מחקר חדש בחן את היעילות של אריגים שונים בהפחתת ההדבקה בנגיפים. המסקנה: המסכות המקצועיות יעילות יותר. סיפורי בדים

מחקרים רבים הראו שמסכות הגנה מפחיתות את הסיכון להידבק – ובעיקר להדביק אחרים, בנגיף הקורונה החדש ובנגיפים אחרים שגורמים למחלות נשימתיות. רוב המחקרים בחנו את המסכות המקצועיות המיועדות במקור לשימושם של צוותים רפואיים: מסכות המגן הנשימתיות N99 ו-N95, ומסכות מנתחים הכחולות.

אולם אנשים רבים כיום מכסים את פניהם במסכות רב-פעמיות ומאולתרות העשויות מצעיפים, בנדנות וחולצות טריקו. המגמה הזו נחשבת חיובית, שכן היא מסייעת למנוע מחסור במסכות לצוותים רפואיים ולאוכלוסיות אחרות בסיכון גבוה, וגם משיקולים סביבתיים וכלכליים. מסכות בד שיוצרו על פי הנחיות משרד הבריאות אכן נחשבות יעילות, אך אין מספיק נתונים על היעילות של מסכות בהכנה עצמית או כיסויי פנים מאולתרים. המידע הזה חשוב מאוד, משום שלסוגי בד שונים יש צפיפות שונה ולכן חדירות שונה לאירוסולים – טיפות הרוק הזעירות הנושאות את הנגיף באוויר.

מחקר חדש ניסה להעריך את היכולת של מגוון בדים המשמשים לכיסוי הפנים להפחית הדבקה. יעילות ההגנה של כל חומר נבחנה יחסית למצב שבו לא חובשים מסכה כלל, ובשני פרקי זמן: אחרי 30 שניות של הימצאות בסביבה מזוהמת ובתום 20 דקות באותה סביבה.

לצורך הבדיקה פיתחו החוקרים מודל המסתמך על מחקרים קודמים שעסקו בנגיפים ממשפחת הקורונה, כגון נגיף הסארס. כמו כן שקללו במודל נתונים על יכולתו של נגיף השפעת לחדור דרך סוגי בד שונים ומחקרים על יכולת הסינון של חומרים שונים. בהתבסס על הידע האפידמיולוגי הקיים, הניחו שיכולת ההדבקה של נגיף הקורונה החדש SARS-CoV-2 נמצאת בין בין יכולת ההדבקה של השפעת לזו של נגיף הסארס משנת 2003. המודל התחשב גם בנפח השאיפה ובכמה ריכוזים אפשריים של נגיפים. יכולות הסינון, כלומר שיעור הנגיפים שהחומר מצליח למנוע מהם לחדור לדרכי הנשימה של חובש המסכה, שימשו כדי להעריך את התרומה של כל חומר לצמצום החשיפה לנגיף.

מסכת N95 | צילום: Ivan Serebryannikov, Shutterstock
הגנה טובה יותר מהנגיפים, על פי המודל. מסכת N95 | צילום: Ivan Serebryannikov, Shutterstock

פערים גדולים ביכולת ההגנה

זמן החשיפה לסביבה הנגועה השפיע מאוד על היעילות של כל אחד מהחומרים שהוערכו. שלא במפתיע, מסכות המגן הנשימתיות N99 היו היעילות ביותר בצמצום סכנת ההדבקה, עם הפחתה של 94 אחוז אחרי 20 דקות, וקצת מתחתן נמצאות ה-N95. הבאות בתור הן מסכות המנתחים ויחד איתן – וזה כבר יותר מפתיע – שקית מסנן (פילטר) של שואב אבק. השקיות האלה הפחיתו את סכנת ההדבקה ב-83 אחוז בחשיפה של 30 שניות וב-58 אחוז כעבור 20 דקות. מכאן עולה שאפשר להכניס את המסננים האלה למסכות בד, כדי לקבל הגנה טובה יותר.

הבדים שנבדקו היו יעילים פחות במניעת הדבקה. בראש עמדו מגבות המטבח, ואחריהן בסדר יורד תערובת כותנה דחוסה, ציפיות אנטימיקרוביאליות לכריות, ומצעי פשתן וכותנה. בתחתית נמצאו בדי צעיפים ממשי ומחומרים אחרים, וחולצות טריקו (חולצות טי) מכותנה, שצמצמו את סכנת ההדבקה ב-44 אחוז בחשיפה של 30 שניות וב-24 אחוז בתום 20 דקות, כך שלפי המודל הם טובים רק במעט מאי-חבישת מסכה.

בפועל יש לקחת בחשבון שגם גורמים נוספים שלא נבדקו במחקר הזה משפיעים על סיכויי ההדבקה, פרט לסוג החומר ומשך החשיפה – למשל נגיעה בפנים ובמסכה ומידת ההתאמה של המסכה לפנים. סייג נוסף הוא שהערכות המחקר מבוססות על מודל ולא על ניסוי אמפירי שבוצע בפועל עם נגיף הקורונה. כמו כל מודל, הוא מספק הערכה בלבד, על סמך הנתונים שהוכנסו אליו והנחות היסוד של מפתחיו.

אף שהמודל נשען על ממצאים שקשורים לנגיפים אחרים, הוא עדיין מבוסס על נתונים רבים, כך שיש לו ערך בבואנו להחליט באיזה חומר כדאי להשתמש כשאנו מכינים מסכה לבד או קונים מסכה רב-פעמית. 

חשיבות נוספת של המחקר היא בכך שהוא מראה שוב כי זמן החשיפה וכמות הנגיפים באוויר משפיעים על יעילות ההגנה הכוללת. הדבר מדגיש כמה חשוב לעשות שימוש נכון במסכות ולצמצם את המגע עם אחרים גם כשחובשים מסכה. רק כך נוכל להפחית את כמות הנגיפים באוויר ולצמצם את ההדבקה והתחלואה.

 

17 תגובות

  • חיים

    גאון

    סבבה. אז תקפיד שהרופא שינתח אותך יעשה זאת בלי מסכה. מטומטם.

  • אלעזר

    שמונה שעות לטבוע בתוך פחמן דו חמצני

    את מישהו זה מעניין? מעניינת אתכם הקופאית בסופר שחונקת את עצמה בעצמה עם הגזים שהיא פולטת ומיד נושמת אותם? סיפרתם לקופאית בסופר על הנזקים שהחנק עלול ליצור? מה לגבי חמצן דליל שגורר אחריו חוסר חמצן בדם ונזקים לבריאות. ממש אובייקטיבים אתם.

  • אנונימי

    מי שקורא את הכתבה יכול להביק ש...

    מסכות הן משמעותיות במניעת הידבקות.
    בפועל, המחקר הנ"ל מאוד מצומצם וכפי שאמרת - לא מדבר כלל על הידבקות במרחב ציבורי למשל בנגיף הקורונה בהינתן גורמים אחרים כמו מגע ומרחק. אז זה סתם מבלבל את הקורא הפשוט.
    השאלה האמיתית היא, ולמכון דוידסון צריך להיות האומץ לשאול אותה -
    האם חיוב עטיית המסכות הוא מידתי לתפוצה ולעוצמה של מגפת הקורונה?
    הרי הוכח שבשר מעובד מעלה משמעותית את הסיכוי לחלות בסרטן, אני לא רואה את הממשלה מורידה בשר מהמדפים או אפילו אוסרת על מתן בשר מעובד לחיילים שלה. זיהום אויר גם הוא גורם מוות משמעותי, אני לא רואה את הממשלה מחייבת לעבור לרכבים חשמליים. ובעונת השפעת, אינני רואה את הממשלה מבודדת מבוגרים ואוכלוסיות בסיכון, ומחייבת לידם לעטות מסכה.
    אז, השאלה המורכבת שהייתי שמחה לקבל ממכון דוידסון מענה עליה היא - האם חובת עטיית המסכות ומדיניות הסגר היא מידתית למגפת הקורונה?
    תודה

  • אבא של א

    אם מורה חולה לא הדביקה את כל הכיתה שלה כי עטו מסיכה זה עונה לך?

    כל המקרים שהעלת הם תאורטיים. בחיים האמיתיים אנו רואים שהמסיכה עובדת. המורה של הבן שלי חלתה וכבר 3 שבועות שהיא מתאוששת. אף תלמיד בכיתה שלה לא נדבק. כל הכיתה היתה בבידוד ועברה בדיקות. אצלנו בבית הספר מקפידים על מסיכות והתוצאה היא שאף אחד לא נדבק ממנה. אז האם יש הצדקה למסיכות? כן. לעומת בשר מעובד שאולי יכול לפגוע במישהו

  • אישה

    מסיכה עם פילטר מסכנת את הסביבה

    התמונה מטעה מאוד. המסיכה המצולמת היא עם פילטר, שלמיטב הבנתי מוציא בקלות את הנשיפה, כלומר- לא מגן על הסביבה, רק על החובש אותה. אם כך - צריך היה לאסור את השימוש במסיכות כאלה כי עיקר ההגנה של מסיכות היא על הסביבה, ובכל מקרה- לא לעודד שימוש בה

  • לשמוע להוראות

    מספיק לחפור

    כל הכתבות הללו סתם מחנטרשות וסתם מבלבלים את הציבור. יש משרד בריאות ומה שהוא מפרסם זה מה שצריך נקודה!!!!

  • בת שחר

    צודק - צריך לשמוע להוראות

    נכון מאד, צריך לשמוע להוראות משרד הבריאות - וזה אכן מצויין בכתבה עם לינק לאתר משרד הבריאות.
    המטרה של הכתבה (כמו כתבות נוספות באתר) היא להביא ידע מדעי. במקרה של הכתבה הספציפית הזו, ידע מדעי שתומך בהנחיות משרד הבריאות. הנחיות משרד הבריאות כיום מאפשרות ייצור עצמי של מסכות בד (ר' לינק בגוף הכתבה), אך לא מתייחסות לסוג הבד. סוג הבד יכול להשפיע על יעילות המסכה, ולכן יש הצדקה לפרסם מחקרים שנערכו בנושא.

  • עמי

    עמי

    אף אחד לא מתייחס לצבע שנושמים במסכות הנייר. היות וזה לרוב מיוצר בסין כולי בצבע מכילחלקיקי עופרת או כל מתכת רעילה אחרת ובעוד כך וכך שנים נתעסק עם מחלות ריאה

  • בת שחר

    שלום עמי, יתכן ובמסיכות

    שלום עמי, יתכן ובמסיכות תעשייתיות מסוימות יש חומרים שאינם בריאים, אך כרגע לא ידוע לי על מחקר מבוסס שנערך בנושא זה. רצוי להתעדכן מדי פעם. מי שחושש, עדיף שישתמש במסכת בד (קנויה או תפורה בבית) אותה ניתן לכבס היטב.

  • יעל

    לא הבנתי כלום מהכתבה.מבולבל.

  • אנונימי

    הכריש

    האם מדובר על הדבקה או גם על להדביק אחרים - מה הסיכוי להדבק אם גם המדביק לובש מסכת בד?

  • בת שחר

    במחקר זה הסיקו יכולת הדבקה על

    במחקר זה הסיקו יכולת הדבקה על בסיס יכולת חדירותו של הבד. לא מדדו הדבקה או הדבקות. מחקרים אחרים הראו שמסכות יעילות גם נגד הדבקה וגם נגד הדבקות, אך ברמות שונות. ככל הידוע, מסכות מאד יעילות במניעת הדבקה של אחרים ופחות יעילות במניעת הדבקות מאחרים, אך אם שני הצדדים עוטים מסכה סיכויי ההדבקות נמוכים משמעותית.

  • אלעזר

    אני מקווה מאד שאת מבינה את מה

    אני מקווה מאד שאת מבינה את מה שכתבת. כי הגיונית זה נשמע עלוב. אני לובש מסכה כדי לא להדביק אחרים, שבאותו הזמן עלולים להידבק כי המסכה שלהם לא יעילה מהדבקות. מצחיק לא?

  • אנונימי

    אתה לובש מסכה כדי לא להדביק והם לובשים מסכה כדי לא להדביק אותך

    החלק השני של מה שכתבת נכון. אתה לובש מסכה וזה מגן על אחרים יותר מאשר זה מגן עלייך.
    אם הם לא יילבשו מסכה הם יהיו קצת פחות מוגנים אבל הם יוכלו להדביק אותך יותר בקלות, גם אם תלבש מסכה.
    ראה הסבר במלים פשוטות פה /https://www.facebook.com/dr.lior.ungar/posts/10158358734599185

  • ויק

    לא צויין בכתבה מספר שכבות הבד

    לא צויין בכתבה מספר שכבות הבד במסכות 'תוצרת בית' שנבדקו! לנתון זה יכולה להיות השפעה גדולה מאוד על יעילותן.

  • בת שחר

    שלום ויק, אכן הגיוני שמספר

    שלום ויק, אכן הגיוני שמספר שכבות הבד ישפיע על היעילות, מאחר ושכבות רבות יותר צפויות להוות מחסום עביר פחות.
    עם זאת, במחקר הספציפי הזה לא מצוין על כמה שכבות בד מדובר. זה יכול להיות רעיון מצוין למחקר נוסף.

  • מתעניינת

    מהיכן ניתן לרכוש את ההבד הזה?

    באיזור המרכז. תודה מראש