לקריאת הכתבה

הפעלת התגובה החיסונית על ידי קולטני TLR

קולטנים מסוג TLR (קיצור של Toll Like Receptors) הם חלבונים בקרום התא שממלאים תפקיד חשוב בתגובה החיסונית המורשת. תפקידם הוא לזהות מבנים כלליים המצויים על הדופן (הממברנה) של החיידק, וליזום שרשרת של תהליכים תוך-תאיים שמסתיימת בשפעולו ובהפעלת התגובה החיסונית.

יש כמה סוגים של קולטני TLR, שכל אחד מהם מזהה מבנה שונה. הסרטון שלפנינו מתאר בקצרה את שרשרת האותות שמופעלת אחרי שפעול הקולטן בתא דנדריטי ואת תוצאתה – הצגת האנטיגן הזר בפני תא דם לבן מסוג T ושפעולו.
 

הסרטון הופק בידי חברת Protein Lounge עבור חברת Imgenex

 

למידע נוסף על הפעלת התגובה החיסונית, צפו לצפות בסרטונים תאים דנדריטיים, הפעלת מערכת החיסון המורשת וברירת שבטים של תאי B במערכת החיסון

בתחילת הסרטון נראים חיידקים שפולשים לרקמה בגוף והורסים אותה. כשקולטני TLR על הדופן של תאים דנדריטיים מזהים את החיידקים, על סמך מבנים שנמצאים על דופן החיידק, הם מפעילים שרשרת של אותות תוך-תאיים שמעורבים בה גורמים רבים נוסף על אלה שמצוינים בסרטון. בין היתר מופעל תהליך של שעתוק חלבונים חדשים וביניהם קולטן בשם CD80 שנחוץ להפעלת תגובה חיסונית. שימו לב ל"מפלצת" שמעכבת את פקטור השעתוק NFkB – האם אתם יכולים לנחש מדוע זה קורה?

בהמשך התא הדנדריטי בולע את החיידק ומפרק אותו לרכיבים קטנטנים. לרכיבים הללו נקשר קולטן בשם MHCII שמציג אותם על גבי דופן התא, לכן התא הדנדריטי מוגדר "כתא מציג" או APC (קיצור של Antigen Presenting Cell).

בשלב הזה התא הדנדריטי נודד אל קשרי הלימפה ומחפש שם תא דם לבן (לימפוציט) מסוג T שמסוגל לזהות את המבנה המופיע על קולטן ה-MHCII בתא הדנדריטי. ברגע שמתרחש זיהוי כזה, התא הדנדריטי מתחיל להפריש הורמונים בשם "ציטוקינים" שמעודדים את התא הלבן להתחיל להתחלק ולהתמיין לתאי T מומחים. התאים המומחים הללו אחראים להפעיל חלקים נוספים במערכת החיסון, ובכלל זה תאי Bמפרישי נוגדנים, תאי מערכת החיסון המורשת כגון מקרופאג'ים, תאי הרג ועוד, או ליצור תגובה דלקתית.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.