האם מסכות פנים מגינות
מפני הפצת מחלות?

3 בפברואר, 2020
3 min
תמונות של צוותים רפואיים ואזרחים עטויי מסכות פנים הפכו לסימן היכר של כל מגפה והתפרצות. אבל האם שימוש במסכות פנים אכן מגן מפני מחלות?
לכתבה זו יש גירסה מעודכנת יותר 
המתייחסת להמלצות החדשות בעניין המסכות

מחוללי מחלה הנישאים דרך האויר כגון שפעת, סארס, ונגיף הקורונה שהתפרץ בסין בדצמבר 2019, אחראים להתפרצויות של מחלות ולמגפות עולמיות.

העברה והדבקה מאדם לאדם בנגיפים שנישאים באוויר יכולה להתרחש במגע קרוב באמצעות הדבקה טיפתית: כאשר אדם חולה מדבר, משתעל או מתעטש, נפלטות ממערכת הנשימה שלו טיפות הנושאות את מחולל המחלה. הטיפות שנוצרות גדולות מ-5 מיקרון (0.005 מילימטר), כבדות ואינן נישאות באוויר בקלות. כשטיפות אלו באות במגע עם רקמה רירית חשופה של אדם אחר, כמו האף, הפה או העיניים, הן עלולות להדביק אותו. ההעברה גם יכולה להתרחש בצורה בלתי ישירה, דרך מגע עם משטחים שעליהם נוחתות טיפות כאלה. 

הדבקה מאדם לאדם יכולה להתרחש גם במרחקים גדולים יותר. הטיפות שנוצרות מכילות את הנגיפים, מים, מלחים וריר. כשהמים מתאדים, הטיפות הופכות לחלקיקים קטנים המכונים אירוסול (aerosol), הקטנים מ-5 מיקרון. אירוסול שמכיל מחולל מחלה נקרא גם droplet nuclei. חלקיקים אלו נישאים בקלות באוויר למרחק של מטרים אחדים ויכולים לרחף באוויר כמה שעות.

כדי להימנע מהדבקה והעברה של מחוללי מחלה הנישאים באוויר יש לנקוט אמצעי זהירות הכוללים שמירה על היגיינה, ובעיקר שטיפת ידיים יסודית, שיעול ועיטוש למרפק או לממחטת נייר והימנעות משהות בקרבת חולים.


דרושה הדרכה להתאמה נכונה לפנים והסרה נכונה. אחות עוטה מסכת N95 | צילום: Shutterstock

מסכה מתאימה

למרות ששימוש במסכות הגנה אינו כלול בהמלצות של ארגון הבריאות העולמי לציבור הכללי, חלק מההנחיות כוללות שימוש במסכות הגנה עבור סגל רפואי, חולים ובני משפחותיהם. יש כמה סוגים של מסכות, כשהעיקריות הן מסכות מנתחים ומסכות מגן נשימתיות.

מסכת מנתחים מכסה את הפה והאף ויעילה לרוב בחסימה של טיפות גדולות אך איננה יעילה בסינון של אירוסול. בנוסף, מסכות מנתחים אינן מספקות הגנה מלאה מכיוון שהן אינן מהודקות לפנים.

לעומת זאת, מסכות מגן נשימתיות מהודקות סביב הפה והאף ומכילות סנן אשר מונע מעבר של חלקיקים בגודל מוגדר. כך למשל, מסכת מגן מסוג N95 מונעת מעבר של לפחות 95 אחוז מכלל החלקיקים הגדולים מ-0.3-0.1 מיקרון. שימוש במסכת מגן נשימתית דורש הדרכה בהסרתה בצורה נכונה, וכן בהתאמתה לפנים, כדי לצמצם דליפה של אוויר סביב הפנים. כך למשל, נמצא כי היא יעילה פחות אצל בעלי זקן.


מחקרים מסוימים לא מצאו הבדלים בין סוגי המסכות בהגנה מהדבקה. מסכת מנתחים | צילום: Shutterstock

הגנה חלקית

למרות שמסכות מגן יכולות לצמצם הפצה והדבקה של מחוללי מחלה דרך האוויר, הן אינן מספקות הגנה מוחלטת. ברוב המחקרים נמצא כי מסכות מגן מסוג N95 אכן מצליחות לסנן יותר מ-95 אחוז מכלל החלקיקים בגודל של אירוסול. עם זאת, נמצא כי הן מספקות הגנה של 90-60 אחוז מפני הדבקה בנגיפים בתנאי מעבדה.

בכמה מחקרים נמצא כי השימוש במסכת מגן מסוג N95 יעיל יותר בהגנה מפני הדבקה בהשוואה למסכת מנתחים. לעומת זאת, מחקרים אחרים לא מצאו הבדלים משמעותיים ביכולת ההגנה בין שני סוגי המסכות.

ייתכן גם שההגנה שהמסכות מספקות, לפחות בחלקה, נובעת מהשפעה עקיפה שלהן. למשל, מחקר אוסטרלי קטן מצא שאנחנו נוגעים בפנים כ-23 פעמים בשעה בממוצע, כמחציתן בפה, באף או בעיניים. ייתכן ששימוש במסכה מונע מהמשתמשים לגעת בריריות הפה והאף וכך מצמצם את ההעברה הטיפתית. 

בכל מקרה, טרם נבדק אם מסכה מכל סוג שהוא מגינה מפני הדבקה בנגיף הקורונה החדש. גם אם היא מספקת הגנה חלקית, עדיין חשוב מאוד לשמור על היגיינה, כדי לצמצם תחלואה והפצה של כל סוגי הנגיפים ושל מחוללי מחלות אחרים.

לכתבה זו יש גירסה מעודכנת יותר 
המתייחסת להמלצות החדשות בעניין המסכות

נגיף הקורונה שהתפרץ בסין: כתבה של CBC (באנגלית):