לפני כמה התפרצה במקסיקו מגפה של שפעת החזירים והתפשטה משם לשאר העולם. שפעת החזירים מאופיינת בתסמינים דומים לשפעת רגילה, אך חמורים וממושכים יותר. בשונה משפעת רגילה, שפעת החזירים פוגעת בהרבה אנשים צעירים ובריאים בדרך כלל, בעוד השפעת העונתית הרגילה מסוכנת בעיקר לחולים וזקנים.

מקור המחלה הוא בווירוס H1N1, שמקורו בחזירים אך התאחה עם וירוס המותאם לבני אדם ויצר וירוס חדש שמערכת החיסון שלנו אינה מכירה ועל כן מתקשה להתמודד איתו. ההדבקה המהירה והתסמינים הקשים יחסית עוררו היסטריה ציבורית סביב המחלה ויש שהשוו אותה לשפעת הספרדית שגבתה את חייהם של עשרות מיליוני אנשים בתחילת המאה ה-20.

אנחנו בחרנו בנושא הזה לנושא החודש של אתר דווידסון אונליין. באשכול הכתבות הנוכחי תמצאו מידע על שפעת החזירים ושפעת בכלל, על מנגנון הפעולה של המחלה ועל דרכי ההתמודדות עם הווירוס. האשכול כולל קישורים לכתבות, סרטונים ושאלות ותשובות שלוקטו מהאתר שלנו ועוסקים בנושא.

קריאה מהנה!



הערה: המידע באתר אינו בא לתת ייעוץ רפואי או המלצות רפואיות, אלא רק מידע מדעי שנועד לספק רקע בנושא בלבד.


וירוס שפת החזירים H1N1 בצילום של מיקרוסקופ אלקטרונים | תמונה: ויקיפדיה

כתבות ממדור מאגר מדע

שפעת החזירים סרטון אנימציה משעשע העוסק בשפעת החזירים, תסמיניה, דפוס ההתפשטות שלה ודרכי ההתמודדות איתה.

העברה גנטית מדוע שפעת החזירים מדבקת לבני האדם? סרטון העוסק בתהליך ההעברה הגנטית תהליך גנטי מעניין המביא ליצירת זני וירוסים חדשים, ביניהם שפעת החזירים.

וירוס השפעת כמודל למערכת החיסון סרטון המראה איך וירוס השפעת מדביק תאים בדרכי הנשימה ואיך מערכת החיסון שלנו מתמודדת איתו.

שיטה חדשנית למלחמה בשפעת סרטון שמתאר שיטה אחת מיני רבות לטיפול בשפעת באמצעות נוגדנים, דוגמה לשיטות הרבות והמגוונות שבהן משתמשים כיום.

חיסון סביל שני סרטונים העוסקים בסוגים של חיסונים, שהם אחת הדרכים המרכזיות להתמודדות עם השפעת. הסרטון הראשון עוסק בחיסון פעיל והשני בחיסון סביל.



שאלות ממדור שאל את המומחה

מדוע שפעת החזירים כל כך מסוכנת? שאלה העוסקת בהתפתחות השפעת, תסמיניה, הסיבוכים שקשורים בה, דרכי ההעברה שלה והשלכותיה על האוכלוסייה.

מדוע כשחולים בשפעת מרגישים כאבי פרקים ושרירים? שאלה העוסקת בתסמיני השפעת ובגורמים להם.

מה זה חיסון? שאלה העוסקת בחיסונים, למה הם נחוצים בבמה הם מועילים למערכת החיסון.


העברה רוחבית של וירוס השפעת מעופות וחזירים לבני אדם | איור: ויקיפדיה



באשכול הכתבות הזה עסקנו בשפעת החזירים ובשפעת בכלל, בהיסטוריה שלהן, בסכנותיהן, דרכי העברתן, תסמיניהן וצורות התמודדות של הגוף ושל הרפואה איתן. בסופו של דבר העיקר הוא לא להיכנס לפאניקה, בסופו של דבר מדובר בשפעת. לבריאות!

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות