הסוללה מייצרת זרם חשמל הנוצר מתגובה כימית של חמצון-חיזור בין שתי אלקטרודות המתרחשת בתוך הסוללה.
מכיוון שתגובות כימיות מושפעות מטמפרטורה (הן יכולות להיות איטיות או מהירות יותר) הגיוני לחשוב שטמפרטורה קרה תאט את התגובה הכימית ולכן תאריך את חיי הסוללה.
הנקודה החשובה להבנה היא שהתגובה הכימית לא מתרחשת כל עוד הסוללה לא מחוברת למכשיר צורך זרם.
הסיבה היא שתהליך החמצון מצומד לתהליך החיזור ולא ייתכן רק אחד משניהם, אם אלקטרודה אחת לא "תאבד" אלקטרון השנייה לא תקבל אותו ולכן כאשר הסוללה מאוחסנת יש לה רק "פוטנציאל" חשמלי ואין מעבר של אלקטרונים בין האלקטרודות (אין סגירת מעגל).
לכן מבחינת האטת התגובה הכימית אין כל חשיבות לאחסון במקרר. יותר מכך - סוללה בטמפרטורה נמוכה (שהוצאה הרגע מהמקרר) תפעל בהרבה פחות יעילות (מאותה סיבה שהזכרנו קודם - התגובה הכימית תהייה הרבה יותר איטית).
זאת למשל אחת הבעיות במצברי הרכבים בארצות בהם הטמפרטורה היא מתחת לאפס לתקופת זמן ארוכה.
האם מכאן ניתן להבין שאין שום יתרון לאחסון סוללות במקרר? לא!
סוללות גם מסוגלות לפרוק את עצמן עם הזמן שעובר.

התהליך מאוד איטי בסוללות אלקליין רגילות - הפריקה מוערכת בפחות מ 2% לשנה בטמפרטורת החדר (מתחת ל 25 מעלות), כ 5% לשנה בטמפרטורה של 32 מעלות (קיץ בארץ) ומעל 25% לשנה בטמפרטורה של 100 צלזיוס (לא הייתי משאיר בטריות בתא המטען של אוטו בקיץ הישראלי). לכן קירור של הסוללות בהחלט יכול להאט את תהליך הפריקה, אך כפי שציינו בסוללות רגילות התהליך איטי מאוד ולא בטוח שהמאמץ כדאי.

סוללות (ויקיפדיה)

תהליך הפריקה מהיר הרבה יותר בסוללות ניקל-קדמיום נטענות. סוללות אלו יאבדו מספר אחוזים מהמטען שלהם כל יום (!!) בטמפרטורת החדר. שמירה שלהם במקפיא תשאיר עד 90% מהמטען שלהם גם לאחר חודש. לכן במקרה כזה יש אולי יותר הגיון להשאיר את הסוללות במקרר או במקפיא אך חשוב להחזירן לטמפרטורת החדר לפני השימוש בהן.

סוללות ניקל קדמיום (ויקיפדיה)

רוב חברות הסוללות בעצמן לא ממליצות על קירור הסוללות כדי להאריך את חייהן (אלא אם אתם חושבים שיש להם אינטרס לשקר כדי שתקנו יותר סוללות).
- המלצות מהאתר של דורסל: לחץ כאן
- המלצות מהאתר של אנרגייזר: לחץ כאן (שאלה ותשובה ראשונה).
- המלצות מהאתר של קודאק: לחץ כאן

מעט הוכחות מדעיות: באתר הבא (לחץ כאן) מדווח על ניסוי שביצע אחד העיתונים. הם לקחו 432 סוללות שונות ושמרו חלק בטמפרטורת החדר וחלק במקרר ל 5 שנים! לאחר 5 שנים הם בדקו ומצאו שהבטריות בטמפרטורת החדר הכילו 96% מכמות המטען שהייתה בסוללות שאוחסנו במקרר.
לסיכום אם אתם הולכים לאחסן סוללות לתקופה מאוד ארוכה אולי יש היגיון בקירורן אך לשמירה של סוללות לתקופה קצרה הקירור דווקא מהווה חיסרון כי ההפרש בפריקת המטען זניח מחד אך מאידך כשנרצה להשתמש בהן הן יהיו קרות והתגובה הכימית לא תתרחש במיטבה.

מחלקה לביולוגיה מבנית

• קאטר

חוסר הבנה של הנושא

לא הבנתי אם כדאי לשים או לא

סוללות למחשב נייד וסוללות לאופניים חשלמיים

הכי טוב לקנות בחנות הזאת
    <a href="http://www.laptop-battery.co.il/">http://www.laptop-battery.co.il/</a>

• לוטם

סוללה

אתה יכול לעשות ניסוי על זה ?

בכתבה יש קישור לניסוי

היי לוטם</p>
    <p dir="RTL">
    בכתבה יש קישור לתיאור ניסוי שעשה אחד העיתונים בנושא:<a href="http://www.engineerguy.com/comm/3660.htm" target="_blank">לחץ כאן</a></p>
    <p dir="RTL">
    אבל כפי שנכתב בכתבה, זה לא ניסוי כל כך פשוט &ndash; זה ניסוי שארך 5 שנים. בנוסף התוצאות לא מרהיבות (4% הבדל). ההבדל הוא בעיקר קצר טווח, כפי שנכתב, שבזמן שהסוללות קרות הן לא יכולות להזרים זרם רב כמו סוללות חמות.</p>
    בברכה,<br />
    ד&quot;ר אבי סאייג<br />
    מכון דוידסון לחינוך מדעי<br />
    מכון ויצמן למדע</p>

• נורית

זה עובד על טלפון?

אם אני שמה את הסוללה של הגלאקסי שלי במקרר האם זה גם יטעין ללא שום נזק לסוללה או לטלפון? תודה.

לא מומלץ

כאמור בשאלה - שמירה במקרר מומלצת רק אם את רוצה לאחסן את הסוללה לזמן ארוך, אין שום טעם לשים סוללה במקרר ללילה אחד, וכאמור - זה אפילו יכול לפגוע בה, כי הטמפ' הנמוכה מאיטה את קצב התגובות הכימיות שמתרחשות בתוכה.

• אודליה

מדוע סוללות מתרוקנות

מדוע כאשר משאירים סוללות בתוך מטען שלא מחובר לחשמל הן מתרוקנות?

כפי שרשום בתשובה

סוללות מסוגלות לפרוק את עצמן עם הזמן שעובר.

בניגוד לסוללות אלקליין רגילות בהן קצב הפריקה בתנאים רגילים מוערך ב 2% לשנה בסוללות נטענות (ניקל-קדמיום) התהליך הרבה יותר מהיר והן יאבדו מספר אחוזים מהמטען שלהם כל יום בטמפרטורת החדר.
    שמירה שלהם במקפיא תשאיר עד 90% מהמטען שלהם גם לאחר חודש.