שיא חום עולמי בים, צפי לאירוע אקלימי "אל-ניניו" חריף, וכלבת הים הנדירה שקפצה לביקור בארץ כסמל של אופטימיות לעתיד מינה

ימים של התחממות

בחודשים האחרונים נרשמה התחממות חריגה של פני הים בעולם, ששברה את שיא החום מאז החלו לווינים למדוד את טמפרטורת פני הים העולמיים. במקביל אנו חווים שיא שלילי חדש בכמות הקרח באנטארקטיקה. מגמות אלו מתרחשות על רקע המשך ההתחממות העולמית וסיום של אירוע אקלימי יוצא דופן בן שלוש שנים המכונה לה-ניניה (La Niña). 

במהלך השנים האחרונות זרם מים קרים עלה בקצב מוגבר ממעמקי האוקיינוס השקט לאורך חופיה המזרחיים של אמריקה הדרומית, וקירר את פני האוקיינוס השקט סביב קו המשווה. תופעה זו ציננה מעט את האקלים העולמי. כעת, הרוחות שהגבירו והסיעו את זרם המים הקרים נחלשו, וטמפרטורת פני הים החלה לעלות לרמה רגילה. אלא שהמצב הנוכחי צפוי להשתנות במהרה. 

צוות המומחים של מִנהל האוקיינוסים והאטמוספרה הלאומי של ארצות הברית (NOAA) פרסם תחזית לפיה פני האוקיינוס השקט ייעשו חמים מהרגיל כבר בחודשים הקרובים, ויחל אירוע אקלימי הפוך בשם אל-ניניו (El Niño). אירועי אל-ניניו משפיעים רבות על האקלים העולמי, בעיקר סביב האוקיינוס השקט, וגורמים לאסונות טבע ולפגיעה במערכות האקולוגיות הימיות. לפי התחזית הנוכחית, אנו צפויים לחוות אירוע אל-ניניו בינוני עד חזק אשר בסבירות של 90 אחוזים יימשך לפחות עד החורף.

התחממות פני הים במסגרת אל-ניניו מגבירה את קצב האידוי של מי הים, משפיעה על משטר הרוחות וזרמי האוויר, ומשנה את דפוסי ירידת המשקעים בשני עברי האוקיינוס השקט. כך, אל-ניניו עשוי ליצור שטפונות כבדים  באזורים כמו צ'ילה ודרום ארצות הברית, ובצורות באוסטרליה, במזרח אסיה ובאזורים נוספים. 

אירועי מזג אוויר קיצוניים כאלו גרמו בעבר לפגיעה בתוצרת החקלאית ובביטחון התזונתי של תושבי המדינות הנפגעות, ואף הגבירו את הסכנה לחוסר יציבות פוליטית ואף למלחמות. בנוסף לקירור, מי המעמקים גם מביאים עמם חומרי מזון מקרקעית האוקיינוס אשר מזינים אינספור יצורים ימיים, ובאופן עקיף גם את בעלי החיים הניזונים מהם. לכן, החלשות זרם מי המעמקים במסגרת אל-ניניו עשוי לגרום לתמותה נרחבת של דגים, עופות ימיים, ואף לוויתנים. עם עליית הטמפרטורה תיתכן עלייה בתדירות גלי החום הימיים ובחומרתם, מה שעלול לגרום לשגשוג של אצות רעילות על חשבון מערכות אקולוגיות ימיות ולהלבנת אלמוגים. לכן, הצפי להתפתחות של אל-ניניו חזק,  במקביל לשבירת שיאי חום ימיים, הוא מקור לדאגה.

פחות משתי דקות. סרטון קצר המסביר על תופעות אל ניניו ולה ניניה (באנגלית):

טבע נדיר ללא גבולות

ביום שישי האחרון התרחשה היסטוריה בחופי מרכז הארץ: לראשונה מאז נכחדו מארצנו, כלבת ים נזירית תועדה עולה על החוף בישראל. תפוצתו ההיסטורית של כלב הים כללה את כל חופי הים התיכון, צפון מזרח אפריקה והים השחור. אך לפני כשני עשורים כלב הים הוכרז כבסכנת הכחדה חמורה וכאחד ממיני היונקים הימיים הנדירים בעולם. אוכלוסייתו הוערכה בכ־400 פרטים בלבד - מרביתם באזור יוון וטורקיה, וכן במאוריטניה. צמצום האוכלוסייה נבע כנראה בעיקר מציד, מאבק עם דייגים והרס בתי הגידול של כלבי הים. 

בשל החשש החמור מהכחדת האוכלוסייה, החלו להתגבש מאמצי תיעוד ושימור חוצי גבולות, אשר הובילו לשיקום איטי אך מתמשך באוכלוסיית כלבי הים הנדירים. כיום האוכלוסיה העולמית של המין מוערכת בכ-700 פרטים. 

לאחר כחמישה עשורים ללא כל תצפית של כלב הים בארץ, החלו לפני כעשור להתקבל דיווחים על כלבי ים מול חופי ישראל, כמו במדינות השכנות, מסוריה ולבנון ועד מצרים לוב ותוניסיה. הדיווחים הטובים ביותר הם כמובן תיעוד מצולם, שממנו החוקרים יכולים להעריך מאפיינים כמו מינו, גילו ומצבו של כלב הים, ולעיתים אף לזהות פרט מסוים על פי סימנים ייחודיים כמו צלקות. תיעוד כזה מאפשר להבין טוב יותר את דפוסי התנהגותם של הפרטים ואת מצב האוכלוסייה. בזכות צילומים שהתקבלו מחוקרים, מגופי שמירת טבע ומהציבור הרחב, אנו יודעים כי כלבת הים יוליה, שתועדה על חוף יפו, נוהגת לבלות בטורקיה, שם היא נצפתה לראשונה כבר לפני 16 שנים, וכי היא נצפתה בעבר גם בחופי לבנון. 

עדות חיה שמאבק למען הסביבה יכול להצליח. כלבת הים יוליה בחוף יפו | צילום: נעם לויתן, https://noamsark.org
עדות חיה שמאבק למען הסביבה יכול להצליח. כלבת הים יוליה בחוף יפו | צילום: נעם לויתן, https://noamsark.org

ד"ר מיה אלסר מעמותת דלפיס, המובילה את חקר כלב הים הנזירי בישראל, אמרה "אם אנחנו רוצים שהם יישארו פה. אנחנו חייבים לדאוג להם למקום שבו הם יוכלו לנוח ללא הפרעה. חייבים לדאוג לבית לכלבי הים". נראה שכלבי הים הנזירים מתרחקים מבני האדם ולכן במקום לשהות על חופים פתוחים כיתר כלבי הים, הם מעדיפים לשהות במערות מוגנות ומבודדות. לשמחתנו, ישראל הכריזה על כמה שמורות טבע ימיות, ולכן יכולה לספק מקלט מתאים לכלבי הים, אם אכן ירצו להשתקע שוב לאורך חופינו. עמותת דלפיס ורשות הטבע והגנים עומלים בימים אלו על כמה אפשרויות ליצירת תנאים שיאפשרו לכלבי הים להשתקע ולהתרבות בישראל, בהן שיקום מערות בשמורת הטבע הימית ראש הנקרה.

"הביקור ההיסטורי של יוליה כלבת הים הנזירית בחופי ישראל בהחלט מרגש את כולנו, בפרט בימים המורכבים שתושבי המדינה חווים", אמרה רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים. "אולי היא כאן כדי להזכיר לנו כי לטבע אין גבולות מדיניים, וכמה הסביבה הימית צריכה שיתוף פעולה בין המדינות באגן הים התיכון על מנת לשמר את אוצרות הטבע".

 

0 תגובות