מהלך היממה ועונות השנה נראים כדברים פשוטים וברורים מאליהם המתרחשים במחזוריות קבועה ללא שינוי. האמנם? חיזוי השעה ועונות השנה אינם דבר פשוט כל כך, והם מתבססים על סיבוב כדור הארץ סביב עצמו וסביב השמש. הם תויים בזווית הציר של כדור הארץ ובכוחות הכבידה שמופעלים עליו והוא מפעיל. הסרטון שלפנינו ממחיש את העקרונות סביב מחזוריות היממה ועונות השנה.
 

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין.
הסרטון הופק בידי cassiopeia project

 

אורך היממה נקבע על פי סיבוב כדור הארץ סביב צירו וסביב השמש, ולא רק סביב צירו. טעות נפוצה נוספת היא שכדור הארץ מסתובב במסלול מעגלי סביב השמש, אך הדבר אינו נכון. מסלולו של כדור הארץ הוא אליפטי כאשר השמש נמצאת באחד המוקדים שלה. כלומר המרחק בין כדור הארץ לשמש משתנה, וכך גם מהירותו לאורך המסלול, דבר המשפיע על אורך היממה לאורך השנה.

לכדור הארץ לוקח מעט יותר מ-365 ימים להקיף את השמש, על כן פעם בארבע שנים צריך לתקן את השגיאה המצטברת במניין הימים, על ידי הוספת יום לחודש פברואר פעם בארבע שנים.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • אברהם

    כח משיכה

    האם יש קשר לסבוב כדור הארץ

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    הסיבוב סביב הציר לא גורם לכח המשיכה אבל הוא גורם לתוצאות שניתן לראות. בעקבות מה שמכונה כוחות קוריוליוס.

    בגדול כשמחשבים כוחות תמיד מניחים מערכות אינרציאליות, כלומר מערכות שלא מאיצות אבל אם אנחנו מסתובבים כל הזמן, אז אנחנו מאיצים, המערכת שלנו לא אינרציאלית, וכוחות מדומים נכנסים למשוואות אחד מהם זה כח קוריליוס.

    הוא כמובן כמעט לא משפיע עליך בחיי היומיום, אבל אני אתן לך דוגמה איפה הוא כן משפיע

    נגיד שאתה תותחן שנמצא על קו המשווה ואתה יורה פגז למטרה מרוחקת בצפון. לך ולמטרה יש את אותה מהירות זוויתית - שהיא מהירות הסיבוב של כדור הארץ סביב צירו, אבל בגלל שרדיוס הסיבוב שלך יותר גדול, המהירות הקווית שלך יותר גדולה מהמהירות של הנקודה שאתה יורה אליה, לכן אם מישהו יעמוד בנקודה ההיא ויסתכל על הפגז זה יראה לו כאילו הפגז נע גם מזרחה ולא רק צפונה לכיוונו ולמעשה אם תירה ישירות צפונה אתה תפספס את המטרה, צריך לקחת בחשבון את המהירויות האלו. הדרך היעילה לעשות את זה זה להוסיף כח מדומה שנקרא כח קוריליוס שכאילו פועל על הפגז.

    לגבי שדה מגנטי, לפי התיאוריה שקיימת היום השדה הזה נוצר עקב תנועה של נוזל מתכתי מותך בגלעין כדור הארץ. התנועה הזו נובעת משילוב של אנרגיה תרמית שיוצרת זרם אנכי (אם ניקח את הכיוון האנכי בתור הכיוון הרדיאלי - פנימה אל תוך כדור הארץ) וכן מכח קוריליוס, כלומר כתוצאה מסיבוב כדור הארץ, שיוצרת זרם בכיוון האופקי. ולכן לסיבוב יש תרומה לשדה המגנטי.