הספקטרום האלקטרו-מגנטי:
סדרת סרטונים

27 ביולי, 2011
15 min
לפניכם סדרת סרטונים מתורגמים בנושא הספקטרום האלקטרו-מגנטי. הסרטים נוצרו על ידי סוכנות החלל האמריקאית, ועוסקים בכל פעם בקטע אחר של הספקטרום

כאשר אנו יושבים בביתנו אנו מוקפים בגלי אור מכל מני סוגים, בין אם בקרנים אינפרא אדומות משלט הטלוויזיה, בקרני מיקרוגל מהאנטנה הסלולרית, גלי רדיו, אור נראה ועוד. כל אלו ועוד מרכיבים את הספקטרום האלקטרומגנטי אשר הינו למעשה כל טווח הגלים המרכיבים את האור.

לפניכם סדרת סרטונים בה כל פרק עוסק מסוג אחר של גלי האור של הספקטרום האלקטרו-מגנטי. הסרטונים נוצרו בידי סוכנות החלל האמריקאית NASA, והתרגום הוכן על ידי צוות תקשורת המדע של מכון דוידסון לחינוך מדעי.

פרקי הסידרה

פרק 1: מבוא

הסרטון שלפנינו נותן מבוא קצר לספקטרום האלקטרומגנטי ומסביר מונחי יסוד באור וגלים. הסרטון הוא המבוא לסדרה בת שמונה חלקים העוסקת בספקטרום האלקטרומגנטי והשימושים שלו במחקר.

פרק 2: גלי רדיו

גלי הרדיו הינם הגלים הארוכים ביותר בספקטרום, ויכולים להגיע לאורכים מדהימים של מגרש כדורגל, הר ואפילו כוכב שלם. גלי הרדיו משמשים אותנו להעברת מידע, אך ניתן להשתמש בהם גם לחקר עצמים מרוחקים בחלל כמו פולסרים ותופעות קרובות יותר כמו רוחות שמש.

הסרטון שלפנינו עוסק גלי הרדיו והשימושים שלהם במחקר:

פרק 3: גלי מיקרו

גלי המיקרוגל מוכרים לנו בזכות היכולת שלהם לערר מולקולות מים ועל ידי כך לסייע בחימום המזון שלנו, אולם יש בגלי מיקרוגל הרבה מעבר לכך. כיום נעשה שימוש בקרני מיקרוגל בתקשורת סלולרית, בחיזוי מזג האוויר, בחקר האבק הבין כוכבי, סופרנובות ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק בקרני המיקרוגל והשימושים שלהם במחקר:

פרק 4: גלי אינפרא אדום

גלי האינפרא אדום כשמם כן הם, קרניים שמתחת לאדום. קרניים אלו משמשות למגוון רחב של יישומים ובינהם שלטי טלוויזיה, גלאי חום, אמצעים לראיית לילה, אמצעי לזהוי כוכבי לכת רחוקים ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק בקרני האינפרא אדום והשימושים שלהם במחקר:

פרק 5: האור הנראה

האור הנראה מרכיב למעשה את כל ספקטרום הראייה שלנו. הוא מאפשר לנו להבדיל ללא קושי בין הצבעים השונים, אך מעבר לראייה גלי האור הנראה יכולים לסייע לנו גם לזהות הרכבים כימיים של כוכבים, טמפרטורה ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק באור הנראה והשימושים שלו במחקר:

פרק 6: קרני אולטרה סגול

קרני האולטרא סגול הינן גלי האור הנמצאים מעט לאור הסגול. מעבר להיותן קרני אור הפוגעות לנו בעור ועלולות לגרום לסרטן, יש להן שימושים רבים כמו זיהוי כוכבים צעירים וחמים, זיהוי גבולות גלקסיות, זיהוי יסודות כימיים על כוכבים אחרים ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק בקרניים האולטרא סגולות והשימושים שלהן במחקר:

פרק 7: קרני רנטגן

קרני הרנטגן הינן קרנים עתירות אנרגיה המסוגלות חדור חומרים רבים.קרני הרנטגן משמשות אותנו באיבחונים רפואיים, זיהוי תבניות אנרגיה בשמש, זיהוי חומרים על ידי גשושית בסלעים במאדים, אבחון טמפרטורה של כוכבים רחוקים ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק בקרני הרנטגן והשימושים שלהן במחקר:

פרק 8: קרני גמא

קרני הגמא הינן הקרנים הקצרות ביותר ועתירות האנרגיה ביותר בספקטרום האלקטרומגנטי, אשר למזלנו הרב מסוננות ברובן על ידי האטמוספירה. קרני הגמא משמשות אותנו בטיפולים אנטי סרטניים, זיהוי סופות שמש, לפני שהשפעתן מגיע לכדור הארץ, זיהוי ארועים חמים ואלימים כמו היווצרות חור שחור ועוד.

הסרטון שלפנינו עוסק בקרני הגמא והשימושים שלהן במחקר: