מושג עובש מתייחס למשפחה גדולה ומגוונת של פטריות אשר במהלך מחזור החיים שלהן יוצרות קורים (Hypha).  הסוגים השונים של העובשים ניזונים מהרבה מאוד מקורות מזון ביניהם מזון ביתי מגוון, צמחים, נייר, קירות ועוד מגוון רחב של חומרים אורגניים (חומרים המכילים פחמן). מה שמשותף לכל  מקורות המזון האפשריים שהעובשים יכולים לנצל הוא ההרכב הכימי.


אפרסק נרקב המתכסה בעובש, התמונה צולמה בערך כל 12 שעות במשך 6 ימים. התמונה לקוחה מויקיפדיה.

כל אורגניזם חי, כולל העובש, צריך מקור פחמן (למשל סוכר) על מנת להפיק אנרגיה ומקור חלבון לבניית התא. מסיבה זו העובש יכול לגדול כמעט על כל משטח בו יש שאריות מזעריות של פחמן וחלבון. למשל אם נשפוך קפה עם קצת סוכר וחלב (בחלב יש את חלבון החלב) על השטיח אזי העובש יוכל לגדול עליו.

דבר חשוב נוסף לגידול העובש זה הלחות, על מנת שנבגים של העובש יתחילו לגדול הם חייבים לחות ולכן נמצא יותר עובשים במקומות לחים יחסית (למשל באמבטיה או מרטף). לעובשים טווח די רחב של טמפרטורת גידול ולכן נוכל למצוא עובש אפילו במקרר, כאשר טמפרוטרה אופטימלית לרוב העובשים היא 30 מעלות. אם זאת, בטמפרטורות נמוכות מ-0 מעלות ומעל 120 מעלות העובשים לא יגדלו.

העובש מאוד חשוב למחוזר החיים האקולוגי וביחד אם חיידקים אחריים לפירוק ומיחזור של הפחמן בטבע.
 
 
אולגה זהיון

דוקטורנטית, המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

24 תגובות

  • מוטי אור

    האם יש קשר בן העובש למחלת

    האם יש קשר בן העובש למחלת הסרקואידוזיס מחלה דלקתית שנמצאת לרוב בראות

  • מיכל כהן

    השפעת צמחי מרפא על העובש

    רצינו לבדוק כיצד משפיעים סוגי צמחים כמו רוזמרין. לבנדר. על העובש?
    אשמח לדעת מתי מומלץ לבדוק את העובש כל כמה זמן?

  • שוקי גלגלצ פטרי...

    היי,אני הפטרייה בת ה90 . אני

    היי,אני הפטרייה בת ה90 . אני שונאת שעושים עליי מחקרים.איכסס!!!!!!!!!חייסלי בלבבבבבב

  • שוקי גלגלצ פטרי...

    היייחייםםםםם

  • שוקי גלגלצ

    איכסססססססססססססססססססססס

  • עדן

    השפעת לחות האוויר על קצב היווצרות העובש בלחם

    היי אנו תלמידות שעושות עבודת חקר ונשמח ועזרתכם .איך משפיעה בעצם לחות האוויר על קצב גידול העובש? האם הלחות הכרחית להתפתחות עובש? תודה רבה מראש

  • א

    ירק \פרי במקרר בתוך שקית

    האם פרי \ירק במקרר לשים אותו בשקית או לא, האם הפרי נושם , האם תוצאה של חוסר חמצן גם תורם להתפתחות עובש, ומה הטמפרטורה הכי טובה אידאלית לשימור פרי ירק במקרר .

  • שולי שינולד

    איך מסירים כתמי עובש מנייר?

    איך מסירים כתמי עובש מנייר? בתודה.

  • פלאורוטוס -מחקר

    פלאורוטוס מחקר

    מה מונע עובש?
    האם יש קשר בין פטריות מרפא למניעת עובש?

  • מיכאל

    כמה זמן לוקח לתפוז כולו להתכסות בעובש

    כמה זמן

  • אנונימי

    בערך חודש לי זה קרה בחודש

  • עדן קרלקוויסט

    עובש

    האם עובש עושה נשימה ארובית או אנארובית?

  • צ.

    איך על האפרסק נוצר עובש?האם באיזורי החוף עם לחות הפירות תמיד

    יעלו עובש? כיוון שיש לחות וגם פחמן (סוכר הפרי)? איך להימנע מלחות בבית מאיזורי החוף?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל גרופר

    עובש

    כמו שנכתב בכתבה עובש הוא שם כללי לפטריות המכסות שטחים שונים, בין היתר גם מזונות. עובש שנמצא על מזון מפריש מולקולות מיוחדות (אנזימים) שיודעות לפרק את הרכיבים הביולוגיים של הפרי כמו עמילן או תאית (רכיב חשוב בתאי צמח) לרכיבים פשוטים יותר אותם העובש יכול לקלוט ולהשתמש לצורך גידולו. מזונות יעלו עובש ללא קשר אם הם באזור החוף הלח או לא, ההבדל הוא הזמן שייקח להתפתחות העובש, במקומות בהם התנאים הם יותר אופטימליים העובש יתפתח מהר יותר.
    בנוגע לחלק השני של השאלה,
    הופעה של עובש בבתי חוף היא תופעה ידועה. בחיפוש מהיר באינטרנט ניתן למצוא מגוון חומרי ניקוי ותכשירים ייעודיים להסרת עובש אך המלצות המומחים היא אוורור מתמיד של הבית והחדרים ותחזוק שוטף של הבית שימנע הצטברות רטיבות בקירות. במקרה וכן מופיע עובש על הקיר, ניתן לשפשף אותו בעזרת אקונומיקה ולצבוע את הקיר עם פוליסיד. ניקוי תדיר של הקירות עם אוקנומיקה אמור לעזור בבעיה זו.

  • צ.

    באיזה תנאים לא יווצר אף פעם עובש על פרי?

    סליחה שאני "חופרת", פשוט רק בשנה האחרונה הפירות שעל צלחת השולחן מתמלאים עובש למרות שאין רטיבות בבית ויש המון חלונות. ראיתי שגם לימונים שנפלו מהעץ מתמלאים עובש ובמגירת הפירות במקרר חבוש ,תפוז ולימון קיבלו עובש. היו עוד לימונים ותפוזים אבל העובש ניכר בבודדים בלבד.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל גרופר

    מתי לא יתפתח עובש-תשובה.

    כדי שלא יווצר עובש על מזון כמו פירות או שתיה ראשית יש להרוג את כל הפטריות והנבגים המצוים על גבי המזון ושנית לוודא שהמזון לא נחשף לאויר. טיפול כזה נקרא "סטרליזציה" מהמילה סטרילי והוא מבטיח שמירה על טריות לאורך זמן ומניעת היווצרות עובש. ישנן מספר שיטות לסטרליזציה חלקן מתאימות לנוזלים וחלקן למזון. אני אגע בכמה מהשיטות:
    בתהליך העיקור יש חיסול של כל המיקרואורגניזמים (חיידקים, פטריות, נבגים ועוד) שחיים על גבי המזון (במקרה שלנו). ישנם מספר שיטות לעיקור, חימום בטמ"פ גבוהות מאוד, סינון בעזרת פילטרים מיוחדים, שימוש בקרינת UV,שימוש בחומרים כימים ועוד. בפעולת העיקור הורגים גם את היצורים החיים וגם את הנבגים (שנחשבים עמידים מאוד). חלב עמיד למשל, זהו חלב שעבר תהליך של עיקור ואטימה מפני אויר, לכן הוא יכול להישמר לזמן ממושך בתנאי שהוא לא נפתח. גם שימורי מאכלים מטופלים בתהליך של הוצאת האוויר ועיקור המזון באריזתו.
    פיסטור זהו תהליך של חימום עד לטמ"פ הרתיחה ואז קירור מהיר. גם פה המטרה היא להרוג חיידקים ונגיפים אך בניגוד לפעולת העיקור אין הרג של הנבגים לכן עם הזמן צפוי להתפתח עובש ופטריות גם במזון שעבר פיסטור. בפעולת הפיסטור יש שמירה על הערכים התזונתיים של המזון דבר שלא מתקיים לאחר עיקור. לרוב מפסטרים נוזלים (כגון חלב, מיץ תפוזים) אך ניתן גם לפסטר ביצים.
    לגבי שאלתך על הפירות והירקות בביתך המעלים עובש, איני חושבת שיש פיתרון מעשי לכך. ישנם פתרונות בצורת בתי איחסון מיוחדים המכילים מסנני אויר המונעים מחיידקים, פטריות ונבגים להיכנס לחדר, אבל מן הסתם אין זה רלוונטי לשימוש ביתי. הייתי מציעה אולי לנקות את המקרר ואת הקערה בה את מאכסנת את פריטי המזון לעיתים קרובות יותר (במידה ויש שאריות של נבגים מפירות שהעלו עובש) ולהקפיד על איוורור הבית ואזור המטבח.

  • צ.

  • דימה

    עובש

    מהיכן העובש מגיע ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    עובש

    דימה שלום,

    אני ממליצה לך לקרוא את הכתבה הזו אצלנו באתר.

    עובש הוא למעשה שם כולל לפטריות, זה יצור חי לכל דבר.

    בהצלחה,

    ביאנה

  • פנינה

    שינוי מסת עובש כתוצאה מגידול עובש

    ערכנו ניסוי לביוחקר וגלינו שמסת הלחם השתנה כתוצאה מגידול עובש (ככל שאחוז הלחות בלחם היה גדול יותר- השינוי מהמשקל המקורי של הלחם היה גדול יותר- המשקל ירד). לא הצלחנו להסביר איך דבר זה קורה על פי עקרון שמירת החומר, שחומר לא נעלם...הרי הלחם היה שמור בתוך שקית גורה, והעובש שהשתמש בחומרים של הלחם כדי לגדול, לא העלים את החומרים ולכן מסת החומר לא אמורה להשתנות!
    תודה על העזרה......

  • אנונימי

    כמו שכשאת אוכלת קילו סוכר את

    כמו שכשאת אוכלת קילו סוכר את לא עולה קילו במשקל כי כמוך העובש ניזון מחלק מהחומרים שהיו סביבו ובאמצעותם ייצר אנרגיה, לכן ככל שצרך יותר אנרגיה להתפתחות כך ירד במשקל

  • יובל וויקה

    סוגי עובשים

    ביצענו ניסוי ובו רצינו לבדוק השפעת מיץ תות שדה מרוכז על נביטת זרעי חיטה . לאחר כשבוע גדלו סוגי עובשים שונים בצבעים ירוק ולבן בכמה מרקמים . בכל צלחת פטרי היה ריכוז שונה של מיץ תות , השערנו שלכן גדלו כמה סוגי עובשים. האם יש להם שמות ומאפיינים ? תנאי גידול ? נשמח לתשובה בהקדם . תודה מראש

  • חיים חביב

    עובשים

    שלום יובל וויקה,

    מצאתי לכם אתר באנגלית שמפרט על סוגים שונים של עובשים והצבעים שלהם (שנכתב ע"י מיקרוביולוג מוסמך המומחה לעובשים). מסתבר שזה לא כל כך פשוט וטריוויאלי, ולאותו סוג של עובש יש לפעמים מספר צבעים. לגבי תנאי גידול של כל סוג עובש, תצטרכו לחפש בנפרד לפי שם העובש. אם יש לכם שאלה לגבי עובש ספציפי, אשמח לענות.

  • זיו

    עובש על תקרת חדר האמבטיה

    כתבת ש"כל אורגניזם חי, כולל העובש, צריך מקור פחמן (למשל סוכר) על מנת להפיק אנרגיה ומקור חלבון לבניית התא".
    מהו אם כן מקור האנרגיה של העובש על תקרת חדר האמבטיה? ומהו מקור החלבון?