שפעת היא זיהום ויראלי  הנגרם ע"י נגיף האינפלואנזה (influenza) הפוגע במערכת הנשימה (אף, גרון, דרכי הנשימה והריאות). מקור השם בלטינית ופירשו "השפעה" (influence) וזאת מכיוון שבעבר האמינו שהמחלה נגרמת ומושפעת ע"י כל מיני שדים וישויות מזיקות על-טבעיות.

נגיף השפעת בהגדלה פי 100,000 (ויקיפדיה).

התסמינים מופיעים לרוב בפתאומיות וכוללים חום, כאבי ראש, כאבי שרירים (myalgia), כאבי מפרקים (Arthralgia) , שיעול, עייפות וחולשה.

למרות שהנגיף תוקף את מערכת הנשימה הרי שתגובת הגוף היא כללית ומערכת החיסון נרתמת כדי לסלק את הנגיף.
מכיוון שפעולת מערכת החיסון היא כללית בחלקה (לא כל מרכיביה מגיבים באופן ייחודי לגירוי מסוים) גם איברים ורקמות שלא הותקפו באופן ישיר ע"י הנגיף מושפעים.

דוגמא טובה לכך הם המפרקים והשרירים. הפעילות המוגברת של התאים הלבנים הכוללת בין השאר גם שחרור ציטוקינים (Cytokine) שהם מולקולות הנקשרות לקולטנים בתאים ומשפיעה על פעולתם. ציטוקינים מסוג TNF  ו IL (interleukin and tumor necrosis factor) הוכחו כמשפיעים ישירות על קולטני כאב;

סיבה נוספת אפשרית היא התייבשות המלווה בחוסר איזון של מלחים המובילה להפרעות וכאבים בשרירים.
כאשר אדם חולה בשפעת מאזן המים שלו מופרע.
הסיבות הן רבות: בגלל החום הגבוה האדם מאבד נוזלים ומלחים בזיעה ובמקביל הוא אינו שותה מספיק בגלל בחילה. בהמשך, כאשר המחלה מחריפה יש גם הקאות ושלשולים (שוב איבוד נוזלים ומלחים) המחריפים את הבעיה.

מאזן המלחים חשוב מאוד לגוף לצרכים שונים, בין השאר להתכווצות שרירים, לאותות מערכת העצבים ופעילות תאית נורמאלית. אחד המלחים החשובים לפעולת השריר שמאזנם נפגע בתהליך זה הוא האשלגן (Potassium). האשלגן חשוב לפעילות התקינה של השריר והוא מעורב בפתיחתם של תעלות יונים שונות. לכן חוסר איזון במלחים בכלל ובאשלגן בפרט יכול להוביל לפגיעה בפעילות השריר (או פעילות לא תקינה) שתוביל לתחושת עייפות וכאב.


מעטפת הקופסית של וירוס השפעת (ויקיפדיה).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • ליאת

  • אלכס

    שפעת

    בשפעת יש גם חולשה ומיחושים באזור הבטן, מדוע?

  • מאיר ברק

    תשובה

    התופעות נגרמות מההפעלה של מערכת החיסון (הקיבה היא שריר בעצמה)

  • אנטוני

    מהו החומר שנמצא בדקסמול ליקווי ג'ל שמרפא את השפעת?

    הוא מצליח להרים את הבנאדם על הרגליים...

  • מאיר ברק

    תגובה

    החומר הפעיל הוא Paracetamol.
    בתלות בסוג הדקסמול הספציפי יש בו גם דיפינדרמין, קפאין (!!) או סטרואידים