כאשר אנו מתבוננים בשמיים בשעות הלילה אנו רואים כוכבים. למעשה אם נדייק, רוב רובם של גרמי השמיים אותם אנו רואים הם כוכבי שבת שהם למעשה שמשות ורק מיעוטם הם כוכבי לכת של מערכת השמש שלנו וגופים קטנים נוספים (שביטים למשל).

המונחים כוכבי לכת וכוכבי שבת יכולים מעט להטעות וזאת מכיוון שכיום ידוע כי כל גרמי השמיים נמצאים בתנועה ביקום (הגלקסיות מתרחקות אחת מהשנייה בקצב מסחרר). באנגלית המצב יותר פשוט כי השמות שניתנו הם שונים- כוכב לכת הוא פלנטה (Planet, ביוונית פירוש המילה הוא לנוע ממקום למקום) וכוכב שבת הוא כוכב (star).

כוכבי שבת נקראים כך כי הם "כאילו" יושבים במקום בעוד שכוכי הלכת נעים במסלול כמעט מעגלי סביבם. לכן ההסבר הוא די פשוט, "לכת" כי הם "הולכים" או נעים; "שבת" כי הם "יושבים" או סטאטיים יחסית לנקודת המבט שלנו.

לאחרונה התבשרנו כי משפחת מערכת השמש שלנו קטנה מ 9 כוכבי לכת ל 8 כוכבי לכת; פלוטו הוא גרם השמים שנגרע מהמשפחה. על פי ההגדרות של איגוד האסטרונומיה הבינלאומי (IAU) כוכב לכת מוגדר כגרם שמימי המצוי בתוך מערכת שמש וחלים עליו ההגדרות הבאות:
(1). מצוי במסלול סביב כוכב השבת (שמש) שלו.
(2). מסתו מספיק גדולה כדי שכוח המשיכה שלו יעצב אותו לצורה כדורית אך מספיק קטנה כדי שלא יחל בתהליך היתוך תרמו גרעיני (כלומר יהפוך לשמש). בכל מקרה המסה צריכה להיות בסדר הגודל של כוכבי לכת במערכת השמש שלנו.
(3). גרם השמים פינה את מסלולו מאסטרואידים ושאריות אחרות. על פי הגדרה זו פלוטו אינו כוכב לכת אלא כוכב לכת ננסי מכיוון שבמסלולו מצויים סלעים ואסטרואידים שונים.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • מעיין

    גופים שמימיים נוספים שנצפים

    לא צוינו גלקסיות שנראות ככוחבים ( כדוגמת אנרומדה )

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןחגי אדרי

    תשובה

    שלום מעיין,

    השאלה הייתה לגבי כוכבי לכת ולכן זה לא כל כך קשור לשאלה. את מוזמנת לשאול שאלות נוספות בפורום.