תמונות של צוותים רפואיים ואזרחים עטויי מסכות פנים הפכו לסימן היכר של כל מגפה והתפרצות. אבל האם שימוש במסכות פנים אכן מגן מפני מחלות?

לכתבה זו יש גירסה מעודכנת יותר 
המתייחסת להמלצות החדשות בעניין המסכות

מחוללי מחלה הנישאים דרך האויר כגון שפעת, סארס, ונגיף הקורונה שהתפרץ בסין בדצמבר 2019, אחראים להתפרצויות של מחלות ולמגפות עולמיות.

העברה והדבקה מאדם לאדם בנגיפים שנישאים באוויר יכולה להתרחש במגע קרוב באמצעות הדבקה טיפתית: כאשר אדם חולה מדבר, משתעל או מתעטש, נפלטות ממערכת הנשימה שלו טיפות הנושאות את מחולל המחלה. הטיפות שנוצרות גדולות מ-5 מיקרון (0.005 מילימטר), כבדות ואינן נישאות באוויר בקלות. כשטיפות אלו באות במגע עם רקמה רירית חשופה של אדם אחר, כמו האף, הפה או העיניים, הן עלולות להדביק אותו. ההעברה גם יכולה להתרחש בצורה בלתי ישירה, דרך מגע עם משטחים שעליהם נוחתות טיפות כאלה. 

הדבקה מאדם לאדם יכולה להתרחש גם במרחקים גדולים יותר. הטיפות שנוצרות מכילות את הנגיפים, מים, מלחים וריר. כשהמים מתאדים, הטיפות הופכות לחלקיקים קטנים המכונים אירוסול (aerosol), הקטנים מ-5 מיקרון. אירוסול שמכיל מחולל מחלה נקרא גם droplet nuclei. חלקיקים אלו נישאים בקלות באוויר למרחק של מטרים אחדים ויכולים לרחף באוויר כמה שעות.

כדי להימנע מהדבקה והעברה של מחוללי מחלה הנישאים באוויר יש לנקוט אמצעי זהירות הכוללים שמירה על היגיינה, ובעיקר שטיפת ידיים יסודית, שיעול ועיטוש למרפק או לממחטת נייר והימנעות משהות בקרבת חולים.

אחות עוטה מסכת N95 | צילום: Shutterstock
דרושה הדרכה להתאמה נכונה לפנים והסרה נכונה. אחות עוטה מסכת N95 | צילום: Shutterstock

מסכה מתאימה

למרות ששימוש במסכות הגנה אינו כלול בהמלצות של ארגון הבריאות העולמי לציבור הכללי, חלק מההנחיות כוללות שימוש במסכות הגנה עבור סגל רפואי, חולים ובני משפחותיהם. יש כמה סוגים של מסכות, כשהעיקריות הן מסכות מנתחים ומסכות מגן נשימתיות.

מסכת מנתחים מכסה את הפה והאף ויעילה לרוב בחסימה של טיפות גדולות אך איננה יעילה בסינון של אירוסול. בנוסף, מסכות מנתחים אינן מספקות הגנה מלאה מכיוון שהן אינן מהודקות לפנים.

לעומת זאת, מסכות מגן נשימתיות מהודקות סביב הפה והאף ומכילות סנן אשר מונע מעבר של חלקיקים בגודל מוגדר. כך למשל, מסכת מגן מסוג N95 מונעת מעבר של לפחות 95 אחוז מכלל החלקיקים הגדולים מ-0.3-0.1 מיקרון. שימוש במסכת מגן נשימתית דורש הדרכה בהסרתה בצורה נכונה, וכן בהתאמתה לפנים, כדי לצמצם דליפה של אוויר סביב הפנים. כך למשל, נמצא כי היא יעילה פחות אצל בעלי זקן.

מסכות מנתחים | צילום: Shutterstock
מחקרים מסוימים לא מצאו הבדלים בין סוגי המסכות בהגנה מהדבקה. מסכת מנתחים | צילום: Shutterstock

הגנה חלקית

למרות שמסכות מגן יכולות לצמצם הפצה והדבקה של מחוללי מחלה דרך האוויר, הן אינן מספקות הגנה מוחלטת. ברוב המחקרים נמצא כי מסכות מגן מסוג N95 אכן מצליחות לסנן יותר מ-95 אחוז מכלל החלקיקים בגודל של אירוסול. עם זאת, נמצא כי הן מספקות הגנה של 90-60 אחוז מפני הדבקה בנגיפים בתנאי מעבדה.

בכמה מחקרים נמצא כי השימוש במסכת מגן מסוג N95 יעיל יותר בהגנה מפני הדבקה בהשוואה למסכת מנתחים. לעומת זאת, מחקרים אחרים לא מצאו הבדלים משמעותיים ביכולת ההגנה בין שני סוגי המסכות.

ייתכן גם שההגנה שהמסכות מספקות, לפחות בחלקה, נובעת מהשפעה עקיפה שלהן. למשל, מחקר אוסטרלי קטן מצא שאנחנו נוגעים בפנים כ-23 פעמים בשעה בממוצע, כמחציתן בפה, באף או בעיניים. ייתכן ששימוש במסכה מונע מהמשתמשים לגעת בריריות הפה והאף וכך מצמצם את ההעברה הטיפתית. 

בכל מקרה, טרם נבדק אם מסכה מכל סוג שהוא מגינה מפני הדבקה בנגיף הקורונה החדש. גם אם היא מספקת הגנה חלקית, עדיין חשוב מאוד לשמור על היגיינה, כדי לצמצם תחלואה והפצה של כל סוגי הנגיפים ושל מחוללי מחלות אחרים.

לכתבה זו יש גירסה מעודכנת יותר 
המתייחסת להמלצות החדשות בעניין המסכות

נגיף הקורונה שהתפרץ בסין: כתבה של CBC (באנגלית):

 

 

 

60 תגובות

  • זקלין כריסטופר

    זקלין כריסטופר

    במקום לזרוק חולצה לפח האשפה, להוריד ממנה את השרוולים ולהשתמש בהם כמסיכה רב פעמית.
    אפשר להכניס פנימה את הזקן.
    לחטא את המסיכה ע"י טבילה במים רותחים למשך 10 דקות, כל שעתיים לכל היותר.
    זה נראה כמו חדק של פיל.
    הרבה יותר קל לנשום בה מאשר המסיכה הכירורגית.
    את המסיכה הכירורגית נשאיר לחדר ניתוח. היא לא יעילה בחוץ במזג אוויר חם ולבסוף משתמשים בה כמעין זקן.
    פחות זיהום פסולת ממסיכות חד פעמיות.

  • זקלין כריסטופר

    זקלין כריסטופר

    מסיכה רב פעמית מבד אלסטי ובלבד שכל שעתיים לכל היותר להכניס למים רותחים לצורך חיטוי.

  • זקלין כריסטופר

    זקלין כריסטופר

    למה להיזהר שלא להידבק?! אם נידבק, הגוף ייצר נוגדנים.
    אם לא נידבק, נישאר כל הזמן בחשש שמא נידבק. עד מתי?
    ובכן, מסיכה זה טוב לכל הזמן, לא רק כנגד קורונה. יש עוד נגיפים שקשורים בדרכי הנשימה וגם לסנן זיהומים אטמוספריים, אבק במקומות שהזיהום האטמוספרי ניכר ועוד.
    ההנחיה לעטות מסיכות במרחב הציבורי באוויר הפתוח שלא בתוך מבנה, ושלא בקרבת אנשים, היא הזויה בעיני.
    לענ"ד, לא צריכה להיות שום בעיה שבן אדם לבד, או בעל ואשתו, או אחים במרחב הציבורי מאוורר תחת כיפת השמיים יהיו ללא מסיכות.

  • גפן

    "סנן פחם"

    רכשתי מסכה שמוגדרת כבעלת סנן הפחם 2.5PM, אך הגיעה ללא כל מסמכים או דברים שמאשרים זאת.
    היא עשויה מבד ואמורה להיות ניתנת לשימוש חוזר לאחר כביסה. אני לא מצליח למצוא מידע בנושא, תוכלו לייעץ לי מה לעשות? האם המסכה תקינה מספיק לשימוש?

  • נעמה

    כמה שעות ניתן להשתמש במסכת N95 עם פילטר?

    רכשנו מסיכות כאלו לעבודה מקרוב מול מטופלים במקום העבודה שלי. הרוקח שאצלו קניתי אמר שטוב ל 24שעות במצטבר, שמעתי גם גירסה של 8 שעות..אם יש תשובה ברורה או הפניה למקום רשמי שבו ניתנת - אשמח לקבל. האם משך הזמן קשור לפעילות הפילטר?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    זה מידע שהיצרן של המסכה

    צריך לספק לך,

  • טובה

    האם במסכות יש חומר שיכול

    האם במסכות יש חומר שיכול להזיק לעוטה המסיכה אחרי שעה או יותר של המסכה על הפנים?

  • עמי

    ברור שלבישת מסיכה כלשהי אמורה

    ברור שלבישת מסיכה כלשהי אמורה לשפר. גם אם יש רווח בין הסיבים - הרי חלק מהאירוסול יפגע בסיבים ויעצר. כיוון שצריך כמות X של וירוס לעניין הדבקה, הרי כל הפחתה - מועילה. גם במסיכות הפשוטות - יש צפיפות סיבים כזו שתמנע 50% חדירה דרך המסיכה. לכן צריכה להיות המלצה גורפת על כך - וזה אכן נעשה (כמו כן, לא צריך בהכרח להמתין להנחיות - כל עוד הולכים לחומרה. ההגיון של מקבלי ההחלטות אינו שונה מההגיון והשיקול שלנו).
    בעניין הכפפות - בעיני שטות מוחלטת. כפפה, למשל בסופרמרקט, יכולה להזדהם מידית עגלת הקניות וממוצרים שהתעטשו עליהם. כך כל מוצר שמוכנס לעגלה הוא מרגע זה עם פוטנציאל זיהום מהכפפה המזוהמת. גם כשמגיעים למכונית, מסירים את הכפפה (ואפילו אם מסירים בבית), נוגעים במוצרים שזוהמו קודם לכן. כל שאני אומר שאין תרומה לכפפות. יש להשתדל לחטא את הידיים עם אלכוהול למשל (אך כך לעשות כם לכפפות). ומכיוון שאין בכפפות יתרון - כדאי להמנע מהם ולא לזהם את העולם במאות מליוני כפפות בלתי מתכלות (יש מספיק מהקורונה...).

  • יהודית כהן

    מסיכות שקופות

    מדוע לא ממליצים על מסיכות פרספקס שקופות? אם הנגיף עובר טיפתית הרי שהוא לא נישא כלפי מעלה, ולכן מסיכה מלבנית שקופה שמכסה מהמצח עד הצואר, יכולה להגן ביעילות על הפנים מרסיסי רוק .
    אין ספיגה, ואפשר לחטא את המסכות מידי פעם.

  • מ.ל.

    נכון! ומי צריך לנשום? לנשום

    נכון! ומי צריך לנשום? לנשום זה לחלשים.

  • לירון

    מה לגבי מסכה מבד, כותנה למשל,

    מה לגבי מסכה מבד, כותנה למשל, שאפשר לכבס יומיום - האם יעיל?

  • אנה

    הי לירון

    שאלה מעניינת, מובן שאיש עדיין לא בחן את זה בהקשר של SARS-CoV-2, אבל מסקירה של הספרות אפשר לחפש רמזים. לגבי היכולת של מסכות מבד *להגן* מפני תחלואה יש את המחקר הזה: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4420971/pdf/bmjopen-2014-00...
    כאן נתנו לצוותי תמיכה בבתי חולים מסכות בד או מסכות מנתחים ובחנו שכיחות של תחלואה דמוית שפעת לעומת קבוצת ביקורת ללא מסכה. הם מצאו שיעור גבוה יותר של תחלואה בקרב קבוצת מסכות הבד דווקא. ככל הנראה, הבד פחות מאוורר וסופח לחות ובכך עלול להוות כר פורה יותר למחחוללי מחלה. יש לסייג שזה נבדק בסביבה של בית חולים, לא בסביבה חיצונית מורכבת. לגבי היכולת של מסכות בד *למנוע הפצה* מצאתי מחקר קטן ביותר שכלל 21 משתתפים: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24229526
    במחקר הזה נתנו לאנשים לייצר מסכות בד בעצמם, ואז בחנו כמה מיקרואורגניזמים הם מפיצים עם המסכה בעת שיעול. הם מצאו ששתי המסכות הורידו את כמות המיקרואורגניזמים שהופצו בעת חבישת המסכה, אם כי מסכת המנתחים היתה יעילה פי 3, כך שמחברי המאמר מציעים להשתמש בפתרון כזה אך ורק כמוצא אחרון. אסייג שמדובר פה במחקר עם מדגם מאוד קטן, שלא בחן לכמה זמן מסיכה כזאת יכולה להיות בשימוש וכיצד היא תתפקד בסביבה חיצונית מורכבת ולא רק בתנאי מעבדה.

  • אייל

    לא מבין את המסקנה שלך אנה

    מצד אחד את כותבת שמסכת מנתחים יעילה במניעת מעבר של טיפות גדולות אבל לא אירוסול (ולא מספיק אטומה) ומצד שני מסכת N95 מונעת גם את רוב האירוסול אבל קשה לנשום איתה (ולדעת להשתמש נכון) אז בסוף את לא ממליצה על אף אחד מהן אלא לשמור על הגיינה של הידיים וכו'.
    אבל אם שתיהן מצליחות להוריד את אחוז ההדבקה אפילו רק ב50 אחוז, זה לא עדיף על כלום? לא מבין למה את בכלל שוללת את מסכת הנתחים אם למרות חסרונותיה היא עדיין מונעת מעבר מסויים של טיפות מדביקות..ובגלל מחירה הזול ונוחות השימוש בה היא דווקא יכולה להיות פיתרון טוב לרוב האוכלוסיה הרגילה (לא צוות רפואי) ובכך להוריד מאוד את אחוז הנדבקים והתפשטות המחלה, לא? כנראה שבגלל זה במזרח ממליצים לכל האוכלוסיה ללבוש מסכות

  • אנה

    הי אייל

    אני לא מתווה את המדיניות ולא נותנת המלצות, זה תפקידם של משרדי ממשלה וארגוני בריאות עולמיים. אני בהחלט מבינה את הבלבול ואת הרצון להגן על כולנו כמה שיותר, אבל כרגע אין המלצה גורפת ללבישת מסכות למי שאינו צוות רפואי או חווה תסמינים. מובן שזה דינמי ויכול להשתנות בהתאם למידע שמצטבר.
    כרגע נראה שעיקר ההעברה של הנגיף היא טיפתית ולא דרך אירוסולים. לפיכך, החשיבות של שטיפת ידיים, הימנעות ממגע בריריות הפנים, שיעול ועיטוש נכון (למרפק או לטישו), בידוד במקרה של חשיפה, הגבלות על התקהלות וכו משמעותיים ביותר למניעת ההתפשטות. זה שאתה כותב שמסכת מנתחים יכולה להוריד מאוד את אחוז הנדבקים היא השערה בלבד. יש הרבה מאוד גורמים שצריך לקחת בחשבון כמו היענות האוכלוסיה, היכולת של אנשים להשתמש במסכה באופן נכון, אפקטים פסיכולוגיים שונים ועלות תועלת של מהלך כזה. מוזמן לקרוא עוד בנושא גם פה:
    https://www.sciencemag.org/news/2020/03/would-everyone-wearing-face-mask...
    עוד דיון מעניין וסקירה של מדיניות המסכות במדינות שונות:
    https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30134-X/fulltext

  • אנונימי

    רן

    צדק הבחור

  • נעמי

    מסיכות KN95

    האם מסיכות KN95 שהבנתי שזה התקן הסיני המקביל ל N95 גם תיקניות.
    האם יש יתרון למסיכה עם פילטר ?
    האם מסיכות N95 מקשות על הנשימה והאם מסיכות N95 דמויות פאוץ' מקדימה פחות מקשות בגלל המרחב הגדול יותר?
    איך אפשר לדעת מתי מסיכה שאמורה לעבוד 10 שעות הפסיקה להיות יעילה.

  • ff

    שטיפת ידיים אחרי נגיעה במשטחים

    הי, אשמח מאוד להבין את חשיבות שטיפת הידיים לאור מה שכתוב במאמר הזה
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001323317&fbclid=IwAR2kQ...
    שלכאורה משתמע ממנו שיש סיכוי קטן מאוד להדבק ממעבר של וירוס ממשטח לידיים ואלי. ויש לי עוד שאלה ששאלתי במקום אחר אבל כנראה הכותבים לא מגיעים לזה, אשמח גם:
    הי,
    אני ממש אשמח להבין למה מתיחסים באופן יחסי למספרי החולים/מתים לעומת כמות האוכלוסיה.
    נניח שיש נדבק אחד בישראל ו1 באיטליה (בהנחה שהמספרים הראשונים היו אכן זהים)
    אם שניהם מתהלכים בשכונות שלהם שזהות ברמת הצפיפות שלהן, סביר להניח שידביקו אותו מספר של אנשים פחות או יותר, הרי העובדה שיש עוד 9 מליון אזרחים במקרה הראשון או עוד 60 מליון אזרחים לא אמורה להשפיע על כמות הנידבקים שידבקו מאותו החולה.
    אם כך מדוע מדברים על יחסיות לאוכלוסיה ולא תכלס רק מספרים של חולים?

  • אנה

    הי ff

    הדבקה ממשטחים אפשרית בייחוד עבור משטחים קטנים שנוגעים בהם הרבה אנשים (לחצני מעלית, ידיות של דלת וכדומה). ההנחיה לשטיפת ידיים היא חלק ממכלול שלם של הנחיות שנועד לצמצם כמה שיותר את האפשרות לחשיפה. כך למשל משתעלים למרפק ולא לכף היד כדי למנוע העברה של טיפות שנושאות את הנגיף לידית של דלת או מעקה של עגלה בסופר. באותו אופן, הימנעות ממגע בריריות הפנים מונעת מעבר של הנגיף במקרה שנגעת במשטח מזוהם. שטיפת ידיים בכל אחד מהשלבים הללו גם מסייעת במניעת חשיפה והדבקה.
    לגבי השאלה השניה- זו פשוט אחת הדרכים להציג את הנתונים באופן מעט אחיד יותר. לצורך העניין אם יש כרגע מיליון חולים בארהב ומיליון חולים בישראל, אז בארהב זה אומר ש0.3% מהאוכלוסיה מודבקת, לעומת 11.5% בישראל. זה לא משמעותי מבחינת יכולת ההדבקה של כל אדם חולה באופן פרטני, אלא מנסה לשקף את המצב הכללי- מה מאגר ההדבקה שעוד קיים ואיך הוא מול יכולת הנשיאה של מערכת הבריאות.

  • ניר

    זמן שימוש מסכה

    האם ידוע מהו הזמן המקסימלי לחבישה של מסכה?
    האם לגבי N95 ניתן לשימוש רב פעמי?

  • ממליצה

    מסכה

    לרוב זה מגיע עם מסמך של המוכר שקונה יש 6 שעות עד גג 12 שעות לבישה

  • דני

    האם לא כדאי לכלל הציבור להשתמש באיזשהו כיסוי לדרכי נשימה?

    מהמאמר נשמע שלא מומלץ לציבור הרחב להשתמש במסכות אלו.
    אם השיקול הוא שימור מלאי לצוותים רפואיים - אני מבין .
    מבחינת הענין עצמו: קניות בסופר. עבודה במקום שממשיך לעבוד.
    אפשרות א': כלם מכסים את הפנים. אפילו עם צעיף!
    אפשרות ב': אף אחד לא משתמש בכיסוי פנים.
    אז ברור, לפי ההסבר כאן, שכיסוי כזה לא יהיה הגנה הרמטית מפני הדבקה למי שחובש את הכיסוי. אולי אפילו הגנה נמוכה מאד, כשמדובר בצעיף
    אבל מערכתית - האם קבוע התפשטות המחלה לא יקטן (ואפילו דרמטית) כאשר כולם ישתמשו באיזשהו כיסוי?
    קודם כל בגלל שהנשאים (שאינם יודעים זאת ) מפיצים פחות? וגם, במידה מסוימת, הסיכוי של הבריאים להדבק יורד.
    הרי הכל ענין של סטאטיסטיקה. האם כיסוי פנים לא ישפר (ואפילו מאד ) את הסטאטיסטיקה ? במקביל לאמצעים אחרים מכל הסוגים

  • ff

    לא מבינה למה אין המלצה גורפת

    אם המסיכה אכן מונעת מעבר מעל ל50 אחוז, למה אין המלצה גורפת לעטות מסיכות?
    אם כל החולים וכל הבריאים היו הולכים עם מסיכה, האם ההידבקות לא היתה קטנה לפחות ב50%?
    לא הבנתי עדיין את הסיפור של המסיכות

  • ממליצה

    מסכה

    הרוב עם מסכות הממשלה או המדינה היתה צריכה לדאוג ולמכור במחירי עלות וכעת יש כמה עושקים שמוכרים במקום ב 8 שח למסכה שזמן לבישה 8 שעות ל 60 ומעלה למסכה שזה לא ריאלי לכן אנשים לא שמים או שמים מסכה חד פעמית כל הזמן והיא לא יעלה יותר

  • ff

    שוב, לא 100% אבל לפחות חלקית?

    אני לא מדברת על 100% כמובן.
    בכלל שומדבר הוא לא 100% כשמדברים על מגיפה.
    אבל ההיגיון אומר שלפחות יצמצם חלקית את ההעברות.
    לכן אני לא מבינה את זה שאין המלצה למסיכות, לא לצאת מחוץ לבית 100 מטר ולא לצאת לפארק כשאת לבד, נשמע לכאורה איסורים הרבה פחות יעילות.
    מי מהנדבקים המוכרים נדבק משהות באזור פתוח עם הקפדה של 2 מטר? עד כמה שאני יודעת - אף אחד.
    כל הנדבקים הם או בני משפחה, נדבקים במקום עבודה, מסיבות, מקום קטן וצפוף כמו מטוס - ועדיין כל כך מרעישים על העניין הזה של עוצר ברחובות, כשזה סיכוי כל כך קטן של הדבקות.
    מצד שני, דבר פשוט כמו מסיכה, שאין עוררין על כך שיכול למנוע אפילו חלקית ממש, את ההעברה - על זה לא מדברים ולא ממליצים, לא מצליחה להבין למה.
    מי מדבר על 100%... מדברים על צעדים שיכולים לצמצם במשהו

  • אנה

    כאמור

    מסכת מנתחים אינה מגינה על מי שחובש אותה נגד הדבקה. היא אינה אטומה מספיק. היא כן יכולה לסייע במניעת מגע תכוף בפנים אבל אפקט דומה ניתן לקבל על ידי הקפדה על היגיינה והימנעות מלגעת בריריות האף הפה והעיניים. מסכה כזאת גם יכולה להזיק אם מי שחובש אותה אינו מקיים את שאר ההנחיות בנוגע להיגיינה.
    נשמיות עם תו תקן ויכולת סינון יכולות לסנן את רוב החלקיקים בגודל של הנגיף, אבל הן אינן מגינות ב-100% מפני הדבקה. הדבקה יכולה להתרחש גם דרך העיניים לצורך העניין, בגלל זה צוותים רפואיים עובדים עם לבוש הגנה וגם משקפי מגן . בנוסף, חייבת להיות התאמה מושלמת של המסיכה לפנים- רק אנשי צוות רפואי יודעים איך להתאים אותן נכון, כך שלא יהיו דליפות. בנוסף, יש לקבל הדרכה לגבי דרך ההסרה הנכונה, אם לא מסירים אותן נכון עלול להיגרם יותר נזק מתועלת.
    מסיכות הגנה שאכן אוטמות את האף והפה מאוד מקשות על הנשימה, ולכן נדרשות כרגע רק עבור מי שצריך אותן ויודע להשתמש בהן כמו צוותים רפואיים.

  • לאה

    נכון מאוד.כנראה שאין מהעבר

    נכון מאוד.כנראה שאין מהעבר השני (המכון...) מי שיתייחס לסוגיה, חבל על מאמצינו.

  • אנה

    הי לאה

    עומס התגובות מקשה על מענה מהיר, אני משתדלת לענות בהקדם ככל הניתן.
    תודה על ההבנה ורק בריאות.

  • מיקה

    מסיכה ומשקפיים

    כשהולכים עם המסיכה - האדים עולים ומכסים את המשקפיים. יש עצה?

  • אילן הקוסם

    שאלה לגבי אופן השימוש

    קניתי מסיכות מנתחים כמה פעמים מותר לי להשתמש במסיכה ?
    חיפשתי ולא מצאתי תשובה בכלל בשום אתר גם לא לגבי מסיכה יותר יקרה משהו !?!?

  • אנה

    הי אילן

    מסיכת מנתחים אינה מגינה מפני הדבקה באופן מלא מאחר והיא אינה מהודקת סביב הפה והאף ומאפשרת מעבר של חלקיקים גדולים. היא כן יכולה לסייע לך להפיץ פחות חלקיקים לסביבה במקרה שאתה משתעל אבל שוב- זה לא מגן מפני הדבקה.
    הקפדה על היגיינה, שטיפת ידיים, הימנעות ממגע בריריות הפה האף והעיניים מפחיתות משמעותית את הסיכוי להדבקה.

  • אלי

    מסיכת מנחתים לא מגינה על כלום. אל תשמש בה

    את צריך מסיכה שחוסמת כל כניסה של אוויר

  • לאה

    מסיכת מנתחים

    אני יודעת שיש חילוקי דעות, בגלל גודל הנגיף. אבל בכללי, כשנמצאים בחנויות, ולא יודעים מי עבר במעברים הצרים, והשאיר רסס או אירוסול, זה יותר טוב מלנשום אותו! הבעייה שאנחנו עונים לעצמנו ואין תגובה אינטליגנטית ממכון דוידסון עצמו!

  • אנה

    הי לאה

    מסכת מנתחים אינה מגינה מאירוסול. מומלץ הקפיד על שטיפת ידיים ולהימנע ממגע בריריות הפה, האף והעיניים בייחוד בזמן ואחרי יציאה למרחב הציבורי.

  • אילן הקוסם

    כמה שעות ? יש אולי קישור כללי

    כמה שעות ? יש אולי קישור כללי בנושא

  • רון שרצר

    דרגת סינון מסכות פנים

    רצוי לציין בכתבתכם את התקן העולמי של דרגות הסינון המתאים לקורונה. FFP עם מספר 2 או 3. המקביל להגדרה של N95.

  • לאה

    מסכת פנים

    מצד אחד כתוב: "ממערכת הנשימה שלו טיפות הנושאות את מחולל המחלה. הטיפות שנוצרות גדולות מ-5 מיקרון (0.005 מילימטר), כבדות ואינן נישאות באוויר בקלות" ומאידך כתוב: "חלקיקים אלו נישאים בקלות באוויר למרחק של מטרים אחדים ויכולים לרחף באוויר כמה שעות." אז מה הנכון?

  • אנה

    הי לאה

    הטיפות שנוצרות אכן גדולות מ-5 מיקרון, אבל אחרי שהן משתחררות לאוויר המים מתחילים להתאדות והן הופכות לקטנות וקלות יותר.כתוצאה מכך הן נישאות באויר בקלות רבה יותר. זו אחת הסיבות לכך שיש השפעה רבה לתנאי הלחות והטטמפרטורה באויר על יכולת ההפצה וההדבקה של נגיפים שונים- בתנאי לחות גבוהים יותר האידוי פחות טוב ורדיוס ההדבקה קטן.

  • אופיר

    זו כנראה רופאה בתמונה, לא אחות!

    אישה במדי סגל רופאי יכולה להיות גם רופאה, בעיקר כשיש לה סטטוסקופ על הצוואר. כדאי להתקדם.
    "דרושה הדרכה להתאמה נכונה לפנים והסרה נכונה. אחות עוטה מסכת N95 | צילום: Shutterstock"

  • אביגיל

    אחיות רבות הולכות עם סטטוסקופ

    אחיות רבות הולכות עם סטטוסקופ. הן משתמשות סו לבדיקת לחץ דם.

  • אנונימי

    בראבו אופיר

    כל הכבוד על ששמת לכך לב. אנחנו נוטים לרוב לסנן באופן בלתי מודע דברים מהסוג הזה אבל בסופו של דבר זה נטמע אצלנו במוח (וחוזר חלילה) וכך נמשכות ההתניות החברתיות הבעייתיות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    אנחנו מאוד בעד להתקדם

    אבל נצמדים לעובדות ולכן תרגמנו את התיאור מאנגלית כפי שמופיע באתר שאטרסטוק.

  • אני

    אין מסכות נשימה

    נגמרו המסכות
    shorturl.at/dfn28

  • דינה

    לא נגמרו המסיכות

    ניתן להשיג כאן: https://www.facebook.com/DINAWEISSKLAR

  • אנונימי

    גם כאן

    http://www.sabonsabon.com/masc-maxsissafe-ffp3.html

  • ליאור

    מה רואים?

    שלמדת בעירוני חדש ב 1976 ?
    אויש

  • מירה

    שאלה

    מאחר ומחירי מסיכות n95 ודומיהן נהיו מטורפים והמלאי אזל, האם יהיה יעיל לשים 2-3 מסיכות חדר ניתוח, אחת על השניה? הרי אם מדובר בשכבות, בוודאי תשתפר איכות הסינון, לא?

  • אנה

    לא בהכרח

    מסכת מנתחים אינה מספקת אטימה מלאה סביב הפה והאף, ולכן היא פחות יעילה בהגנה. שימוש בכמה מסכות זו על זה לא ישפר את האטימה.

  • הרצל

    יש מסכות מיוחדות עם חומרים שהורגים וירוסים

    ליעל: תודה על תשובותייך. על מסכות שקניתי בארה"ב כתוב שמסננות 95% מחלקיקים מעל גודל 0.1 מיקרון. יפה. גם כתוב שיש שתי שכבות חיצוניות שמצופות בחומר הידרופילי שמכיל חומרים שהורגים וירוסים - התרסיס עם הוירוסים נדבק לחומר ההידרופילי וממיס חלק מהחומר שהורג וירוסים. כלומר מסכות כאלה, אם משתמשים בהן מספר פעמים, אסור לרחוץ כדי לא לדלל את החומר המחטא, אלא לייבש (אולי 30 שניות במיקרו?).
    התגובה של פיקוד העורף מאכזבת. הם צריכים כעת לעשות מחקר דחוף ביותר על יכולת ההגנה של מסכות האב"כ. אפילו הגנה חלקית יותר טובה מכלום, כי ידוע שפחות וירוסים בהדבקה יגרמו למחלה יותר קלה. עד שהוירוסים מתרבים יש לגוף זמן רב יותר ליצור נוגדנים.
    אם הייתי מפקד פיקוד העורף, הייתי גם פוקד להכין מתאם פלסטיק פשוט שאפשר להרכיב על מסכת אב"כ במקום הפילטר עם הפחם הפעיל, ובו מקום לכמה שכבות של בד מסדין ישן. אפשר לייצר כמה מליונים כאלו בכמה שבועות. הרבה יותר טוב מכלום. נראה לי שבכל העולם כבר אין מסכות לקנייה.

  • אורי

    דגם FFP2

    יש ברשותי מסכות מדגם FFT2 לפי קריאה באינטרנט אלו מסכות מקבילות לתקן N95, כך גם רשום באתרים באינטרנט מהם קניתי. היום בידיעות אחרונות פרסמו שהמסכה לא מתאימה. האם המסכה מתאימה או לא?

  • אנונימי

    אני

    אלו שני סוגי תקנים, אמריקאי ואירופאי. בסופו של דבר הN95 האמריקאי תואם את FFP2 , וFFP3 הוא בדרגת סינון גבוהה יותר מN95

  • עמודים