לקריאת הכתבה

ג'ון פורבס נאש ועבודתו

אמנם אין פרס נובל במתמטיקה, אך מתמטיקאים ספורים זכו בו בכל זאת בתחומי עשייה אחרים. אחד מהם הוא ג'ון פורבס נאש (2015-1928) שהלך לעולמו השבוע. בשנת 1994 זכה נאש יחד עם ריינהרד סלטן וג'ון הרסני בפרס נובל בכלכלה עבור "ניתוחם פורץ הדרך בתורת המשחקים של  מצבי שיווי משקל במשחקים שאינם שיתופיים".


ג'ון פורבס נאש | צילום: פטר בדג', ויקיפדיה 

נאש חקר תחומים מתמטיים רבים ומגוונים. בין השאר הוא עסק באנליזה מתמטית ובגיאומטריה דיפרנציאלית. הוא סיפר שהייתה לו עבודה מוכנה בתחום הגיאומטריה האלגברית למקרה שעבודת הדוקטורט שלו בתורת המשחקים לא תתקבל.

במסגרת עבודת הדוקטורט שלו בתורת המשחקים הרחיב נאש את תורת המשחקים והטמיע בה את המושג "שיווי משקל נאש". עוד על אודותיו תוכלו לראות בסרטון המצורף של TED. בלחיצה על כפתור ההגדרות (גלגל השיניים) בפס התחתון של הסרטון תוכלו לראות כתוביות בעברית.
 

נאש פתר אחת מ-23 הבעיות הפתוחות בתחום המתמטיקה שהמתמטיקאי דוד הילברט הציג בשנת 1900. בסוף שנות ה-50 הוא היה מועמד לקבל את מדליית פילדס על הישגיו המתמטיים. אך באותה תקופה הוא גם פיתח סכיזופרניה ונאלץ להתפטר מעבודתו במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

 

מחלתו שיבשה גם את חייו הפרטיים. בשנת 1963 הוא התגרש מאשתו אלישה לופז-הריסון דה-לרדה, שאיתה התחתן רק שש שנים קודם לכן. אחרי תקופות ארוכות של אשפוז פסיכיאטרי חזר נאש אל אלישה והם נישאו מחדש בשנת 2001. ב-23 במאי 2015 נהרגו נאש ואשתו בתאונת דרכים בדרכם הביתה מנמל התעופה, אחרי שנאש קיבל את פרס אבל באוסלו. מדובר באחד הפרסים היוקרתיים ביותר בתחום המתמטיקה, שמושווה לפרס נובל ומוענק על ידי מלך נורבגיה.

הציבור הרחב מכיר את נאש בעיקר  מהסרט "נפלאות התבונה" משנת 2002, עיבוד לסיפור חייו של ג'ון נאש שזכה בארבעה פרסי אוסקר.

תרומה נוספת ולא פחות מעניינת שהשאיר אחריו גם לאלה שאינם מומחים במתמטיקה היא המשחק הקס, שאותו פיתח נאש  במסגרת עבודתו בתחום תורת המשחקים, בלי קשר לפייט היין שהמציא את אותו משחק חמש שנים קודם לכן.


לוח הקס בגודל 11X11 | תמונה: ויקיפדיה

מטרת המשחק היא ליצור מסלול מצד אחד של הלוח לצד הנגדי באמצעות צביעת תאים או הנחת אבני משחק. לכל שחקן יש אבני משחק בצבע שונה. שני היריבים  מניחים אבני משחק לסירוגין, אחד בכל פעם וכל שחקן מנסה ליצור מסלול רציף בין צידי הלוח שצבועים בצבע שלו.

הקישו כאן כדי לפתוח תמונה גדולה יותר של לוח המשחק, הדפיסו אותו והתחילו לשחק. האם לאחד משני השחקנים יש יתרון? האם כדאי לקבוע כללים נוספים כדי להבטיח שהמשחק יהיה הוגן?

ד"ר סבינה שטוקר-סגרה
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.