מומיה היא גופת אדם או חייה משומרת. התהליך יכול להיות טבעי, מלאכותי או באמצעות חניטה. גופות שעברו מומיפיקציה בתהליך טבעי והשתמרו שנים רבות לרוב יימצאו קפואים בקרח עד, בו נקברו במהירות; או תחת מפולת של חול ואדמה (יובש וחום רב), או בביצה בעלת מים חומציים.

בניגוד למומיות הטבעיות, ישנן מומיות שנוצרו בקבורה מודעת בתוך חול לוהט - שיבש את הגופה במהירות ומנע את הריקבון. כך נוצרו חלק מהמומיות הראשונות והעתיקות ביותר שהתגלו במצריים ובמקומות נוספים בעולם.
במוזיאון הבריטי מוצגת מומיה הידועה בכינוי "גינג'ר" (בגלל שיערה האדום). המומיה התגלתה במדבר במצרים והיא השתמרה בגלל החום והיובש העזים. היא מתוארכת ל3400 שנים לפני הספירה!

לבסוף יש את המומיות שנוצרו בתהליך חניטה מסודר ומורכב. מטרת החניטה היא לשמר את הגוף לזמן ארוך. בעבר, החניטה בוצעה מתוך אמונה בחיי נצח של המת. במצרים העתיקה סוד החניטה היה מקודש, ומי שחושף את הסוד - דינו מוות.

ייתכן שמקור המילה מומיה הוא במילה הערבית לאספלט (ביטומן "bitumen"). בעבר האמינו כי האספלט הוא מרכיב חיוני בתהליך החניטה, אולי בגלל שהעור של המומיות היה השחור. אפשרות אחרת היא שמקור המילה היא במילה המצרית לשעווה הנוצרת ע"י דבורים ("מומ"), חומר שהיה בשימוש נרחב בזמן חניטה - בייחוד אצל המצרים הקדמונים.

תהליך החניטה כלל שלבים שונים, והפרוקטוקול משתנה בין אוכלוסיות וזמנים שונים, ואף מושפע ממעמדו של החנוט. מומיות חנוטות באמצעות צמחי מרפא וארוזות באורז, למשל, התגלו בסין. תרבות האינקה גם עסקה בחניטת מתים, והיא הסתייעה באקלים היבש ובגובה הרב בו הם חיו. 

במצרים תהליך החניטה הפך לאומנות ממש. בשלב ראשון הגופה יובשה במהירות. לאחר מכן, כל האיברים הפנימיים הוצאו ונחנטו בנפרד, ואז הוחזרו פנימה או הוטמנו בכלים אטומים נפרדים. המוח הוצא דרך האף בעזרת וו מיוחד. שעווה, שרף ורקיחות שונות שטפו ונמשחו על הגופה כדי לשמרה, ולבסוף היא נעטפה בהדיקות בשכבות רבות של תכריכים. ככל שמהמעמד של החנוט היה גבוה יותר, כך הושקע בחנטתו יותר מאמץ. בין הידועים שבמומיות הן תות-ענח-אמון וראעמסס השני. המצרים אף חנטו חיות שראו כקדושות, כמו חתולים וניצים, ותפקידן היה ללוות את החנוט בהמשך דרכו. 

3 תגובות

  • מיכל לא ידוע

    אמאאא מלחיץץץץץ ממש לא דומה

    אמאאא מלחיץץץץץ ממש לא דומה לסרט מומיות המצויר

  • דורון

    אוי זה ממש קריפי

    דיי מפחיד הייתי אומר

  • דור

    עכשיו אמי יודע

    האמת שראיתי סרט מומיה וזה היה די מפחיד אבל עכשיו אחרי שקראתי את המאמר זה הרבה פחות מפחיד.