אתחיל בהבהרה כי הכותבים במדור אינם רופאים והכתוב כאן הנו הסבר מדעי בלבד. אין בנאמר כאן כל המלצה לטיפול והוא אינו מהווה תחליף לביקור אצל רופא.

אם נתעלם מסיבות ברורות ל"עיגולים שחורים" מסביב לעיניים כמו בגלל "פנס" בעין או בגלל פיגמנטציה עודפת הרי שיש מספר הסברים אפשריים לתופעה.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

נתחיל בהסבר אנטומי קצר: העור המצוי מתחת לעין הוא אחד הדקים בגוף, עוביו פחות ממילימטר! כתוצאה מכך האזור מאוד רגיש וכל שינוי קטן יהיה בולט לעין (תרתי משמע). הסיבה הנפוצה לנפיחות היא בגלל "בצקת" מקומית הנגרמת מהצטברות נוזלים ברקמה מתחת לעין. בגלל עוביו הדק של העור וכוח המשיכה נוצרת התופעה המוכרת של "שקים" מתחת לעיניים. בזמן שכיבה סטטית במאוזן לאורך זמן (שינה) הנוזלים הבין תאיים מתפזרים בגוף באופן שונה מאשר בזמן בו אנחנו פעילים (עמידה, ישיבה, הולכים). זאת כנראה הסיבה להצטברות נוזלים באזור העיניים והנפיחות הקיימת כאשר אנו מתעוררים (נפיחות שנעלמת לרוב לאחר זמן קצר).


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

אירוע נוסף שיכול להוביל לנפיחות מתחת לעיניים הוא בכי - בזמן בכי רב יש הצטברות של מלח באזור העיניים (הדמעות מלוחות). זאת כנראה גם הסיבה לעיניים הנפוחות אח"כ, המים נמשכים לאזור בגלל האוסמולריות הגבוהה הנובעת מריכוז המלח. גם הזדקנות, תהליך בו האלסטין והקולגן בעור מאבדים מגמישותם יכולה להוביל למצב בו העור כבר לא מתוח ונוצרים שקים מתחת לעיניים. העיגולים השחורים עצמם מקורם (לרוב) מגודש דם מתחת לעין או לחילופין מגורם משני המגביר את שקיפות העור וחושף את כלי הדם הרבים והמסועפים באזור. גם כאן חוסר שינה יכול להוביל לחיוורון כללי של העור מה שיגרום כמובן לכלי הדם מתחת לעין לבלוט ולשוות להם מראה כהה.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

גם כאן הגיל משחק תפקיד. כפי שהוסבר למעלה בגיל מבוגר העור מאבד מהגמישות ולכן נמתח ונעשה יותר דק ועדין. כתוצאה ישירה מכך כלי הדם מחת לעור נראים בצורה הרבה יותר בולטת.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

6 תגובות

  • יהודה

    למה חוסר שינה יכול להוביל לחיוורון כללי של העור?

    והאם זה לא מסמל נזק או מאמץ לעיניים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאלכס אברוטין

    תשובה ליהודה - חוסר שינה

    שלום יהודה
    הגוף שלנו זקוק לשינה על מנת לתקן את הנזקים הנגרמים לו במהלך היום. מחסור בשינה יכול לגרום לזרימת דם לקויה שכתוצאה ממנה אנחנו נראים חיוורים. החיוורון עצמו אינו מעיד על נזק ישיר לעיניים אבל המחסור בשעות שינה בהחלט פוגע ומזיק בעיניים.

  • שרית

    עפעפיים

    האם ניתוחים אלה יכולים להתבצע בשילוב עם ניתוחים אחרים? אשמח לעוד מידע,

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    ניתוחים פלסטיים

    שרית שלום,
    אני חוששת ששאלתך היא רפואית יותר מאשר מדעית, לכן פורום זה אינו המקום לקבל תשובה. אולי פורום זה יתאים יותר: http://www.doctors.co.il/forum-440

    בברכה,
    ביאנה ברנשטיין

  • אהד

  • מאיר

    תגובה

    חוסר שינה יכול להוביל לחיוורון כללי של העור מה שיגרום כמובן לכלי הדם מתחת לעין לבלוט ולשוות להם מראה כהה.