אני לא מבין למה מלכתחילה נגעת באקונומיקה ביד חשופה? כשעובדים עם אקונומיקה – עובדים עם כפפות מגן (ואני אפילו הייתי ממליץ על משקפים להגנה על העיניים, אני מקווה שעד סוף התשובה אצליח לשכנע אותך בנחיצותם).

אקונומיקה זו תמיסה (לרוב של 3%) של המלח נתרן תת-כלורי (NaClO, sodium hypochlorite) בתוך מים. באקונומיקות מודרניות מוסיפים לעיתים גם בושם (כדי לחפות על הריח הנוראי של אקונומיקה רגילה) ודטרגנטים או סבונים שונים. כידוע, מגע של סבון הוא חלקלק, וסביר להניח שהוא גורם לחלק מתחושת החלקלקות בעור באקונומיקות החדשות, אבל ברור שהוא לא הסיבה היחידה, משום שתחושה של חלקלקות ישנה גם במגע של אקונומיקה 'פשוטה', ללא כל תוספות, עם העור. האקונומיקה עצמה איננה שמנונית – ומכאן שהשמנוניות והחלקלקות איננה נובעת ממנה ישרות, מה שמשאיר לנו רק את כף היד עצמה כמקור לתחושה החלקלקה.. נסביר מה מקורה:
הטבלא הבאה (מתוך ויקיפדיה) מראה את החומציות/בסיסיות של חומרים שונים, לפי סקלת ה-pH.

סקלת pH מיצגת את רמת החומציות או הבסיסיות, כאשר 7 הוא דרגת חומציות נייטרלית (של מים מזוקקים), ערכים מתחת ל 7 חומציים, ועשירים יחסית ביון +H וערכים מעל ל-7 בסיסיים ועשירים ביון -OH. יש לציין שהסקלה הינה 'לוגריתמית' מה שאומר שהבדל בחומציות (יותר מדוייק בריכוז היון +H) בין מספר אחד לשכנו הוא פי 10. כלומר pH=3 חומצי פי 10 מ-pH=4. כנ"ל לגבי בסיסיות: pH=13 בסיסי פי 10 מ pH=12 ולפי אותו הגיון הוא פי אלף (!) יותר בסיסי מ pH=10. כפי שרואים, אקונומיקה היא כמעט החומר הכי בסיסי שנתקלים בו בחיי היום-יום (שנייה רק לסודה קאוסטית NaOH, חומר המשמש לפתיחת סתימות ביוב, על ידי המסת שערות ושומן, וליצור סבון משומן).
מדוע האקונומיקה כל-כך בסיסית? משתי סיבות, א. הנתרן התת-כלורי הוא מלח של החומצה החלשה, החומצה התת-כלורית HCIO. חומצה חלשה היא חומצה שלא נוטה להתפרק במים ולשחרר יוני +H, שהם החומר הגורם לחומציות, אלא מעדיפה להישאר במצב מחובר כפי שהיא. ולכן, גם כאשר ממיסים מלח של חומצה חלשה במים, הוא נוטה לחזור למצב היציב, המצב הלא מפורק, המלח עושה זאת על ידי 'קטיפת' יון +H מהמים, מה שמשחרר יוני -OH, כלומר תגובה בסיסית. במקרה של אקונומיקה / נתרן תת-כלורי התגובה היא:

NaClO + H2O -> HClO + NaOH

כפי שרואים, המסה שלו במים משחררת בהם סודה קאוסטית (NaOH), אולם, חישוב שאפשר לעשות על פי קבועי שיווי המשקל של התגובה הכימית מראה שערך ה pH של תמיסת נתרן תת-כלורי במים צריך להיות 10.6, ולא 12.5 (שהוא בסיסי פי 100), כפי שנמדד באקונומיקה. וכאן באה הסיבה השנייה: ב. יצרניי האקונומיקה מוסיפים לתמיסה באופן מכוון עד כדי 1% תוספת של סודה קאוסטית, ומכאן הבסיסיות הרבה. הסודה הקאוסטית שומרת על יציבות האקונומיקה, ומונעת ממנה להתפרק לגז כלור, מונעת את התגובה הכימית ההפוכה לתגובת הייצור של האקונומיקה (כמובן שלא באופן מלא, כי לאקונומיקה עצמה תמיד יש ריח אופייני של כלור Cl2:

Cl2 + 2 NaOH <---> NaCl + NaClO+ H2O

סביבה בסיסית חזקה כמו זו שקיימת באקונומיקה מעודדת תגובות מסוג הידרוליזה (=פירוק על ידי מים). חומרים שיכולים לעבור הידרוליזה הם שומנים – שמתפרקים לגליצרין ולחומצות שומן (ככה נוצר סבון), חלבונים – שעוברים הידרוליזה לחומצות אמינו שמרכיבות אותם ורב-סוכרים שמתפרקים לחד-סוכרים המרכיבים אותם.
ועכשיו, לאחר כל ההסברים למעלה, אפשר להבין את הסיבה לשמנוניות: שכבת העור החיצונית ביותר (השכבה החיצונית של האפידרמיס) בנוייה מתאים מתים.


שכבות העור, שכבה 1 מהווה את שכבת התאים המתים (ויקיפדיה)

תאים מתים בנויים בעיקר מ- חלבונים, שומנים וסוכרים...כאשר נוגעים באקונומיקה מתחילה תגובת הידרוליזה של כל היד – כלומר, השמנוניות שאת מרגישה זה בעצם העור החיצוני שלך שמתחיל להתפרק ולהתמוסס! למזלך, העור על כף היד הוא עבה מספיק, והאקונומיקה בדרך-כלל לא מספיקה להמיס את כולו על לתאים החיים (ואז נוצרת כוויה כימית כואבת). לחצו כאן לתמונה של כוויה כימית שנוצרה מאקונומיקה שנכנסה למרווח שבין האצבע לבין טבעת.(האמינו לי שחסכתי מקהל הקוראים את התמונות הקשות באמת של כוויות שאקונומיקה ובסיסים חזקים אחרים יכולים לגרום).
אני מקווה ששכנעתי שתמיד צריך לעבוד עם כפפות, ועדיף גם עם משקפי מגן, כשעובדים עם אקונומיקה.
למעוניינים להרחיב - ראו כתבה שמסבירה כיצד אקונומיקה מלבינה,

מאת: ד"ר אבי סאייג
המחלקה לנוירוביולוגיה ומכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

66 תגובות

  • רונן

    פטריות ציפורנים וחומציות

    שלום רב,
    ההסבר ברור להפליא.
    בעבר (וגם היום) חשבתי שקיים קשר בין חומציות ובין פטריות ציפורניים.
    ממקור אינטרנטי למדתי על שיטת סבתא שאכן סיפקה תוצאות מדהימות. מדובר בהשריה יומיומית של הציפורניים במים חמים + חומץ + סודה לשתייה.
    במקור הומלץ אף להוסיף למשרה גם פקק אחד של אקונומיקה.
    המלצה זו הובילה אותי לבחינת העניין וכך הגעתי למאמרך והחלטתי שלא ליישמה.
    לפי המאמר, חומרים בסיסיים מעודדים פירוק של חומרים כגון שומנים, סוכרים ועוד.
    בוא נניח לרגע שאני צודק בהנחה שמשרה בסיסי יכול גם "להציק" לפטריות שלי, לחסל אותן או לפחות לגרום להן לרצות לנדוד למקום אחר.
    קיים בשוק נוזל PH- אשר הוספת טיפות בודדות הופכות את המשרה לבסיסי.
    יש לי מכשיר אלקטרוני המודד חומציות.
    השאלות:
    1. האם יש להנחה שלי בנוגע לקשר בין חומציות ופטריות יש איזו אחיזה במציאות?
    2. עד לאיזו רמת בסיסיות ניתן להגיע (באמצעות נוזל PH-) מבלי לסכן את העור או לגרום לסכנות משמעותיות אחרות?
    3. האם בתוספת של פקק אחד של אקונומיקה לכשני ליטר משרה ובהנחה שמשך ההשריה היא כ 5 דקות וכן שטיפה יסודית לאחר ההשריה יש כדי לסכן את העור או לגרום לסכנות משמעותיות אחרות? וליצור סבון משומן

  • נירה

    קצף של אקונומיקה

    שלום, הייתי רוצה לדעת מדוע אקונומיקה "רגילה" של סנו מקציפה כאשר מוסיפים מעט ממנה למי כביסה בכיור. אי אפשר להיפטר מהקצף הזה! האם הוא תורם במשהו לניקיון? לחיטוי?
    אני נוגעת במים האלה כאשר ידי מכוסות בכפפות PVC .
    תודה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    שאלה לסנו

    היי נירה

    נראה לי שזאת שאלה שאת צריכה להפנות לשירות הלקוחות של 'סנו'. אני לא יודע מה ההרכב של האקונומיקה שלהם, אולי היא מכילה גם סבון / דטרגנט שגורם לקצף? תפני אליהם.

    בברכה

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • שי

    אז אפשר להשתמש באקונומיקה להסרת עור יבש ברגליים

    רעיון מעוללה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    עדיף שלא

    ממש עדיף שלא - אין לך שליטה על פעילות האקונומיקה, ותוכל בקלות להגיע לכוויה כימית. עדיף להשתמש בתכשירים ייעודיים לכך, שלא יכולים לגרום לפציעות ונזק לגוף...

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • רחל

    ספריי אקונומיקה

    ראשית, תודה רבה על ההסברים המפורטים! למדתי המון.
    גם אני, לצערי, נגעתי באקנומיקה והרגשתי את המרקם החלקלק. אבל כשנגעתי בספריי אקונומיקה, קרתה תופעה אחרת והוא הפיכת העור לכתום!
    אשמח להבין מדוע זה קרה.
    תודה,
    רחל

  • אימנו

    אז בעצם, לפי ההסבר שלך, אני

    אז בעצם, לפי ההסבר שלך, אני מסיקה שאם אני שופכת אקונומיקה על כתם שומן עיקש ומשאירה לכמה שעות, כל העסק יעבור ספוניפיקציה וישתף במים? ככה בעצם אקונומיקה עובדת?

  • Yuval

    שתיית אקונומיקה

    מה קורה כשאתה שותה אקונומיקה? מדוע זה הורג אותך ואיך?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    בסיסי ומחמצן

    היי יובל
    כמו שכתוב בכתבה - האקונומיקה יכולה לפרק רקמות של הגוף - בגלל הבסיסיות הרבה שלה, ובגלל היותה מה שנקרא 'חומר מחמצן'. פירוק הרקמות - שומנים, חלבונים - עלול להוביל לכיוויות כימיות ובמקרים קשים מוות - הרי אתה לא יכול לחיות אם אתה נמס...
    יש לנו כתבה מפורטת על זה:
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/%D7%9C%D7%90-%D7%9C%D7%...

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • שירה

    צביעת בד אחרי אקונומיקה

    האם נכון שבד - לצורך הענין חולצת טריקו 100% כותנה - שהושרה באקונומיקה לא יספוג יותר שום צבע בשיטת Tie-Dye גם אם האקונומיקה נשטפה ממנו היטב ? אם כן, מדוע ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לא בטוח

    היי שירה
    אינני יודע אם זה נכון. אני מעריך שלא - משום שהרבה יצרני בדים (וגם ניירות) מעבירים את הבד טיפול באקונומיקה במפעל כדי שילבין מלכתחילה. כך שהבדים ממילא מגיעים 'מטופלים' באקונומיקה. אבל ההערכה שלי כאן פחות חשובה, נסי פשוט לבדוק בעצמך זה יותר חזק מכל 'הערכה' או 'שמועה' באינטרנט. רק שטפי טוב טוב טוב (טוב!) את הבגד מאקונומיקה. האקונומיקה נדבקת בעקשנות לבגד ויכול להיות שהיו אנשים שפשוט לא שטפו מספיק את החולצה לפני ניסיון הצביעה - ולכן לא עבד להם.
    אשמח אם תעדכני בתוצאות.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • עוז

    ככל שחומר חומצי יותר יש בו יותר OH- לא?

    כי H+ יהיה בסיסי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    ההפך

    היי עוז -
    ההפך. ככל שחומר יותר חומצי יהיה בו יותר +H, וככל שחומר יותר בסיסי יהיה בו יותר -OH. להרחבה אתה יכול לקרוא את הכתבה שלנו על סולם pH
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/tikshuv/chemistry/%d7%a1%d7%95%d7...

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • צהלה

    השפעת אקונומיקה על מסת רקמה חיה

    שלום ד"ר אבי,
    תלמידות שלי מתעניינות בנושא זה ורוצות לערוך חקר בנושא.
    שאלת החקר שהן רוצות לבחון היא : מהי השפעת ריכוזים שונים של אקונומיקה על מסת רקמה חייה.
    השאלות הן:
    א.האם אפשר לצפות באמת בתוצאות משמעותיות של ירידת מסת הרקמה בעקבות צפי לפירוקה ע"י האקונומיקה?
    ב. נשמח להצעה חלופית למדידת המשתנה התלוי..

  • שהם

    אקונומיקה לפטרת העור, יש סיכון?

    שלום ד"ר אסייג,
    רציתי לשאול אותך בבקשה האם נסיון לטפל בפטרת בעור באמצעות אקונומיקה היא אפשרית, או שהאקונומיקה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעור, גם כשהיא מדוללת היטב?
    תודה:)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אני לא רופה

    שלום שהם
    אני מדען - אבל אני לא רופא, ולא רוקח - ולכן זה יהיה חסר אחריות מצידי לענות לך (למעשה אסור לי). כדאי לך להתייעץ עם הנ"ל לתשובה מוסמכת.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • בר

    חיוטי

    שלום
    תודה על התוכן החשוב, אני רוצה לדעת באם יש חלופה לאקונומיקה מבחינת החיטוי אחרי שימוש במטבח בביצים עופות ודגים ובשר אני מקפידה לחטא באקונומיקה כל דבר שנגע,אבל יוצא שאני משתמשת המון באקונומיקה כל שבוע מסיימת גלון אקונומיקה, וגם בנוגע לבקבוקי ילדים שאני שוטפת באקונומיקה ונוזל כלים פיירי וכמובן הרבה מאוד מים אחרי זה האם זה בסדר? השאלה שלי בעיקר מה מחטא במקום האם פיירי מספיק?
    תודה רבה

  • שהם

    אקונומיקה/כלור לחיסול פטרת הציפורניים

    שלום ד"ר אסייג, רציתי לשאול אותך מספר שאלות שקשורות לשימוש באקונומיקה.
    מסתבר שאם מסירים את הציפורן ומורחים מעט אקונומיקה באופן יומי למשך מספר ימים/שבועות, פטרת הציפורניים ממוגרת.
    בהקשר הזה יש לי מספר שאלות ברשותך:
    1. האם מבחינת יעילות הטיפול יש הבדל בין האקונומיקה לבין כלור?
    2. האם מריחת כמות קטנה של אקונומיקה או כלור (בעזרת מקלות אוזניים) עשויה או עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים?
    3. האם סודה לשתיה יעילה בהקשר הנ"ל כמו אקונומיקה ואם כן באיזה ריכוז?
    תודה רבה!

  • ביסאן ותד

    נכוותי באופן נוראי מאקונומיקה , מה לעשות?

    שלום ד"ר אבי סאייג
    נכוותי מאקןנומיקה לאחר שטיפת כלים והצבעות שלי נעשו אדומות וכואבות
    מה לעשות?

  • אילנית רפאל

    היי רציתי לבדוק בבקשה יש לי

    היי רציתי לבדוק בבקשה יש לי המון חברות ששוטפות כלים עם אקונומיקה כוסות מזלגות קופסאות פלסטיק וכו
    רציתי לדעת מה ההשלכות לכך

  • אנונימית

    אקונומיקה

    שלום אבי, אשמח לחוות דעתך
    אחותי "חולת ניקיון" ובעיקר אקונומיקה. היא כל הזמן מנקה באופן מחלתי את ביתה וסוגרת חלונות שמא יכנס אבק.
    לבית שלה אני לא נכנסת כיוון שהוא חנוק !
    כרגע יש לי תינוקת, אני גרה לא בקרבת אחותי ולכן עד היום (גיל 3 חודשים) התינוקת לא הייתה חשופה לאחותי כל כך.
    אתמול נפגשנו והיא החזיקה אותה ונגעה לה בפנים, נתנה נשיקות ולאחר שהתינוקת שבה לזרעותיי חשתי בריח של אקונומיקה בצד ראשה. מסתבר שידיה של אחותי היו מסריחות מאקונומיקה!
    האם יכול להגרם נזק כלשהו מנגיעת ידיה בפנייה של התינוקת שלי? היא טוענת ששטפה ידיים אך מן הסתם הריח החזק נשאר.
    אחותי לא שמה כפפות ולא תשים.. היא כמו שציינתי פשוט מטורפת ניקיון. האם למנוע ממנה בעתיד לגעת בבתי?

  • סיגל

    מדוע לאחר שימוש בסבון אמיתי יש מגע מחוספס על העור?

    שלום אבי,
    בהקשר למאמר זה, יש לי שאלה:
    מדוע לאחר רחצה בסבון אמיתי (מוצק או נוזלי) שמורכב משמנים צמחיים+מים+סודה קאוסטית/אשלגן, מתקבלת על העור תחושה מחוספסת? ולעומת זאת לאחר שימוש באל-סבון (שמורכב מכל מיני חומרים אחרים שאינם סבון אמיתי), ישנה תחושה חלקה על העור?
    הדגשה: אין הכוונה לתחושה של עור יבש לעומת רך, אלא לתחושה של חלקלקות לאחר שימוש באל-סבון, שאינה קיימת לאחר שימוש בסבון אמיתי.
    תודה רבה מראש.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    למעשה זה ההפך

    היי סיגל
    למעשה זה ההפך - דטרגנטים (אלסבונים) שנמצאים בעיקר בסבונים נוזליים מייבשים יותר את העור מסבונים מוצקים (כי הם יותר יעילים בהסרת שומן). אז איך בכל זאת ההרגשה הפוכה? - כי בשל העובדה הזאת מלכתחילה היצרנים שמים בכל הדטרגנטים גם חומרים לליחוך העור, שלא נמצאים ברוב הסבונים הרגילים, ולכן ההרגשה הפוכה - של עור חלקלק. אם לא היו שמים את חומרי הליחוך -השימוש באל סבונים על העור היה מיבש אותו בצורה בלתי נסבלת.
    להרחבה ראי כתבה שלמה שלנו על נושא המקלחת, ובה דנים הרבה בדיוק על השאלה ששאלת:
    http://davidson.weizmann.ac.il/%D7%9E%D7%93%D7%A2-%D7%91%D7%9E%D7%91%D7%...

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • סיגל

    שלום אבי ותודה על המענה המהיר

    שלום אבי ותודה על המענה המהיר :)
    קראתי את המאמר בלינק שצרפת, אבל לא הצלחתי למצוא תשובה לשאלתי. שוב אסביר - אינני מתכוונת לתחושה של יובש אל מול תחושה של לחות. אני מתכוונת לכך שלאחר שימוש בסבון אמיתי (נוזלי או מוצק), בעת הסרת הסבון מהעור, היד לא עוברת באופן חלק על העור. התחושה היא כמו להתגלץ' על מגלשה רטובה ולא ייבשה - מתגלצ'ים אבל נתקעים.
    מה גורם לתחושה זו? ולעניין האלסבונים - אני מבינה שהם מכילים חומרים לליחוך העור ולכן התחושה שהם משאירים נעימה. עם זאת, ישנם אלסבונים טבעיים שמורכבים ברובם מתמציות צמחיות, וגם הם משאירים תחושה חלקלקה, לעומת הסבונים האמיתיים שלא משאירים תחושה זו.
    דוגמא לרכיבים כאלה כאן: http://www.klil.org/index.php/herbal-shower-gel.html ומכאן שוב השאלה שלי - איזה חומר בסבון האמיתי המוצק או הנוזלי גורם לתחושה הזו של ההיתקעות? האם זה השומן שמוסר מהעור שלנו? או להפך - שאריות שמן מהסבון האמיתי שגשארות על העור וגורמות לתחושה זו? שוב תודה רבה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לא יודע בדיוק

    היי סיגל
    האמת – אני לא מכיר את התחושה שאת מתארת, כאשר אני שוטף סבון אני מרגיש שהידיים חלקלקות. הסבר אפשרי לתופעה / הרגשה שאת מתארת קשורה לשאלה – מדוע בכלל עברו ליצור דטרגנטים?
    מסתבר שסבונים טבעיים מגיבים עם יוני הסידן שבמים (יוני הסידן הם אלו שגם גורמים לפעמים להיווצרות אבנית בקומקום) ושוקעים למשקע מוצק. מים עם הרבה סידן מכונים לכן לפעמים 'מים קשים' – והם פוגמים בפעילות של סבונים (וגם מדיחי כלים ואבקות כביסה). יכול להיות שהרגשת ההתקעות שאת מתארת קשורה ליצירת המשקעים הללו. בדטרגנטים ואל סבונים הם לא נוצרים.
    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • סיגל

    אבי שלום ושוב תודה על המענה!

    אבי שלום ושוב תודה על המענה!
    לגבי הדטרגנטים - באמת יכול להיות שעברו ליצור אותם מהסיבה הנ"ל, ויכול להיות שזה גם עניין כלכלי.
    בכל אופן, לגבי המים עם הסידן - מעניין לנסות להשתמש בסבון טבעי עם מים מינרליים שפחות קשים, ולראות מה קורה... אולי אז אמצא את התשובה :)

  • אורי

    שלום אבי. אם שטפתי את הרצפה

    שלום אבי. אם שטפתי את הרצפה אם אקונומיקה מעולה במים האם יש בעיה לגעת בבגדים, אם במהלך השטיפה השפריץ קצת מהרצפה לבגדים תוך כדי השטיפה? אם נכנס קצת לתוך הנעל והרגל בסדר, האם לאחר כמה ימים יש לחשוש שעדיין יש אקונומיקה בנעל או שזה פחד שווא?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    יש ספק - אין ספק

    במיהול רב - אין בעיה, במיהול נמוך - יש בעיה.
    כיוון שאני לא יודע כמה מה היחס בו אתה מוהל את האקונומיקה - כדאי לנהוג לפי הכלל הצבאי: "יש ספק - אין ספק". כלומר אם נכנס לתוך הנעל תמיסת אקונומיקה, אפילו אם הרגל בסדר ריגעית, אם יש חשש - שטוף את הנעל במים וזהו.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    כמה זמן אחרי שמנקים

    כמה זמן אחרי שמנקים באקונומיקה, אפשר לגעת חופשי בידיים ואפילו לאכול משהו מבלי לשטוף ידיים כל רגע? אחרי יום האקונומיקה כבר לא מזיקה? זה קצת מפחיד אותי.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    ידיים וכלים

    היי ביאנה,
    כאמור בכתבה – כדאי לעבוד תמיד עם כפפות, ולא בידיים חשופות, כאשר מנקים עם אקונומיקה, ואז אין בעיה – מורידים את הכפפות בסיום השימוש והידיים נשארות ללא כל פגע. אם בכל זאת נגעה האקונומיקה ביד – מומלץ לרחוץ בהרבה מים + סבון שהוא מעט חומצי. איך תדעי שהסבון חומצי? – תראי שכתוב עליו שהוא "מותאם לרמת החומציות של העור" (או ניסוח דומה) וpH=5.5. החומציות של הסבון תנטרל באופן מיידי את החומרים הפעילים שבאקונומיקה (גם הסודה הקאוסטית וגם היון היפוכלורט), ותוכלי מיד לאכול משהו בידיים – אפילו אם יהיה להם 'ריח של כלור', בלי חשש (חוש הריח שלנו הוא מאוד רגיש, ואפילו יש מעט ריח אחרי ששוטפים כנ"ל, אלו ריכוזים לא מזיקים. גם למי השתייה, ולבריכות שחייה, מוסיפים כלור).
    אם את מדברת על כלים / משטחים שנרחצו באקונומיקה, והיא רק התייבשה עליהם בלי להישטף – אז אני ממליץ לא לגעת, זה תמיד יכיל שאריות של סודה קאוסטית, וחובה לשטוף את המשטחים / כלים שנשטפו באקונומיקה במים וסבון אחר כך (ואז גם אפשר להשתמש בהם מיד אחר כך).
    בברכה,
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלי

    כוויה

    מה אפשר לעשות אחרי שחוטפים כוויה שכזו? כפות הידיים שלי שורפות!!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לשטוף

    לשטוף בהרבה מאוד מים, הרבה זמן, לסבן בסבון גוף חומצי (אלו שכתוב עליהם pH=5.5) שמנטרל את הבסיס שבאקונומיקה. למרוח משחה נגד כוויות (כי גם כוויה כימית היא כוויה לכל דבר). ואם זה משהו מעבר לאדמומיות קלה של העור - לפנות לעזרה רפואית מיד!

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • lior

    ניקוי באמצעות מי חמצן

    אני מעוניין להשתמש בתכשיר ניקוי על בסיס מי חמצן לניקוי כתמים חומים שנוצרו על מזרן שינה. השאלה האם אחרי התזה של קצף או ספרי המכיל מי חמצן ואקונומיקה כדוגמת קליה, די לנגב את המקום במטלית וליבש, והאם החומר מתפרק אחרי זמן ומפסיק להיות פעיל או שצריך לשתוף בהרבה מיים מה שלא אפשרי מבחינתי כי מדובר במזרן גדול.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    תלוי

    אם מדובר במי חמצן טהורים (כאלו שאת קונה בבית מרקחת) - אז בהחלט הם מתפרקים כעבור זמן לא רב באוויר (למים וחמצן) ודי לנגב במטלית ולייבש, אין חשש. אם אתה משתמש בחומר מסחרי - עליך לפנות בשאלה ליצרן החומרים, כי אני לא יודע האם ואילו חומרים נוספים הוא מכיל.
    אקונומיקה - חובה לשטוף בהרבה מים, כי כאמור מכילה גם סודה קאוסטית, שאינה מתפרקת באוויר.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • שירלי

    שאלה בנושא נתרן כלורי ומי חמצן

    שלום אבי,
    רציתי לדעת האם יש קשר בין תגובה של נתרן כלורי ומי חמצן לבין החומר NaClO?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    הפוך

    יש קשר הפוך בין החומרים שציינת, מי חמצן ו'אקונומיקה- NaClO' מגיבים יחד לתת נתרן כלורי וחמצן ומים, לפי התגובה הכימית:
    H2O2 + NaClO => H2O + NaCl + O2
    תיאורטית, נתרן כלורי ומי חמצן יכולים להגיב (מי חמצן יחמצנו הכלוריד) אבל אז מיד תתרחש התגובה הנ"ל שתחזיר את הנתרן הכלורי למצבו הקודם, ותפרק את החומר NaClO. כלומר נתרן כלורי יכול לשמש כזרז (לא כל כך טוב) לפירוק המי חמצן.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • עדי ושיר

    אקונומיקה

    שלום אבי, אני וחברתי שיר דיברנו איתך לפני שבוע בפלאפון ואמרת לנו לשאול את השאלה כאן. שאלתנו היא:
    האם יש חומר אחר שיכול להחליף את האקונומיקה, וישמור על תכונות החיטוי וההלבנה?
    בתודה, עדי ושיר.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    יש

    שלום עדי ושיר
    התשובה לשאלה היא כן, יש הרבה. כפי שהסברתי בכתבה 'כיצד אקונומיקה מלבינה' -
    http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/chemistry/%D7%9E%D7%93%D... יכולת ההלבנה (וגם החיטוי) הטובות של אקונומיקה נגרמות מכך שהאקונומיקה היא חומר שמבחינה כימית מוגדר כ'מחמצן חזק', ולכן כל חומר אחר שהוא גם מחמצן חזק יכול להחליף אותה. חומרים לדוגמא - מי חמצן, תרכובות המכילות מי-חמצן בתוכם ותרכובות מסוג 'פראוקסי'. ובאמת משתמשים בהן - אם תסתכלו על האריזות של אבקות כביסה מלבינות וחומרים להלבנת כביסה, תראו שלפעמים כתוב עליהן שהן על בסיס 'חמצן פעיל' ו'ללא אקונומיקה' - והן באמת מכילות את החומרים שציינתי.
    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • עדי ושיר

    תודה רבה

    תודה רבה על תשובתך. עזרת לנו מאוד!

  • חן

    איך עובד החיטוי של אקונומיקה?

    מדוע היא חומר מחטא? איזו תגובה כימית גורמת לפגיעה בחיידקים? ואיך זה קשור להיותה בסיס חזק?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    זה בגלל יכולות החימצון שלה

    גז כלור כתרכובות רבות משמש כחומר חיטוי - כאקונומיקה, וגם כתוסף למי שתייה ולבריכות שתייה. החיטוי מושג על ידי כך שהכלור - והיון התת-כלורי הם מחמצנים חזקים - והם פשוט נכנסים לגוף החיידק ומתחילים להרוס אותו - לשבור קשרים כימיים קיימים (על ידי חימצונם) מה שמובל למות החיידק, או לפחות לשיבוש פעולות החיים שלו.
    בדיוק מאותה סיבה שאקונומיקה שוברת קשרים כימיים וגורמת להלבנת צבעים, ואפילו מלבינה צמחים.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • חן

    כוויה

    שלום שמי חן
    הייתה לי מין יבלת קטנה זעירה מאוד על היד באצבע
    הלכתי לרופא עור היום ששרף לי את היבלת בחנקן
    בהתחלה כאב לי מאוד עד שיצאו שלושה בועות כאלה
    השאלה שלי אם זה לגיטימי? או שאני צריכה להילחץ ולטפל בזה מיידית?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לא הפורום המתאים

    שלום חן,
    אנחנו אתר בענייני מדע - ולא עונים (גם לא מוסמכים לענות) על שאלות רפואיות.
    ממליצים לך לפנות לרופא - שהוא המומחה בענינים כאלה...

  • חזקי

    כלור בריכה ציבורית.

    שהייתי בנופש שבוע ושחיתי כמעט יום יום לפחות שעה וחצי בבריכת המלון. בד"כ ריח הכלור היה חזק ואף צרב את העיניים. למרות הסבל ראיתי ברכה אחרת והיא שפטרייה תחת הציפורן ברגל דוכאה באופן משמעותי. (דיכוי הגובר על המשחות הניתנות ע"י רופא עור.) מה הסיבה? האם יש חומר זהה ממנו אני יכול ליצור מטבל בריכוז כלור זהה? או שזה מסוכן?

  • חיים לוטם

    אקונומיקה נאבקת בפטריה בציפורן

    מזה שנים אשתי מבצעת טיפול עצמי מוצלח בפטריות בצפורני הרגליים בעזרת אקונומיקה . השיטה היא לחבוש בערב את האצבע הנגועה בתחבושת בד אותה מרטיבים באקונומיקה נקיה (ללא מיהול). ניתן להעזר בגומיה לקבע את התחבושת . מסירים בבוקר וחוזרים על הטיפול מדי שבוע, לחודש ימים בערך.
    יש להקפיד לא לפגוע בכלי המיטה; זאת ע"י פריסת יריעת פלסטיק בקצה המיטה ועליה מגבת.
    רצויה כנראה אקונומיקה ללא תוספות.
    אזהרה: השיטה נמצאה אפקטיבית לאדם אחד ולא נבדקה על אחרים.
    בהצלחה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אקונומיקה

    'תרופת סבתא' ידועה היא להניח באמצעות טפטפת או מקל עם צמר גפן מעט אקונומיקה על פטריות בציפורניים, יש רוקחים שאפילו ממליצים על כך (חפש בגוגל "אקונומיקה פטרייה בציפורניים"). הכלור הוא חומר אנטיספטי (מחטא וקוטל יצורים חיים). אבל שים לב שאנחנו לא אתר רפואי, ככה שיש להתיעץ עם רופא עור.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • יוסקה

    אקונומיקה

    בריכת שחיה ביתית 16 קוב שהייתה מלאה מים עם אצות מתקופת הקיץ דאשתקד. ניסיון לנקות את הבריכה עם טבליות כלור יעודי לא צלחו. ביאושי שפכתי לבריכה 2 גלון אקונומיקה אשר ניקו את הבריכה אך עדיין אחרי שבוע החומר לא יתפרק ומי הבריכה לבנים מהאקונומיקה. מבקש עזרה מה לעשות? האם החומר יתפרק בעתיד האם ניתן להשקות עצים עם המים? תודה על תשובה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אין עצה

    יוסקה - אתר שאל את המומחה הוא אתר מדע כללי, ולא עוסק בשאלות בעלות אופי פרטני טכני / ניקיון (כמו השאלה ששאלת). נסה לשאול מומחים לניקוי בריכות.
    לגבי רעילות / בטיחות לצמחים - זה כמובן תלוי בריכוז הספציפי, נסה להשקות צמח עציץ קטן (שלא יכאב לך אם הוא יפגע) כניסוי, וכך תדע אם המים פוגעים בעצים או לא.

  • ophir

    אקונומיקה

    שאלה שאלתית- הנני ספר במקצועי ועלה במוחי האם חומר ההבהרה אבקתי הינו אותם מרכיבים כמו אקונומיקה ויכול לבצע את אותה פעולה בתוספת חמצן ?

  • חיים חביב

    אקונומיקה ומבהירי שיער

    שלום אופיר
    חומר הבהרה אבקתי שונה בהרכבו הכימי מאקונומיקה, אך שניהם פועלים במנגנון דומה - מנגנון של חמצון. חומרי הבהרה אבקתיים הם חומרים המכילים פרוקסידים (דומים למי-חמצן), ואקונומיקה בד"כ מכילה נתרן היפוכלוריטי.
    עם שניהם יש להזהר בשימוש שכן הם יכולים לגרום לכוויות.

  • עמודים