מחסום דם-מוח (brain blood barrier BBB) מצוי בכלי הדם המגיעים למוח.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

זהו מבנה ("קרום") של תאי אנדותל המהווה את החיפוי הפנימי של כלי הדם, רק שבמוח הוא צפוף הרבה יותר וחדיר הרבה פחות.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

מכיוון שהמוח הוא אחד האיברים החשובים והרגישים בגוף הוא זקוק להגנה מוגברת.
תפקיד מחסום דם-מוח למנוע מעבר של כימיקאלים ותוצרים שונים המצויים במחזור הדם מלהגיע למוח ולגרום לו נזק.
גבול המסה אותו מסוגל מחסום דם-מוח לעצור הנו כ 500 דלטון (Dalton).
[דלטון או יחידת מסה אטומית (המסומנת כ u) שווה בערכה למסה של 1/12 ממסת אטום פחמן C12 או למסת אטום מימן בקירוב. לשם השוואה, מסת מולקולת מים היא כ18 דלטון].

את מחסום דם-מוח מסוגלים לעבור מולקולות מסיסות שומן וכן חמצן, פחמן דו-חמצני, הורמונים סטרואידים, אלכוהול וסוכרים.

• מיקי ארבל

מחסום דם-מוח

ההסבר שניתן למעלה אינו מספק לדעתי. מלבד כובד , משקל או נפח החלקיק שלא יכול לעבור את המחסום, האם יש עוד קריטריונים שלפיהם לא ניתן לחלקיק לעבור? בנוסף, אם הורמונים וסוכרים, שהמולקולה שלהם גדולה יחסית, כן עוברים, אזי הרבה רעלים גם יכולים לעבור, הלא כן?

• רפי תשובה

חומצות שומן ומחסום הדם מוח

אני יודע שהמוח מסוגל לנצל רק גלוקוז וגופי קטו ליצירת אנרגיה, ולא חומצות שומן כמו תאים רבים אחרים בגוף. בהנחה ומחסום הדם מוח מאפשר העברה של מולקולות מסיסות בשומן, למה חומצות שומן לא יכולות להקלט בתאי המוח ולשמש כמקור אנרגיה?

חומצות שומן והמוח

שלום רפי
    כיוון שהתיאוריה השלטת בנוגע להתפתחות המינים והיצורים החיים היא התיאוריה האבולוציונית, אין איזה 'מתכנן על' שאפשר לבוא אליו בטענות ו/או לתהות על קנקנו של ההגיון שלו – ובאמת, הרבה פעמים בביולוגיה אין היגיון הנדסי, ודברים נבנים בצורה 'עקומה' או חסרת הגיון – רק בגלל שככה נוצרו במהלך האבולוציוני שחלקו מקרי.

כלומר בהחלט יתכן שרחוק רחוק בסולם האבולוציוני, ביצורים הראשונים שהתחילו לפתח מוח, סתם במקריות, תאי העצב הראשונים לא היו בעלי המסלול המטבולי להפקת אנרגיה משומן, וזה 'סתם' התקבע במהלך השנים. כמו למשל חוסר ההגיון במבנה מסלול עצב בית הקול אצל הג'ירפה.

אפשר גם לנסות לנחש סיבות להתפתחות האבולוציונית, אם כי, אף-פעם אי-אפשר לדעת בוודאות אם הן נכונות: סיבות שניתן לחשוב עליהן:
    למשל: תאי העצב צריכים יצירת אנרגיה מהירה (תוך כמה שניות ללא חמצן התאים מתחילים למות), המסלול המטאבולי להפקת אנרגיה משומן הוא מורכב ואיטי יותר מהפקה מסוכר, ולכן ממילא לא מהווה כל יתרון.
    או למשל: תאי העצב מוקפים בכמויות אדירות של שומנים (מיאלין), המוח מכיל כמויות גדולות של כולסטרול. סביר ששומן שיגיע למוח יהיה בעל נטייה כימית להגיע למקומות בהם הוא קיים (כי חומר נוטה להתמוסס בחומר הדומה לו) ולא לתאי העצב עצמם, ולכן אין יתרון בקיום התהליך בתוכם.

אבל כאמור – אפשר רק לשער השערות מושכלות, אבל לא לדעת בוודאות.

• אביב

מחסום דם מוח

למיטב הבנתי, הצפיפות הגדולה של תאי האנדותל בכלי הדם (בעיקר הנימים) במוח למעשה מקטינה במידה משמעותית את הקוטר של כלי הדם מה שמקשה על המעבר של החומרים הבלתי רצויים כמו כימיקלים... האם אני טועה?

כמעט

כמו שכתוב במאמר - הצפיפות הגדולה של תאי האנדותל מונעת מהחומרים לעבור מכלי הדם אל המוח. כמובן שהצרה של כלי הדם עצמם זה לא דבר רצוי, לא רוצים למנוע את זרימת הדם למוח, אלא רק למנוע מעבר חומרים לא רצויים מכלי הדם אל המוח.
    בנוסף - זה לא רק חסימה פיזית של גודל - אלא מדובר בקרום ברירני, שמונע מעבר של חומרים / מולקולות מסויימות, ומאפשר מעבר של מולקולות אחרות.

• אהרון

כן

כן, עוברים בקלות (ולכן פוגעים במערכת העצבים) להרחבה ראה כאן (באנגלית):

• אהרון

חלבונים והמחסום

האם החלבון PON1 יכול לעבור את מחסום דם מוח ( גודלו 40 kda ) והאם הוא יוכל לעבוד בתוך המוח

חלבונים ומחסום דם מוח

כללית - חלבונים לא עוברים את מחסום דם-מוח, בטח לא חלבוני הבנויים מאלפי חומצות אמינו. אבל ספציפית יכולות להיות תעלות הולכה מיוחדות, האם ניסית לעשות סקר ספרות מדעית בנושא?
    וראה גם כאן - מאמר המדבר על ניסיונות לסנטז חלבון כזה שיעבור את המחסום (ומשתמע מכך שאכן הוא לא עובר באופן טבעי)

• חיים

מתן חומצות אמיניות

שלום ,
    האם ישנה הוכחה שחומצות אמיניות שניתנות בכדורים לא עוברים את מחסום דם מוח ?
    האם ישנה איזו תועלת במתן תרופות כאלה. (למשל חומצות מעודדות לסרוטונין במקום SSRI )

• מרקו

עזרה ופירוט בנושא-דחוף!

רציתי לשאול שאלה ספציפית וחשובה לי מאוד,
    מה יקרה במידה וטסית דם אכן תצליח לעבור את מחסום הדם-מוח?
    האם זה ייפגע בתפקוד המוח?
    האם הסביבה הכימית של הדם בכלי הדם במוח תישאר?

פניתי לד"ר איציק קופר והנה תשובתו:
    במצב פיזיולוגי תקין אכן אין מעבר של טסיות דם אל הפרנכימה. אך ישנם מצבים פתולוגיים (כרוניים או אקוטיים) שבהם ה BBB נפרץ וחומרים לא רצויים נכנסים ומשנים את הסביבה הביוכימית של המח. כמובן שזה מצב לא רצוי. חומרת הנזק תקבע ע"פ רמת הפתיחה של ה BBB, כמה זמן הוא יהיה פתוח (כי גם פה יש מנגנוני תיקון ו/או התערבות רפואית) וכמובן מיקום הפגיעה ישפיע על התפקוד, כי הרי במוח עסקינן.
    דוגמא קלאסית, תהיה פגיעת ראש שמסווגת ע"פ קריטריונים רפואים שונים לרמות חומרה. דימום פנימי מלווה פעמים רבות בפגיעות אלו כמו גם פתיחת BBB . ושוב, רמת הנזק לטווח ארוך תקבע ע"פ רמת הפגיעה, סוג הפגיעה, מיקום וכו'.

• יהודית אמיר

מחסום דם מוח

המוח זקוק לגלוטאמאט כנוירוטרנסמיטור. מצד שני הגלוטאמאט אינו עובר מחסום דם מוח . מאין מקור החנקן למטבוליזם שלו? חומצות אמיניות לא עוברות.

• חיים חביב

גלוטמאט וחומצות אמינו אחרות

שלום יהודית,
    אמנם המחסום אינו חדיר לחומצות אמינו, אך תאי המחסום מעבירים בצורה אקטיבית ע"י משאבות ספציפיות כל מיני חמרי הזנה אל תוך הנוזל הצרברו ספינאלי (הנוזל שבו נמצא המוח וחוט השדרה).

• יוסף לוי

פגיעה בתאי מחסוםן דם מוח

שלום .
    מה פוגע בתאים אלה . האם לאחר פגיעה התאים מתקנים את עצמם או זה פרמננטי .

• חיים חביב

פגיעה בתאי מחסום דם-מוח

שלום יוסף,

גורמים רבים יכולים לפגוע במחסום דם מוח, בין השאר וירוסים, חידקים, טפילים, ואפילו המערכת החיסונית עצמה במקרים נדירים. פירוט על כך תוכל למצוא בערך על המחסום באנגלית. המחסום בנוי מתאי אפיתל ואלו יכולים לחדש עצמם.