מה הופך חתולים לגמישים כל כך? התשובה נעוצה, בין השאר, בעצם הבריח שלהם

מלבד כישרונותיהם ככוכבי רשת וכמפילי חפצים סדרתיים (המצדיקים כתבות נפרדות), חתולי הבית מפורסמים בגמישותם הרבה. יכולתם של חתולים לעבור דרך פתחים צרים ולמלא מגוון כלי קיבול, כגון קופסאות ואגרטלים, גרמה לאנשים לתהות ברצינות (פחות או יותר) אם חתולים נחשבים למוצק או שמא לנוזל. למען האמת, שאלה זו בדיוק זיכתה את הפיזיקאי הצרפתי מארק-אנטואן פארדין (Fardin) בפרס האיג-נובל לפיזיקה בשנת 2017, פרס שניתן על מחקרים ש"גורמים לך לצחוק, ואז לחשוב". התשובה, אגב, היא שחתולים יכולים להיחשב כנוזל או כמוצק, בהתאם לנסיבות.

חתולי בית הם טורפים. כחיה טורפת, האבולוציה שלהם הקנתה להם את היכולת לרוץ במהירות רבה -חתולי בית יכולים להגיע למהירות של כ-50 קמ"ש - לשמור על שיווי משקל, לשנות כיוון במהירות, לקפוץ לגובה ממצב עמידה עד פי 9 מגובהם ולנחות בשלום על הרגליים. זה אולי לא ברור ממבט ראשון, אך רוב היכולות הללו דורשות גמישות רבה. גמישות החתול מאפשרת לו להגדיל את אורך פסיעותיו תוך כדי ריצה, וכך להגדיל את מהירותו. כאשר חתול מתחיל פסיעה חדשה, הוא מייצר אחיזה באמצעות הרגליים, מותח את הגב וכך מגדיל את מרחק הפסיעה. אורך הפסיעה של החתול יכול להגיע עד לפי שלושה מאורך גופו. 

גמישות עמוד השדרה אחראית גם לניצול אנרגיה יעיל יותר במהלך הריצה. רפלקס ההתיישרות של החתול, כלומר יכולתו המפורסמת להתיישר במהלך נפילה ולנחות בשלום על הרגליים (מגבהים מסוימים, כמובן, ואל תנסו את זה בבית), מתאפשרת גם היא בזכות גמישותו של החתול. הרפלקס מתבסס על יכולתו של החתול להקשית את גבו ולסובב את פלג גופו הקדמי ופלג גופו האחורי לכיוונים מנוגדים, יכולת המצריכה גמישות רבה. נוסף על כך, גמישותם של החתולים מאפשרת להם לנקות ולטפח את הפרווה בכל חלקי גופם, וכך להיפטר מפרעושים ולהוריד את חום גופם.

חתול מתנקה עם רגל אחת למעלה | Shutterstock, Revel Pix LLC
גמישותם של החתולים מאפשרת להם לנקות ולטפח את הפרווה בכל חלקי גופם. חתול מתנקה עם רגל אחת למעלה | Shutterstock, Revel Pix LLC

גמישותם יוצאת הדופן של החתולים מתאפשרת הודות לאנטומיה המיוחדת שלהם. בין חוליות עמוד השדרה של החתולים נמצאים דיסקים מרככים אלסטיים מאוד,  שמאפשרים להם לסובב את עמוד השדרה שלהם ואת גופם במידה רבה יותר מרוב החולייתנים האחרים. נוסף על מבנה עמוד השדרה, השכמות של החתול מחוברות לשאר הגוף באמצעות שרירים בלבד, ולא באמצעות עצם, בניגוד לבני אדם למשל. מבנה זה מעניק חופש תנועה רב לשכמות ותורם להגדלת אורך הפסיעה, שבתורו מגדיל את מהירות הריצה של החתול. ולבסוף, בניגוד לעצם הבריח הארוכה והמקובעת שיש לנו בני האדם ולחולייתנים רבים אחרים, לחתולים יש עצם בריח קטנה ומנוונת שמאפשרת להם להידחס למקומות שנראים לנו בלתי אפשריים. לסיכום, אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים להיכנס לתוך אגרטלים כמו החתול שלכם – זו לא אשמתכם, זו אשמת האנטומיה שלכם.

 

תגובה אחת

  • אנונימי

    האם חתולים נחשבים למוצק או לנוזל

    וגם חיים או מתים - לפי החתול של שרדינגר
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9C_%D7%A9%D7%9...