הללו נוצרים בתהליך שנקרא מיוזה, או "חלוקת הפחתה"

עובדה ידועה היא שכל אדם דומה לשני הוריו במראה, באופי, בתכונות גופניות ועוד. הסיבה לדמיון זה היא שבשלב יצירת העובר מתאחדים המטענים הגנטיים של תא הזרע של האב ותא הביצית של האם, ויחד הם יוצרים שילוב של שניהם. כל אחד מהתאים הללו מכיל עותק אחד של המטען הגנטי, בניגוד לתאים רגילים שמכילים שני עותקים. אותם תאי רבייה נקראים "גמטות" או "תאים הפלואידיים".

הסרטון שלפנינו מסביר מהי "חלוקת הפחתה", וכיצד היא מביאה ליצירת תאי גמטות:

תהליך חלוקת ההפחתה דומה מאוד לחלוקה תאית רגילה (מיטוזה). כמו במיטוזה, תהליך החלוקה מתחיל בהכפלה של ה-DNA. אחרי שההכפלה מסתיימת מתרחש אירוע ייחודי שנקרא שחלוף. במהלך השחלוף, הכרומוזומים המקבילים נצמדים, ושתי הזרועות המקבילות של הכרומוזום -  הכרומטידות - מחליפות ביניהן מקטעים מקבילים. האירוע הזה הוא אחד השלבים החשובים בחלוקת ההפחתה משום שהוא מאפשר יצירת מגוון גנטי רב בצאצאים שיווצרו בעתיד מהגמטות.

אחרי תום השחלוף, בדומה לחלוקת מיטוזה, הכרומוזומים נפרדים ומתיישרים לאורך קו המשווה של התא, שם סיבי הכישור (spidle apparatus), מתחברים אליהם ומושכים אותם אל קטבי התא. כשהתנועה מסתיימת, התא מתחלק לשני תאים לא זהים. השונות ביניהם נובעת מאותו שיחלוף שהזכרנו.

בשלת הזה לגמטות עדיין יש את שני עותרי המידע הגנטי. כדי שהתאים יוכלו להפול לתאי מין, עליהם לעבור חלוקה נוספת, שתותיר בהם עותק יחיד של המידע הגנטי. העותק החסר יושלם בעתיד, כאשר תא המין יפגוש שתא מין נוסף של בן או בת הזוג לזיווג.לשם כך, הכרומוזומים מסתדרים מחדש סביב קו המשווה, וסיבי הכישור נקשרים ומושכים את הכרומטידות לקטבים. רק אז התא מתחלק שוב ונוצרים לבסוף שני תאים.

בסוף התהליך מתקבלים ארבעה תאים לא זהים, שלכל אחד מהם מטען גנטי יחיד, ושמוכנים לשמש כתאי מין.

• רנרט

דמיון משפחתי למרות השונות הגדולה של גמטות ההורים

שלום, רציתי לבדוק מסקנה מסוימת שמעניינת אותי: למיטב הבנתי הגמטות של אותו אדם שונות מאד זו מזו גם משום שהכרומוזומים ההומולוגיים אינם זהים מלכתחילה (אחד מהאם ואחד מהאב), וגם בגלל המון אפשרויות השחלוף ביניהם. מה שקשה לי להבין, בהינתן שוני רב כל כך גם בין הגמטות של האם וגם בין הגמטות של האב, הוא איך יש בכל זאת דמיון בין הורים לבין ילדיהם, ובין ילדים שונים לאותם הורים? תודה על כל הארה.

• שלומי

היי,

אשמח לעזרה בנוגע למיוזה, בסוף המיוזה הראשונה נוצרים תאים שונים גנטית זה מזה ויש הפחתה במספר עותקי הגנום ( מ4n ל2n?)
    ובמיוזה השנייה, יש הפחתה נוספת במספר עותקי הגנום,מה שקורה זה חלוקה נוספת שגורמת ל4 תאים עם n?

• ראובן

היחס בין שני ההורים בתא ההפלואידי

קודם כול תודה! וכעת לשאלה, שנוגעת בחלקה לתהליך השחלוף - באיזה היקף הוא מתרחש. ובשורה התחתונה: האם ה"ערבוב" הנוצר במיוזה יוצר תאים הפלואידים שמכילים 50% דנא מהאב ו50% מהאם, או שייתכן מצב שבו לדוגמא תא הפלואידי מכיל 70% חומר גנטי מאחד ההורים ו30% ממשנהו. ואם כן, האם נבדק באיזו מידה שכיח המודל של 50-50 לעומת יחסים אחרים? (אני מתכוון כמובן לאב ולאם של בעל תא הזרע/הביצית)

• בדויי

יש לי מתכונת בביולוגיה בעוד יומיים ורק עכשיו באמת הבנתי מה זה מיוזה. תודה רבהה

תא הפלואידי

האם בסיום מיוזה 1 זוג תאי הבת שנוצרו נקראים הפלואידים?
    הבנתי שהם מכילים כרמוזום אחד המכיל שתי כרומטידות אחיות (שבעבר היה חלק מזוג כרומוזומים הומולגיים). או שתא הפלואידי הוא רק ארבע התאים שנוצרים בסיום מיוזה 2.
    מהי בעצם ההגדרה המדוייקת של תא הפלואידי, ודיפלואידי, מבחינת מספר כרומוזומים וכרמוטידות אחיות. תודה רבה.

• מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

שלום גל,
    תא הפלואידי הוא תא שיש בו עותק אחד של כל כרומוזום. תא דיפלואידי הוא תא שיש בו שני עותקים של כל כרומוזום. בתום מיוזה 1 יש שני תאים שבכל אחד מהם שני עותקים (משוחלפים) של כל כרומוזום. לכן התאים הם עדיין דיפלואידים. לאחר מיוזה 2 יש ארבעה תאים שבכל אחד עותק אחד של כל כרומוזום - זאת אומרת שהם הפלואידיים.
    יעל

• אפרת

טעות

השחלוף חל בין שתי כרומטידות שאינן אחיות ולא אחיות כפי שנאמר בסרט. אולי כדאי לתרגם זאת בכל זאת לשאינן אחיות?

• אפרת

אני רואה שהטעות עוד לא תוקנה.

שלום אפרת
    על פי הספר human genetics את אכן צודקת ובתרגום אכן נפלה טעות שתתוקן בהקדם.
    תודה רבה וכל הכבוד על חדות העין

מיוזה

שלום, חסרים לי פרטים לגבי התמונה הכוללת של התהליך. תהליך המיטוזה מתרחש בכל תא סומטי בגוף, בכל רקמה או איבר, ולכן כל תא כזה מכיל את כל 46 הכרומוזומים. ומה לגבי המיוזה? כל התהליך מתרחש באשכים ובשחלות? אם כן, למשל בשחלות, ישנו תא הפלואידי עם 23 זוגות, עובר הכפלה ל -46 מתפצל בטלאופאזה ל 23? משהו לא מסתדר לי.

תודה רבה.

שלום גל
    תהליך המיוזה מתרחש באשכים ובשחלות ליצירת תאי המין - הזרע והביצית. אותם תאי מין לא עוברים כל חלוקה נוספת.

• נעה

מיוזה

הבנתי מה קורה בתהליך המיטוזה, הבנתי גם שההבדל בין המיטוזה למיוזה זה תהליך שנקרא שחלוף,
    לא הבנתי מה קורה בתהליך הזה, ומה שונה מהתהליך שקורה במיטוזה,
    אשמח לתשובה (ואני לא כל כך מתמצאת בנושא, אז כמה שהתשובה תהיה יותר ברורה וללא דברים מסובכים מידי-כך טוב),
    נעה

שלום נועה
    ראשית עדכנתי את הסרטון בכתבה ואת מוזמנת לצפות בו, אני מקווה שהוא ברור יותר.

בקצרה, השלבים במיוזה מאוד דומים למיטוזה למעט שני הבדלים עקרוניים: בתום המיטוזה יש שני עותקים מכל כרומוזום, בעוד שבתום המיוזה יש עותק אחד (תאי מין הפלואידים), וההבדל השני הוא שהמיטוזה הינה פשוט שכפול של התאים בשלמותם, בעוד במיוזה קיים תהליך ערבוב גנים בין כרומוזומים הומולוגים ליצירת שונות בין תאי המין.

צפי בסרטון החדש ואם יהיו לך שאלות נוספות אשמח לענות

שאלה בנוגע למיוזה

אבקש לדעת - מתי מתרחשת המיוזה בבני אדם וכללית בבע"ח היות ותהליך ההפריה הוא חיבור שתי גמטות לזיגוטה, והמיוזה קודמת לה?

המיוזה מתרחשת בתהליכי יצירת תאי המין - הזרע והביצית באשך ובשחלה. תאי המין הם תאים הפלואידים, כלומר תאים בעלי עותק אחד של החומר התורשתי, וזאת על מנת להתאחות עם תא המין הנגדי בזמן הרבייה וליצור שני עותקים בזיגוטה. תהליך זה חשוב על מנת ליצור ערבוב של החומר התורשתי בין האב והאם.

• מיכאל

מיוזה ומיטוזה

אז מהם בעצם ההבדלים העיקריים בין השניים, והאם ניתן לראות את ההבדלים בעזרת המיקרוסקופ?

שלום מיכאל

ההבדל העיקרי בין מיטוזה למיוזה הוא התוצר הסופי. במיטוזה התוצר הסופי, בבני אדם, הוא שני תאים דיפלואידים (בעלי שני עותקים של הגנום) הזהים לחלוטין לתאי האם, בעוד שבמיוזה התוצר הסופי הוא ארבעה תאים הפלואידים (בעלי עותק יחיד של הגנום), שכל אחד מהווה חצי מהמטען הגנטי של תא האם. מיוזה הינו תהליך אשר נועד לייצור תאי מין.

ניתן להבדיל בין התהליכים, על פי התוצר הסופי, על פי שלבי החלוקה (במיוזה ישנן שתי חלוקות) ועל פי זיהוי הרקמה המדוברת (לא סביר שמיוזה תתרחש ברקמות שאינן מייצרות תאי מין). כמו כן במיוזה מתרחש תהליך השחלוף (crossing over) אשר מביא לערבוב בין הגנים של כרומוזומים הומולוגים.