עד כמה החום של הקיץ הנוכחי חריג והאם זה קשור למשבר האקלים? וגם: הלבנת אלמוגים בפלורידה וגלימת קירור חדשנית. השבוע בסביבה

נראה ששבירת שיאי חום הפכה לשגרה החדשה בעידן שינויי האקלים. חודש יוני 2023, שפתח את הקיץ בחצי הכדור הצפוני, נרשם כיוני החם ביותר מאז תחילת המדידות. כך עולה משלושה ניתוחים עצמאיים שהפיקו סוכנויות עולמיות מובילות.

החום הקיצוני נרשם בים וביבשה גם יחד. החום ביבשת הדרומית אנטארקטיקה אף הוביל לשיא שלילי נוסף בכמות הקרח הימי בממוצע חודשי שם, כבר חודש שני ברציפות. למעלה ממיליון קילומטרים רבועים של קרח נמסו שם מאז השיא השלילי הקודם, שחל ביוני 2022. מדובר בשטח עצום, ששקול לשטחן המשותף של צרפת, איטליה וספרד גם יחד. במקביל, טמפרטורת פני הים העולמית שברה את שיא החום החודשי כבר חודש שלישי ברציפות, עם גלי חום קיצוניים במיוחד במי האוקיינוס האטלנטי, ממערב לאירופה ולאפריקה. האוקיינוס השקט ממשיך להתחמם בחלקיו הטרופיים, שם אירוע מזג האוויר אל-ניניו צפוי להמשיך להתחזק, ולתת את אותותיו בהמשך השנה וגם אחריה. 

ביבשה, החום החריף את הבצורת בקנדה וחולל שריפות חסרות תקדים ועשן מחניק, שגרמו סבל למיליוני אנשים בקנדה ובארצות הברית. בהמשך החודש התיישבה על חלקים גדולים ממקסיקו וממדינת טקסס בארצות הברית כיפת חום ממושכת, שבישלה אותם ושברה שיאים יום אחרי יום. שיאי החום נשברו גם בצפון מערב אירופה, והובילו לתמותת דגים חסרת תקדים.


גלי חום נרחבים בחודש יוני החם ביותר שנמדד אי פעם. טמפרטורת פני הקרקע בעולם ביוני השנה, בהשוואה לטמפרטורה הממוצעת ביוני בשנים 1980-1951 | NASA's Goddard Institute for Space Studies

יולי קיצוני

התקוות שחודש יולי יעניק לעולם הפוגה מהחום הגובר התנפצו עד מהרה על קרקע המציאות. גלי החום נמשכו ברחבי העולם, וכך גם השיטפונות והשריפות. בארץ חווינו טעימה מגל החום הכבד שפקד את דרום אירופה וחולל שם שריפות קשות, בעיקר ביוון. תמותה עודפת, התפרצות של מחלות, פגיעה אקולוגית, הפסקות חשמל ונזקים לחקלאות ולכלכלה – כולם נרשמו בעקבות גלי החום המתמשכים. בתחילת החודש היה היום החם ביותר שנמדד אי פעם בעולם, וכל הימים בחודש אחריו היו חמים אף הם מהשיא הקודם. החום הקיצוני של חודש יולי השנה שבר את שיאי החום הקודמים בפער ניכר. 

חקר גלי החום הנוכחיים מלמד כי הם תוצאה של התחממות העולם. נמצא שגלי החום בארצות הברית ובאירופה לא יכלו להתרחש אלמלא תהליך ההתחממות שעובר על כדור הארץ עקב פעילות האדם, אך מעתה והלאה הם צפויים לחזור כל 15-10 שנים. גל החום שפוקד כעת את סין הוא אירוע שאלמלא התחממות העולם היה המתרחש אחת ל-250 שנה, אך כעת צפוי להתרחש אירוע בחומרה דומה כל חמש שנים בממוצע. אם העולם ימשיך להתחמם, גלי החום ייעשו תכופים יותר ועזים יותר. אם הטמפרטורה העולמית הממוצעת תעלה בשתי מעלות צלזיוס לעומת השנים 1900-1850, תרחיש סביר מאוד לפי התחזיות, גלי חום כמו אלה שפקדו החודש את ארצות הברית ואירופה יחולו כל 5-2 שנים. אם לא נעצור את פליטות גזי החממה שלנו, מזג אוויר קיצוני כמו שחווינו השנה יהיה מזג האוויר הרגיל כבר בעתיד הקרוב. 


החום הקיצוני של חודש יולי השנה שבר את שיאי החום הקודמים בפער ניכר. הגרף מראה את הטמפרטורה הממוצעת של 23 הימים הראשונים בחודש יולי, מ-1940 עד 2023 | C3S/ECMWF

"זה היה קיץ אכזרי בחלקים נרחבים של צפון אמריקה, אסיה, אפריקה ואירופה. זה אסון לעולם כולו", תיאר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (Guterres) את גלי החום הקיצוניים. "מבחינת המדענים זה חד משמעי – האנושות אשמה. גלי החום תואמים לחלוטין את התחזיות והאזהרות החוזרות. ההפתעה היחידה היא המהירות של השינויים".

במקביל, דיווחים מפלורידה מלמדים על תמותה המונית של אלמוגים, שמלבינים בשל גל החום הקיצוני. טמפרטורה של כ-38 מעלות צלזיוס נמדדה שם על פני הים ליד החוף, ואם יתברר שהמדידה תקפה היא כנראה תהיה שיא עולמי חדש. "זה לא נושא מפלגתי, כולם מושפעים ממנו. משבר האקלים משפיע על דרך החיים שלנו ושל כל החיים בכדור הארץ". אמר מנכ"ל הקרן לשיקום אלמוגים סקוט וינטרס (Winters). "אני מקווה שהמצב העגום שאנחנו נמצאים בו יעורר מודעות רחבה ופעולות אגרסיביות להתמודדות עם משבר האקלים, ויניע יותר השקעות לשיקום הטבע בעולם ולשימורו, כולל שוניות האלמוגים היקרות שלנו". 

גלי החום גם מסכנים חיי אדם. במקרה קיצוני של מכת חום, למשל, הגוף שלנו עשוי לאבד את היכולת לצנן את עצמו ולסבול נזקים קשים ואף מוות. לפי הערכות, בקיץ שעבר מתו באירופה כ-60 אלף אנשים עקב גלי חום. ברמה האישית אפשר לצמצם את הסכנה על ידי שינויי התנהגות ותשומת לב לסכנות. בין השאר יש להקפיד להימצא באזורים קרירים עד כמה שאפשר, לשתות מים לעיתים תכופות ולהגביל את הפעילות הגופנית בשעות החמות. יש גם סדרת פעולות שחשוב לעשות ברמה העירונית והארצית, כמו הצללת המרחב הציבורי, שתילת עצים, הפצת התרעות מבעוד מועד על גלי חום שעומדים להגיע, פעולות הסברה על ההתנהגות הרצויה והתקנת ברזיות ומזרקות מים במרחב הציבורי. ריבוי המזגנים במרחבים הציבוריים הסגורים בישראל, כגון קניונים, גם הוא מרכיב חשוב בצמצום הסכנה מגלי החום.


"זה היה קיץ אכזרי בחלקים נרחבים של צפון אמריקה, אסיה, אפריקה ואירופה". זיהום האוויר בעיר ניו-יורק בזמן השריפות בקנדה | Shutterstock, Brian Youchak

והרי התחזית לאתמול

שיאי הטמפרטורה שנשברו מתייחסים לטמפרטורת האוויר סמוך לפני הים והקרקע בעולם, עד לגובה של שני מטרים. המספר שמתקבל הוא ממוצע הטמפרטורה לאורך היום והלילה בכל רחבי העולם, כולל כל המדבריות, היערות, ההרים, הימים, והקרחונים שבו. יש מגוון שיטות להעריך את הטמפרטורה הממוצעת הזאת, בדרך כלל בסיוע של מחשבי-על כדי לשלב נתונים רבים של מדידות מהשטח עם מודלים חישוביים.

מזג האוויר המקומי מנוטר כל העת באמצעים רבים ומגוונים. הם כוללים בין השאר תחנות מטאורולוגיות, אוניות, מצופים בים, לוויינים, בלוני מזג אוויר, תחנות מחקר, מטוסים ומכ"מים. עם זאת, המידע שברשותנו רחוק מלהיות מלא אפילו על הטמפרטורה סמוך לפני השטח. מודלים אקלימיים מבוססים על חוקים פיזיקליים ועל המידע הרב שנאסף בעולם לאורך השנים, והם עוזרים לנו להשלים את פערי הידע במקומות ובזמנים שבהם חסרים לנו נתונים. כך מדעני האקלים מעריכים בצורה מדויקת את הטמפרטורה בעולם כיום, וגם את זו ששררה ברחבי כדור הארץ בעשרות השנים האחרונות, בתקופה שבה המדידות היו הרבה פחות נרחבות. זו מעין תחזית מזג אוויר עולמית, אך במקום לנבא את העתיד היא משלימה את פערי הידע בנוגע לעבר.

מודלים ממוחשבים ומידע עדכני מאפשרים להסיק את מזג האוויר בעולם גם בעבר, בימים בהם כמות המדידות הייתה קטנה. סרטון של המרכז האירופי לתחזית מזג אוויר בטווח בינוני, קופרניקוס 

גלימת קירור

המזגן מקרר את הבית והאוטו בצורה מעולה, אך הוא גם זולל הרבה אנרגיה, שעולה לנו כסף ומחריפה את משבר האקלים. לכן בשנים האחרונות מדענים מנסים לפתח טכנולוגיות של קירור סביל, שאינו דורש השקעת אנרגיה. מדענים מסין פיתחו לאחרונה גלימה תרמית יעילה ששומרת על טמפרטורה נעימה בקיץ ובחורף, והדגימו את יעילותה על ידי כיסוי של מכונית חונה בתנאי חום וקור. הגלימה קיררה את המכונית שכיסתה ל-23 מעלות צלזיוס בצהריים, בשעה שבחוץ שררה טמפרטורה של 27 מעלות. באותו זמן, הטמפרטורה בתוך מכונית חונה שלא כוסתה זינקה ל-51 מעלות. הגלימה גם האטה את בריחת החום מהמכונית בלילה חורפי, כך שהטמפרטורה בה הייתה גבוהה בחמש מעלות צלזיוס לעומת כלי רכב דומה שלא כוסה.


גלימה תרמית ששומרת על טמפרטורה נעימה בקיץ ובחורף, ללא צריכת אנרגיה. הדגמה של יעילות הגלימה במניעת התחממות המכונית בשמש | Huaxu Qiao

הגלימה מורכבת משני חלקים, שממלאים תפקידים שונים. החלק העליון מחזיר את קרינת השמש לחלל, בדומה לצבע לבן פשוט, אך ביעילות רבה יותר. בנוסף, השכבה הזאת פולטת ביעילות אור תת-אדום, שמכונה גם קרינת חום, וכך מאפשר לגלימה להתקרר. האטמוספרה של כדור הארץ שקופה לתדרים של קרינת החום הזו, ולכן הקרינה חודרת דרכה בקלות ויוצאת לחלל. השכבה העליונה של הגלימה מורכבת מסיבי זכוכית דקיקים המצופים בחומר בשם בורון ניטריד, ומסודרים במבנה ייחודי. כך הגלימה אטומה כמעט לגמרי לחימום מקרינת השמש, וגם מקררת עצמה על ידי פליטה יעילה של קרינת חום.

השכבה התחתונה של הגלימה היא מעין רדיד אלומיניום מתוחכם. היא מחזירה את הקרינה בכל אורכי הגל, ובכלל זה אור השמש והקרינה התת-אדומה. על ידי כך היא מונעת מקרינת החום שנפלטת מהשכבה העליונה להמשיך בדרכה אל המשטח המכוסה. כך היא מסייעת לקרר אותו בימים חמים, הסביר מדען החומרים ג'יאשן לי (Li) מאוניברסיטת קליפורניה ברקלי, שלא היה מעורב בפיתוח. בנוסף, השכבה התחתונה מחזירה את קרינת החום הנפלטת מהמשטח המכוסה, וכך היא שומרת על חומו במהלך החורף.

לי טוען כי הסיבה להצלחה הרבה של מבנה הגלימה הדו-שכבתי היא שאין הולכת חום רבה בינה לבין המשטח עליה היא מוצבת. עם זאת, מאותה סיבה הפיתוח החדש פחות מתאים לקירור גגות של מבנים, בהם יש חשיבות רבה להולכת חום. למטרה זו מפתחים בשנים האחרונות כמה סוגים של צבעים לבנים, שמתפקדים כמו השכבה העליונה של הגלימה. לטענת מחברי המאמר, הגלימה תוכננה בצורה שתאפשר לייצר אותה בקלות באופן תעשייתי, והיא תתאים לשימושים רבים מחוץ לבית ואפילו בחלל.

6 תגובות

  • אהרון

    מידע שקרי 100% אחרי התחממות

    מידע שקרי 100% אחרי התחממות כדור ארץ יתקרר.

  • הצדק

    מכון שקרן שמקדם סדר עולמי חדש

    לא נמאס לכם מפירסום שטויות כל כך הרבה זמן? למזלנו רוב האנשים לא מאמינים לכם.

  • חוני

    חארטא .מה האנושות עושה לא

    חארטא .מה האנושות עושה לא נכון? זה טבע ואל תגידו לי עשן כי עשן לא עושה כלום לכדור הארץ. הוא די גדול אפילו העשן לא משפיע עליו

  • אנונימי

    קלאוס הקירח

    קוראים לזה אגנדה 2030, קל.

  • האדמו''ר ניוטון

    פייק ההתחממות העולמית

    די כבר לשטוף לציבור את המוח עם שקרי ההתחממות כתוצאה מפעילות בני האדם.
    מדובר בהמצאה של בעלי אינטרסים כלכליים שמגובים על ידי מחבקי עצים פנאטיים.
    היה חם לפני האנושות ויתחמם גם אחרי שכל מחבקי העצים יהפכו כבר לדשן.
    על זה משלמים לך משכורת במכון ויצמן? אוכלי חינם שמייצרים רוח ומפיקים אוויר. שום תרומה לאנושות מלבד שרבוטים מדומיינים אודות תיאוריות מונפצות.

  • אנונימי

    האיפוס הגדול

    צודק ב100 אחוז, זה הטירלול החדש שלהם, מבצעים בחודשים האחרונים הנדסת תודעה במלוא העוצמה. הגבלות האקלים בדרך.