השאלה המלאה: מדוע ילדים קטנים כותבים בכתב ראי ואיך זה קשור למוח?



נדב שלום, ותודה על שאלתך,

תאר לעצמך שאתה יושב במונית ביום קר וגשום. אדים מצטברים על החלון ופתאום אתה מגלה שבמכונית הסמוכה יושבת נערת חלומותיך, או אולי דווקא חבר ותיק שלא פגשת שנים רבות. אתה מנסה לתקשר איתם ולמסור להם את מספר הטלפון שלך או את כתובת המייל בכתיבה על גבי החלון. כדי שהמסר יהיה קריא עבורם עליך לכתוב בכתב ראי. האם תספיק להעביר את המסר לפני שהרמזור יתחלף והזדמנות הפז תאבד לנצח?

כתב ראי הוא כתב שנכתב בכיוון מנוגד לכתיבה הרגילה והאותיות בו כתובות באופן הפוך, כך שאפשר לקרוא אותו בקלות בשימוש במראה. כתיבה כזו יכולה להיות רצונית, כפי שלאונרדו דה-וינצ'י למשל השתמש בכתב ראי ברשימותיו הפרטיות, או בלתי רצונית במקרים של פגיעות באזורים מסוימים במוח, מחלות ניווניות של המוח, בעיות התפתחותיות – וגם אצל ילדים צעירים ובריאים שעושים את צעדיהם הראשונים בכתיבה.


כתב ראי ברשימותיו של לאונרדו דה-וינצ'י התמונה לקוחה מוויקיפדיה

איך מתאפשרת כתיבה בכתב ראי ומדוע התופעה נפוצה במיוחד אצל ילדים? האם התופעה קשורה בתפיסה הפוכה של האותיות, או אולי התפיסה היא בכיוון הנכון והבעיה היא בביצוע המוטורי של הכתיבה?

ההסבר התפיסתי
על פי הגישה הזו, כל מילה או תמונה שאנו מזהים מיוצגת ומאוחסנת בחלק הדומיננטי של המוח שבו נמצאים מרכזי הדיבור והשפה שלנו (אצל רוב האנשים מדובר בהמיספרה השמאלית, כלומר בצד השמאלי של המוח), ואילו הצורה ההפוכה של אותה מילה מיוצגת בצד השני של המוח. לרוב הייצוג ההפוך מדוכא ואינו משפיע על תפקודנו, פרט למקרים שבהם מנגנון הדיכוי של הייצוג ההפוך נפגע כתוצאה מפציעה או מחלה. אותו דבר יכול לקרות גם כאשר אין עדיין המיספרה דומיננטית, למשל אצל ילדים שהדומיננטיות במוחם עדיין לא הוכרעה.


שתי ההמיספרות במוח של כבשה | התמונה לקוחה מוויקיפדיה; נוצרה בידי aaronbflickr

ההסבר המוטורי
הגישה זו מתייחסת לבסיס התנועתי (מוטורי) של תהליך הכתיבה. לכל אות, מילה ומשפט שאנו כותבים יש תוכנית מוטורית מדויקת שכוללת את הוראות ההפעלה של השרירים השונים בתזמון הנכון ובכיוון הנכון. אצל אנשים בעלי יד ימין דומיננטית, התוכנית המוטורית לכתיבה רגילה ממוקמת בדרך כלל בצד שמאל של המוח, ואילו התוכנית לכתב הראי ממוקמת אצלם בצד ימין.

בדרך כלל הצד השמאלי של המוח הוא זה שמכתיב את התנועה שקשורה בכתיבה ואילו הצד הימני מדוכא, ולכן התוכנית המוטורית מיושמת לכתיבה רגילה. בדומה לגישה התפיסתית, גם כאן כאשר מנגנון הדיכוי נפגע או כשיש פגם בצד השמאלי, הצד הימני של המוח משתלט במקומו ומפעיל את התוכנית המוטורית ההפוכה, שיוצרת כתב ראי.

לפי ההסבר הזה, אצל ילדים צעירים, שהדומיננטיות במוחם עדיין לא הוכרעה, מתאפשרת לפעמים הפעלה של התוכנית המוטורית ההפוכה שנשלטת על ידי הצד הימני של המוח, ולכן הכתיבה בכתב ראי נפוצה כל כך אצלם.

הסבר מוטורי אחר מבוסס על ההנחה שתנועות שאנו עושים מקו האמצע של הגוף כלפי חוץ, כלומר מהצלעות החוצה, נוחות לנו יותר ומדויקות יותר מאשר תנועות שאנו עושים בכיוון ההפוך. מכאן, יד ימין תנוע בדרך כלל מצד שמאל ימינה (ממרכז הגוף החוצה) ויד שמאל תנוע מימין לשמאל (גם כן ממרכז הגוף החוצה).

על פי העיקרון הזה אפשר להסביר מדוע כותבי כתב ראי בארצות המערב הם שמאליים ברובם. השפות המערביות, למשל אנגלית, נכתבות משמאל לימין, אבל כשמשתמשים ביד שמאל הרבה יותר טבעי לכתוב בכיוון ההפוך – מימין לשמאל. כדי שיוכלו לכתוב מסר קריא, השמאליים מדכאים את הנטייה הטבעית הזו ומרגילים את עצמם לכתוב כמו הימניים, משמאל לימין

לעומת זאת, אצל ילדים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בכתיבה, המיומנות של דיכוי  הנטייה הטבעית של התנועה אינה מפותחת דיה. הם אינם חשים בטוחים עדיין בכיוון הכתיבה ופעמים רבות הם מתנסים בכתיבה גם ביד שאינה דומיננטית עבורם. לכן הם נוטים לפעמים להתחיל את הכתיבה בכיוון ההפוך ולהמשיך בכתב ראי בלי לתקן את עצמם.

ומה קורה בשפות שמיות שנכתבות הפוך – מימין לשמאל? בעברית ובערבית, למשל, הכתיבה ביד ימין נעשית מהחוץ אל מרכז הגוף, כביכול בניגוד לתנועה הטבעית והנוחה. האם יש הבדל בשכיחות הכתיבה בכתב ראי בין שפות שמיות לשפות מערביות?

 לצערי, המחקר בתחום מצומצם למדי וקשה לענות על השאלה. מחקרים בודדים טוענים שכתיבה בכתב ראי נפוצה יותר אצל אנשים שכותבים בשפות שנכתבות מימין לשמאל, בגלל הצורך לעשות תנועה שמנוגדת לכיוון התנועה הטבעית ממרכז הגוף החוצה. פורסם גם מקרה מעניין של אדם שכתב ביד ימין בכתב ראי בעברית אך לא בצרפתית, אך מדובר במקרה ייחודי.

בכל הנוגע לכתיבה בכתב ראי אצל ילדים, יש להפריך מיתוס נפוץ. בעבר כתיבה כזו זוהתה עם עיכוב בהתפתחות השכלית והמוטורית. מחקרים עדכניים מראים שאין הבדלי אינטליגנציה בין ילדים בני אותו גיל שכותבים בכתב ראי לבין אלו שכותבים רגיל. ברוב המקרים מדובר במהלך התפתחותי תקין, כחלק מרכישת יכולות הכתיבה, כשלב מעבר בין אי ידיעת קרוא וכתוב לכתיבה נכונה.

כשילד לומד להשתמש בברז הוא לומד בו-זמנית פעולה והיפוכה – פתיחה של הברז וסגירתו – שתי פעולות חיוניות. כך, גם ברכישת מיומנות הכתיבה יש מקום לשתי הצורות: הרגילה וכתב הראי. ההבדל הוא שבכתיבה, שמאפשרת לנו תקשורת עם הסביבה, לצורה ההפוכה אין שימוש ולכן הצורה הזו נזנחת אחרי שהילד למד את שתי הצורות והבין שעליו להשתמש בצורה המקובלת בחברה בה הוא חי.

בומרנג – בחזרה אליך
מחקרים מראים שאנשים שכותבים בכתב ראי מסוגלים גם לקרוא כתב ראי בצורה מהירה. איזה מההסברים שתוארו מתיישב עם התופעה הזו?

בהצלחה,

ד"ר ענת לונדון
המחלקה לנוירוביולוגיה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

4 תגובות

  • אורה

    הערה נוספת לקודמת - ברור שיש

    הערה נוספת לקודמת - ברור שיש לוודא היטב שהילדה מבחינה בין כתיבה תקנית כנדרש לצורכי תקשורת, לבין הכתיבה ההפ]וכה שתשמש אותה - מי יודע לאיזה צורך...- בטרם "מאשרים" לה להמשיך לכתוב הפוך.
    ושאלה נוספת - איפה הפורום שבו מומלץ לדון? זה כאן? בשאלות האלה?

  • אורה

    כתב ראי

    תופעה מעניינת אצל נכדתי בת השבע, מצאתי לנכון לתאר אותה ואם יש משוב - אשמח. הילדה בכיתה א, כותבת אצלי בבית כל מיני דברים, משמאל לימין, כתב ראי. שאלתי אם גם בכיתה היא כותבת כך, ואמרה לי שלא! בכיתה היא כותבהת מימין לשמאל, כמו שהמורה רוצה, כך אמרה.
    לאןר הכתוב במאמר, על דיכוי הכתיבה בעברית משמאל לימין, ולאור שימושו של דה וינצי בכתב ראי, נראה לי ראוי לשמר יכולת זו העושה שימוש בכל חלקי המוח ובכל המוטוריקה האפשרית, במקום לאפשר למערכת לדכא יכולת זו. נראה לי שאם הילדה עוברת בקלות בין שני סוגי הכתיבה, יש לה יכולת שחבל לדכא, שהרי ידוע ששימוש במוח על שני חלקיו - עדיף, ומאפשר ומבטא יצירתיות ותקשורת גבוהים זו שאלה ערכית פילךוסופית, לדעתי ופחות מתחום החינוך או ההתפתחות

  • שני שייבה

    תודה והתייעצות

    תודה על ההסבר הבהיר. בתי בת ה5 כותבת בכתב ראי. האם עלי לכוון אותה לכתיבה המקובלת? מתי בד"כ חולפת התופעה? אודה על תשובתך, שני שייבה

  • דר ענת לונדון

    כתב ראי - התייעצות

    שני שלום,
    כתב הראי נפוץ בילדים בגילאי הגן 4-6 וכאמור בכתבה בגיל צעיר אינו מנבא לקות התפתחותית. ברוב המקרים מקור הכתיבה ההפוכה נובע מהעדר דומיננטיות (יד ימין או שמאל דומיננטית), כלומר שהדומיננטיות במוח הצעיר עדיין לא הוכרעה. תוכלי לצפות בבתך ולבדוק האם הדומיננטיות בידה הוכרעה: באיזה יד היא מצביעה, מסתרקת, אוחזת כף, מצחצחת שיניים וכדומה.
    הדעות חלוקות בנוגע לתיקון השגיאה: חלק מהמומחים סוברים שלא צריך להעיר בתקופת הגן ושברוב המקרים התופעה ממילא חולפת מעצמה. אחרים טוענים שהערה בונה המסבירה כיצד ראוי לכתוב אינה מזיקה. אם את נוהגת לתקן את השגיאה של בתך תוכלי לכתוב את הצורה הנכונה מעל הצורה השגויה כך שבתך תוכל להשוות ולהתייחס לכיווניות.
    עם זאת עלי להבהיר כי אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או התפתחותי. לכן, אם הנושא מטריד אותך, אם התופעה ממשיכה בגילאי בית הספר או שיש רקע משפחתי של בעיות התפתחות תוכלי לפנות לאבחון דידקטי ולמרפאה בעיסוק לילדים.

    בברכה,
    ד"ר ענת לונדון