גלילאו גליליי היה איש אשכולות שעסק בפיסיקה, פילוסופיה, מתמטיקה וכמובן אסטרונומיה. הוא היה החוקר הראשון שהשתמש בטלסקופ לתצפיות אסטרונומיות, אם כי בניגוד לנטען במיתוסים מסוימים הוא לא היה זה שהמציא אותו.

גלילאו עשה תצפיות על מערכת השמש וגילה ארבעה מירחי צדק. בתצפיותיו הוא הוכיח את המודל ההליוצנטרי של קופרניקוס שעל פיו כדור הארץ וכוכבי הלכת האחרים סובבים סביב השמש, בניגוד לעמדת הכנסייה באותה תקופה שהאמינה שכדור הארץ הוא מרכז היקום, ועל כך נשפט ונענש. יש הטוענים שעל ערש דווי הוא אמר את המשפט המפורסם "ואף על פי כן נוע תנוע".

שנת 2009 הוכרזה כשנת האסטרונומיה, לרגל 400 שנה לתגליות האסטרונומיות של גלילאו גליליי. נושא החודש מוקדש לתגליות שלו ולנושאים המבוססים עליהן ובראש ובראשונה חקר מערכת השמש. תוכלו למצוא כאן כתבות, וסרטונים העוסקים בנושאים הללו.

קריאה נעימה.

גליליאו גליליי | תמונה מאת יוסטוס סוסטרמנס; לקוחה מוויקיפדיה

כתבות וסרטונים ממדור מאגר מדע

יום בכדור הארץ סרטון העוקב אחרי יום בכדור הארץ, ומסביר מהם הגורמים של המחזוריות המורכבת של היממה ושל עונות השנה.

שנה בכדור הארץ סרטון המסביר את המושג "שנה" ואת הגורמים המשפיעים על מדידת השנה בכדור הארץ.

מערכת השמש: השמש החלק הראשון בסדרה של עשרה סרטונים המציגים את מערכת השמש.

שלושת חוקי התנועה של ניוטון סרטון שמסביר וממחיש את שלושת חוקי התנועה של ניטון. גלילאו הניח את היסודות שעליהם הסתמך ניוטון בניסוח החוק הראשון והשני.

תורת היחסות בחמש דקות (ו-11 שניות) סרטון שמסביר בפשטות את תורת היחסות של איינשטיין. תגליות גלילאו בפיסיקה הניחו את היסודות לתורת היחסות.

מצבי הירח כפי שתיאר אותם גלילאו { תמונה: ויקיפדיה

שאלות מהמדור "שאל את המומחה"

מהו עקרון שקילות כבידה-תאוצה? כתבה העוסקת בעיקרון העומד מאחורי הניסוי המפורסם של השלכת הכדורים ממגדל פיזה. שקילות כבידה-תאוצה היא אחד העקרונות החשובים ביותר בפיסיקה, והבסיס לתורת היחסות הכללית.

מה ההוכחות לכך שכדור הארץ סובב סביב השמש ולא להפך? כתבה על התפתחות התיאוריה ההליוצנטרית מאז ימי היוונים הקדמונים, דרך קופרניקוס וגלילאו ועד ניוטון.

מהי אינרציה? עקרון ההתמדה הוא אחד המושגים החשובים ביותר בפיסיקה. העיקרון נוסח לראשונה בידי גלילאו גליליי והציב את הבסיס לחוק הראשון של ניוטון.

מהם כתמי שמש? כתבה המתארת את התופעה של כתמי השמש, שנצפו בידי גלילאו גליליי.

מהו מדחום, מדוע יש בו כספית והאם הכספית רעילה? כתבה המסבירה על המדחום, עוד אחד מהכלים שגלילאו גליליי המציא.

מדוע כוכבי הלכת נקראים כוכבי "לכת"? כתבה המסבירה מהם כוכבי לכת.

מדוע כדור הארץ מסתובב סביב השמש ומה גרם לתחילת התנועה? כתבה המתארת את הגורמים המכתיבים את תנועת כדור הארץ סביב השמש.

מדוע כל כוכבי הלכת נמצאים במישור אחד סביב השמש? כתבה שמסבירה מדוע כוכבי הלכת נמצאים במישור אחד עם השמש.

באשכול הכתבות הנוכחי סקרנו את תגליותיו של גלילאו ונגענו גם במערכת השמש, שאותה חקר. אין ספק שגלילאו גליליי היה אחד המדענים הדגולים, שתרם להבנת תהליכים רבים והניח את היסודות לחקר הכוכבים. הוא הניח את היסודות גם לחוקי ניוטון ולתורת היחסות, חקר סדרות מתמטיות, תנועה מחזורית ועוד, ועשה את כל אלה בתקופה שבה הקידמה המדעית נחשבה איום על הכנסייה הנוצרית ולכן מי שעסק בה סיכן את חייו.