המפץ הגדול היה אירוע מכונן בתולדות היקום שלנו. מנקודה שבה היו מרוכזים כל החומר והאנרגיה נוצר כל היקום העצום הסובב אותנו. לפי ההערכות, האירוע הקולוסלי הזה התרחש לפני כ-13.8 מיליארד שנה, ואת ההדים שלו אפשר לראות עד היום על פי התרחקות הגלקסיות ולאור קרינת הרקע הקוסמית. לרגל שבוע החלל הבינלאומי בחרנו לדון במפץ הגדול ובמבנה היקום. באשכול הכתבות הנוכחי תוכלו למצוא מאמרים וסרטונים הקשורים לאיך הכל התחיל ומה קרה מאז.

קריאה נעימה.

כתבות וסרטונים ממדור מאגר מדע

קיצור תולדות היקום – מהמפץ הגדול ועד מערכת השמש סרטון שמתאר את תהליך ההיווצרות של היקום מתחילתו ועד ימינו.

נושא החודש ספטמבר 2009 – שנה למאיץ החלקיקים הענק LHC אשכול כתבות בנושא פרויקט LHC שבו שחזרו בין השאר את התנאים המשוערים ששררו במפץ הגדול.

ההדים שאחרי המפץ הגדול – האמנם "עדות ראשונה"? - מאמר שמסביר על ראיה חשובה למפץ הגדול ועל ההתייחסות אליה בתקשורת.

דעיכת היקום סרטון שמציג תחזית על דעיכת היקום.

היכן הגלקסיות והכוכבים הראשונים? סרטון שמסביר לאן נעלמו הגלקסיות והכוכבים שהרכיבו את היקום הקדמון.

איזו צורה יש ליקום? סרטון שדן בצורה של היקום.

מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו? סרטון שעוסק בסוגייה מה קדם למפץ הגדול.

לאן מתפשט היקום? סרטון שמסביר את כיוון ההתפשטות של היקום ואת אופיה.

התפשטות היקום מאז המפץ הגדול ועד ימינו | תרשים: מאתר NASA

שאלות ממדור שאל את המומחה

על סמך מה אנו קובעים את גיל היקום?

מהי הסחה לאדום ומה הקשר שלה להתפשטות היקום?

מהו קבוע האבל?

מהי קרינת הרקע הקוסמית?

איך מוכיחים שקרינת הרקע אכן נחלשה?

מהו בעצם "היקום הנראה"?

איך התחיל היקום (מה גילו) ומה היה לפני שהיקום נוצר?

למה עדיין יש קרינה קוסמית (רקע), מהסוג שהתגלה בשנות ה-60?

החודש, לרגל שבוע החלל הבינלאומי, עסקנו בנושא הגדול ביותר ביקום מאין היקום בא, לאן הוא הולך ואיך אנו יודעים זאת. הצגנו מודלים להתפשטות היקום, הסברנו על המפץ הגדול, הבאנו ראיות לדינמיקה של היקום ופרשנו תחזית קודרת לסופו. כמו הרבה תחומים במדע, גם כאן רב הנסתר על הגלוי ומחקרים רבים ממשיכים לעסוק בימינו במרץ רב בפענוח סודות היקום.

יקום חדש בלי גרוויטציה, ועם זמן סטטי שהוא תווך לגלי זמן.

פיזיקה חדשה
    מושגי היסוד של הפיסיקה החדשה הם זמן סטטי ואנרגיה.
    זמן סטטי הוא כמותי בלבד, (ניתן למדידה), ואין בו הבחנה של עבר, הווה ,ועתיד .
    זמן סטטי הוא נח מוחלט וקר מוחלט. ( הוא האפס המוחלט)
    זמן סטטי ממלא את המרחב האינסופי, והוא התווך שבו נעים גלי זמן במהירות C
    גל זמן הוא נדנוד של זמן סטטי. גלי זמן נושאים אנרגיה הניתנת למדידה.
    כמו שגל זמן קיים, גם חלקיק זמן סטטי קיים.
    זמן סטטי הוא גילוי חדש , והוא אך ורק כמותי ( אין הבחנה של עבר, הווה, עתיד) זמן דינמי מוכר לכל, ויש בו הבחנה של עכשיו ועתיד.
    זמן דינמי, צמוד תמיד לפעולה פיזיקלית.
    זמן סטטי ניתן למדידה, וזמן דינמי ניתן למדידה וברור שיש גם את הזמן התודעתי ( שאינו ניתן למדידה) המובחן על פי עבר הווה ועתיד.
    החומר הוא תוצר משני, והוא נוצר מצירוף כמויות של זמן סטטי ואנרגיה.
    מצבו הטבעי של החומר הוא מצב של תנועה מוחלטת , והכוכבים נעים לנצח דרך הזמן הסטטי
    הזמן הסטטי לא מפריע לתנועת הכוכבים..
    לחומר אין כוח משיכה, והתפוח נופל מעצמו (על יסוד האנרגיה הפנימית שלו) תנועת הנפילה המואצת באה לקיים את חוק שימור האנרגיה. אין כבידה ואין גלי כבידה ( יש רק נדנודי זמן סטטי , בתוך הזמן הסטטי הממלא את המרחב )
    בפיזיקה החדשה קיים חוק טבע חדש המופיע בכל מערכות התנועה ביקום, והוא חוק שוויון הזמנים.
    חוק שוויון הזמנים, מבוסס על מפעלם של גליליאו גלילי ויוהן קפלר.
    Aetzbar

המפץ הגדול

רציתי לשאול האם אתה במקרה מכיר את השם לורנס קראוס? https://www.youtube.com/watch?v=j6__QxTG90s&list=PL65204E587CE898C9
    האם לדעתך הטענה שלו לגבי היקום נכונה מבחינה מדעית? ( תאוריה או השערה)

בברכה דניאל

המפץ הגדול

שלום דניאל. לורנס קראוס הוא אכן פיזיקאי נודע יחסית.
    כמ ושציינתי פה בכמה מהתשובות זהו אינו תחום ההתמחות שלי, אבל ראיתי את הסטרון שהפנית אליו על מנת לענות לך.
    שימי לב שהוא בהחלט תומך בתיאורית המפץ הגדול. הוא מתמקד יותר בצורת היקום (שטוח, עקמומי פתוח או סגור), ובמקורה של האנרגיה והחומר האפל. ואחת הטענות החשובות שלו היא שאפשר להוכיח כי סך האנרגיה ביקום הוא אפס, ולכן אין שום בעיה עם כך שהיקום פשוט נוצר ברגע אחד מתוך "כלום".
    בהחלט מדובר בתיאוריות מדעיות תקפות. האם הן נכונות מדעית או לא קטונתי מלענות על זה, אבל הוא בהחלט מבסס אותן על תצפיות.
    עם זאת, בעיני דווקא אחד המשפטים האחרונים שלו בסרט הם שתפסו את תשומת ליבי. ל עולם הידע שלנו על היקום יהיה מוגבל מנקודת המבט שלנו (הוא ממחיש זאת עם הדוגמה של תרבות שתיווצר רק בעוד כמה מאות מילארדי שנים וכיצד הם יראו את היקום).

מבנה היקום

שלום ירון. הבהרת זה מכבר שזה לא תחום מומחיותך.
    עם זאת אולי תוכל אולי לבאר את מסקנתו של"לורנס" בהתיחסותו :
    "ליקום-שטוח" למה הוא מתכוון.

המפץ של "המפץ הגדל"

תאריית "המפץ הגדול" מעלה יותר תהיות מתשובות כמו למשל:
    העדר מוקד הפיצוץ..ע"פ התצפיות ,הצופה באשר הוא נמצא במרכז היקום.
    מי או מה מיקד מסה ואנרגיה השקולים לכל המסה והאנרגיה לרבות {החומר האפל והאנרגיה האפלה] לנקודה סינגיולרית ????? ואח"כ גרם לפיצוצה??? כל התופעות ללא יוצא מן הכלל חוזרות על עצמן !! למעט תופעה זו ודרך ומהירות התפשטותה העולה על מהירות האור ע"פ ההתאוריה הנלוית????
    סיפור "המפץ הגדול" מזכיר לי שני סיפורים:
    "בראשית ברא אלהים" וגו.
    "בגדי המלך החדשים"

מאחר ויש תאוריה אחרת "התפתחותית"הדרגתית העולה בקנה אחד עם מכלול התצפיות שאיננהנדרשת לאילוצים כנ"ל כפי שהעליתי לא מכבר,תמהני היש מישהו בקהילת המדענים הרלווטית המוכן להרים את הכפפה...ולקרוא את אותה קריאה "המלך הוא עירם".

• ירון גרוס

מפץ גדול או התפתחות הדרגתית?

הקביעה "יש תיאוריה אחרת התפתחותית הדרגתית העולה בקנה אחד עם מכלול התצפיות" אינה ברורה לי. קראתי את הפוסטים שלך על "היווצרות יש מעין", אולם כמובן שבפוסט קצר פה אי אפשר להסביר כיצד התופעה הזו מובילה לכל מה שאנו יודעים על היקום.

אני אינני מכיר את תיאורית ההתפתחות ההדרגתית. אם תוכל להפנות אותי למאמר מדעי המתאר אותה אשמח לקרוא ולהגיב.

המפץ הגדול ???

התאוריה מסתמכת {למיטב הבנתי} על שתי תופעות: התפשטות היקום וקרינת הרקע. אלא שאת התופעות הללו ניתן בהחלט ליחס לסיבות אחרות שלמרבה הפלא מעוגנות בתורת הקוונטים . ובמרקם היקום הנסתר מעיננו.נסיבות אלה מייתרות את הצורך בתאוריית "האינפלציה הדוהרת"!!!. ההקש המתבקש מהמפץ הגדול "חורים שחורים" מתפוצצים...האמנם. מרקם היקום המתבסס על תורת הקוונטים מאפשר התיחסות שונה ודינמית יותר לתופעת עקמומיות המרחב\זמן של איינשטין. אינני יכול אלא לתמוהה לנוכח ההסכמה הגורפת לתאוריית המפץ הגדול.

המפץ הגדול?

נתחיל מגילוי נאות - אני לא מומחה גדול בתחום הספציפי הזה. ובכל זאת
    דבר ראשון, אם תוכל לפרט מהם הסיבות האחרות שלדעתך או ידיעתך מצליחות להסביר את קרינת הרקע והתפשטות היקום באמצעות תיאוריות קוונטיות אשמח אם תפרט אותן כאן ואני אוכל לבחון את הנושאו אולי להתייעץ עם אנשים שזהו תחום עיזוקם

דבר נוסף למיטב הבנתי יש תופעות נוספות המוסברות על ידי תיאורית המפץ הגדול כמו היחס בין כמות יסודות כמו הליום וליתיום למימן, מיקומי הגלקסיות והרכביהם של ענני גז קדמוניים שאותרו לאחרונה. עם זאת אפילו תומכי התיאוריה מודים שישנם נושאים שהיא מתקשה להסביר ועדין מחפשים להם פתרונות (גם במסגרת תיאוריה זו וגם במסגרת תיאוריות אחרות)

העלאת פקפוק בתיאוריה קיימת הוא דבר מצויין. זהו תנאי הכרחי להתקדמות המדע. בגלל זה אני בהחלט מבקש שתרחיב בנושא התופעות שהזכרת

תאוריית היווצרות היקום

תאוריית המפץ הגדול גורסת היווצרות כתופעה חד פעמית. הנדרשת לאילוץ בדמות "היפר-אינפלציה"...התאוריה מתקשה מלתת הסבר לתופעות כמו "האנרגיה האפלה והתפשטות היקום" כמו גם להומוגניות של היקום הנגלה. וכן לשאלה שהטרידה אותי [הכיצד אטומי מימן רוחשי פעילות אינם מתכלים במשך מיליארדי שנים]... התשובה כאמור נמצאת ב"תאוריית הקוונטים" בתופעת "היווצרות יש מאיין" התייחסות מרחיבה לתופעה זו נותנת מענה פשוט "ויפה" לתופעות אלו ואחרות.כמו למשל:תוצאת הניסוי המפורסם של "החריץ הכפול". השערת "ההיווצרות יש מאיין" מתארת תהליך[להבדיל מאירוע קולוסלי חד-פעמי] תהליך אשר בו היקום מלא ומתמלא לעד! מלא בהתהוויות "התפעמויות" המחוללות רבוי אינטרקציותהמתגלות לנו כגלים אנרגיות וחומר. לפי כך במרקם היקום מתקיימות זרימות\שטפי גלים ואנרגיה הנעים מהמרקם ההיולי הנ"ל למוקדי היצטברויות שבתהליך ממושך ועקבי בונים עולם ומלואו ובכלל זה מתדלקים כל אטום ואטום. תופעת הזרימה כנ"ל היא היא המתבטאת "ככבידה". יקום מלא ומתמלא הוא אותה "אנרגיה אפלה" הגורמת להתפשטותו.

קרינת -הרקע

קרינת-הרקע ביקום המתהווה "יש מאיין" הינה תוצר של תהליך התחממות עיקבי.גם תוצר זה היה והווה כלומר התקיים ומתקיים בתוך כדי ההיווצרת.[ממש ההיפך מהמשוער בתאוריית המפץ-הגדול].