מאכל אמריקאי שופע ניגודים - ומדע

בניסוי הזה נכין חטיף אמריקאי מסורתי - פופקורן מצופה קרמל - ועל הדרך נלמד על המדע שמאפשר את היצירה שלו. הניסוי מחייב השגחה של אדם מבוגר!

ציוד וחומרים

  • גרעיני תירס לפופקורן המתאימים לסיר גדול (המכסים את התחתית שלו בשכבה אחת)

  • שמן

  • 2 כוסות סוכר

  • רבע כוס מים

  • 100 גרם חמאה מלוחה (ניתן להשתמש בחמאה רגילה ולהוסיף מלח, עד 2 כפיות שטוחות)

  • כפית אבקת סודה לשתייה

  • סיר

  • מחבת

  • קערה גדולה

  • תבנית

  • כף גדולה

  • תנור אפייה (לא חובה)

מהלך הניסוי

  1. מכינים את הפופקורן: אם משתמשים בפופקורן למיקרוגל, מכינים לפי הוראות היצרן וממשיכים לשלב 2. אם מכינים בסיר, מחממים את השמן בסיר עם תחתית עבה. כדי לבדוק אם השמן חם מספיק, מניחים בסיר כמה גרעיני תירס ומכסים אותו. כשהם מתפקעים, מוסיפים את שאר הגרעינים, סוגרים את הסיר מיד ומנענעים אותו בעדינות מעל הלהבה כדי שכל הגרעינים יכוסו בשמן. ממשיכים לטלטל את הסיר מדי פעם כדי לוודא שהגרעינים בתחתיתו לא יישרפו. כשקולות הפצפוץ של הפופקורן כמעט נפסקים, מכבים את האש. מחכים דקה לפני פתיחת המכסה, ליתר ביטחון. שופכים את הפופקורן לקערה גדולה ועמידה לחום

  2. מכינים את הקרמל: מחממים בסיר קטן את הסוכר והמים, אחרי שמתחילות להופיע בועות מוסיפים אם את החמאה ובוחשים עד שכל הסוכר מתערבב היטב בחמאה ומתמוסס. ממשיכים לחמם עד שהתערובת מבעבעת מאוד.

  3. ברגע שהתערובת מתחילה לשנות צבע לחום בהיר מוסיפים את הסודה לשתייה ואם לא השתמשתם בחמאה מומלחת מראש - אז גם את המלח. זהירות – הסודה לשתייה תגביר את קצב הבעבוע.

  4. יוצקים על הפופקורן את התערובת החמה והנוזלית,  ומערבבים היטב באמצעות מרית סיליקון.

  5. מפזרים את הפופקורן המצופה על נייר אפייה כך שלא יישארו בו גושי פופקורן גדולים.

  6. האפייה: אפשר להסתפק בזה ולהניח לפופקורן להתקרר מעצמו, אך ייתכן שהוא יהיה דביק מעט וקשה. לקבלת פופקורן פריך יותר ולא דביק, אפשר לאפות אותו.

  7. מכניסים את הפופקורן לתנור שחומם מראש ל-120-100 מעלות למשך 15 עד 45 דקות, תלוי כמה הפופקורן לח. מערבבים בזהירות כל 20-15 דקות כדי למנוע היווצרות גושים.

  8. מוציאים את הפופקורן מהתנור ושופכים אותו על יריעת נייר אלומיניום. מפרידים גושים גדולים ומקררים לטמפרטורת החדר. אם לא אוכלים מיד, כדאי לשמור את הפופקורן המתוק בכלי אטום כדי שלא יספוג לחות מהאוויר ויאבד מפריכותו. אפשר לשמור אותו כך למשך כשבוע.

את מהלך הניסוי ניתן לראות גם בסרטון הבא:

אז מה קרה כאן?

פופקורן נוצר מגרעיני תירס קשים ודחוסים מאוד - כיצד הם הופכים למשהו אורירי ורך? בתוך גרעיני התירס יש בעיקר עמילן, מולקולה גדולה שמורכבת משרשראות של סוכרים, ומעט מים. החימום מאדה את המים, והחום יחד עם אדי המים מרככים את העמילן. במקביל, הלחץ בתוך הגרעין עולה: אדי המים תופסים יותר מקום מהמים הנוזלים, והם לוחצים על דפנות הגרעין. בשלב מסוים, הלחץ בתוך גרעין התירס עולה לרמה כזו שהוא לא יכול לעמוד בו - והוא מתפוצץ.  העמילן הלבן פורץ החוצה כאשר הגזים מנפחים אותו, ואז מתקרר במהירות - והתוצאה היא הפופקורן המוכר לנו. כדי לשדרג אותו הוספנו לו סוג של טופי קרמל: סוכר מותך עם חמאה, שמתחיל לעבור תהליכי פירוק. טופי הקרמל מקנה לפופקורן את צבעו החום, וכאשר הוא מתקרר ומתייבש נוצר ממתק טעים, בעל שילוב מרקמים ניגודי ומעניין.

למי שרוצה לדעת עוד

הפופקורן המקורמל הוא מאכל אמריקאי מסורתי, בן יותר מ-150 שנה. בכתבה הזו על הפופקורן והפסים תוכלו לקרוא עוד על ההיסטוריה שלו ועל המדע שמאחוריו.

0 תגובות