על פי תופעת דופלר, כאשר גוף הפולט גלים נע לעבר צופה , הצופה ימדוד אורך גל קצר יותר והתדירות גבוהה יותר. אם הגוף מתרחק מן הצופה, הצופה ימדוד אורך גל ארוך יותר ותדירות נמוכה יותר. הסחה לאדום מתארת מצב שבו תדר האור שהצופה מודד הינו נמוך יותר מהתדר שהיה לאור כאשר נפלט על ידי המקור. הסחה לכחול כאשר הצופה מודד תדר גבוה יותר מהתדר שהיה לאור שנפלט מהמקור. השם נובע מכך שבספקטרום של האור הנראה, אדום הינו הצבע בעל התדירות הנמוכה ביותר (אורך גל ארוך ביותר). ואילו כחול (או יותר נכון סגול) הוא הצבע בעל התדירות הגבוהה ביותר בתחום האור הנראה.

ממדידות אסטרונמיות אנו מגלים שהספקטרום שנפלט על ידי גלקסיות מרוחקות מוסט כולו לאדום, באופן כזה שכל שהגלקסיה מרוחקת יותר, כך ההסחה לאדום תהיה גדולה יותר. תופעה אמפירית זו הינה למעשה היסוד להנחה ש היקום התפרץ מנקודת סינגולרית אחת ומשם הוא התחיל להתפשט (זו למעשה תאוריית המפץ הגדול). ישנם גם דוגמאות (מועטות) לתופעת ההסחה לכחול. אחת הדוגמאות הינה גלקסיית אנדרומדה שנעה לעברנו, כלומר לעבר גלקסיית שביל החלב, במהירות של כ-300 ק"מ לשנייה. מכדור הארץ, האור שמדד מוסח לכחול.


תופעת ההסחה לאדום משמשת גם ככלי לאומדן מרחקים באסטרונומיה.


שני מקורות להסחה לאדום. למעלה, תופעת דופלר בה הכוכב נע מאיתנו והלאה (הסחה לאדום) או לעברנו (הסחה לכחול) שני האיורים מטה מראים את תופעת ההסחה לאדום בעקבות התפשטות היקום.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

12 תגובות

  • גבי

    הסחה לאדום

    איך ראה האבל בהסחה לאדום שהכוכבים מתרחקים זה מזה, כי לא נאמר שעקבו אחר כוכב וראו שהוא מתרחק וציבעי אורו משתנים בהדרגה לאט לאט לאדום, האם הוא ראה שציבעי האור מוסחים לאדום בהדרגה ?
    שאלה שניה: אם כן איך אתה הד"ר יודע ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    צבעים של שמשות

    התגובה הגרעינית שבשמשות - ידועה, וכך גם הטמפרטורה שלהן, והאור שהן פולטים. ואז - ככה אפשר לראות שיש שמשות (המתרחקות מאיתנו) שהאור שלהן מוסט לאדום, בהשוואה לנורמה - של שמשות רגילות.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידוסן לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • להקת POLICE

    ואיפה משטרת התנועה...?

    ומי נתן לאנדרומדה רישיון נהיגה בכלל
    אם היא החליטה להכנס להילוך R ולא מחליפה
    ל-D ...
    ואחכ תמיד שואלים למה קורות תאונות... (גלית וולדימיר)

  • שלום חנוך

    ועכשיו אתם יודעים למי אני שר את השיר שלי: 'לאט לאט'

    לאנדרומדה...!
    "את מתקרבת אלי לאט לאט..." !
    ומה שיש לנו לומר לשלום חנוך: מזל שבמושגי מרחב היקום זה עדיין לאט...! (300 ק"מ לשנייה ! )
    (ג + ו )

  • עידית וגלית

    שאלה נוספת בעניין ההסחה לכחול

    האם ידוע על עוד כוכבים או גרמי שמים שנעים לכיווננו וההסחה לכחול? כי ההסחה לכחול (מכוון כדוה\"א) בגדר מיעוט.

  • חיים ברק

    תשובה לגלית ועידית

    גלית ועידית,

    השאלות שלכן, בנושא ההסחה לכחול וקבוע הבל, מעניינות. פרסמו אותן במדור ואענה עליהם ביתר פירוט.

    לגבי שאלתכן בנושא "התקררות הקרינה", אני ארחיב על כך בעתיד הקרוב במאגר שאל את המומחה.

  • הגורם להתקרבות

    אנדרומדה ושביל החלב.

    מדוע התשובה שגלקסיית אנדרומדה מושפעת מכל הכבידה של גלקסיית שביל החלב יותר מהתפשטות המרחב, אם גלקסית אנדרומדה גדולה בקוטרה משביל החלב והמסה
    של אנדרומדה גדולה יותר (מסת כדוהא רק 80% מאנדרומדה). אם תוכל להתייחס בתשובתך לנקודות הנ"ל. תודה, גלית.

  • הסחה לכחול

    התקרבות אנדרומדה

    לחיים: קראתי את ההסבר המצויין שלך על קיבוע האבל, אבל אין הסבר לגבי התקרבות אנדרומדה , והנקודות מהתגובה הקודמת שביקשתי עליהן הסבר: כיצד אנדרומדה מושפעת מכח הכבידה של כדוהא, לאור העובדה שיותר גדולה זו אנדרומדה , וגם במסה שלה היא יותר גדולה. תודה, גלית.

  • גלית

    קבוע האבל ואנדרומדה

    שלחתי שוב למדור שאל את המומחה.
    תודה !

  • עידית

    איך מוכיחים שאכן שקרינת הרקע מתקררת?

    האם תוכל להסביר לי יותר בפירוט איך באמת יודעים שקרינת הרקע מתקררת?

  • עידית וגלית.

    קבוע האבל וגלקסיית אנדרומדה

    אם גלקסיית אנדרומדה נעה לעברנו ולכן מכדוה"א האור שנמדד מוסח לכחול אז האם אין זה סותר את "קבוע האבל" שקובע שהגלקסיות מתרחקות, כי במקרה הזה אנדרומדה מתקרבת ולא מתרחקת?

  • ליאור

    קבוע האבל וגלקסיית אנדרומדה, תשובה לעידית וגלית

    התקרבות גלקסיית אנדרומדה לא סותרת את קבוע האבל שכן קבוע האבל חל על רוב הגלקסיות ביקום שמרוחקות מאיתנו,
    באופן עקרוני האנרגיה האנטי כבידתית לא מספיק חזקה להתגבר על המשיכה שבין גלקסיית שביל החלב שלנו לבין הגלקסייה השכנה שלנו, אנדרומדה, כעיקרון רוב הגלקסיות מתרחקות מאיתנו ואילו קבוצת הגלקסיות המקומית בעלות מספיק חומר אפל שיצור משיכה מספיק חזקה בין הגלקסיות שכאן וכך הגלקסיות נשארות לידינו.
    באופן עקרוני משתמע מכך שעוד כמה טריליוני שנים ה"הדורות הבאים" יחשבו שהיקום כולו מורכב רק מהגלקסיות המקומיות (36 במספר), בעצם קבוע האבל מעיד על התפשטות היקום (המרחב) ואפשר לתאר זאת בתור בלון מתנפח, שעליו מצוירות נקודות.
    ככל שהבלון גדל כך המרחק בין הנקודות גדל ובאותו אופן הנקודות ישארו בגודלן ולא ייתפשטו עקב משיכת החומר האפל שבתוך הגלקסיות וקבוצות גלקסיות מקומיות.
    (300 קילומטרים בשנייה בקירוב=מהירות האור.