מערכת החיסון שלנו היא מערכת מתוחכמת שתפקידה הוא להגן על הגוף מפני מזיקים המאיימים לפגוע בה מבחוץ או מבפנים. המערכת מחולקת לשני חלקים: מערכת מורשת ומערכת נרכשת. המערכת המורשת היא זו שפועלת כקו ההגנה הראשון נגד פולשים עד שהמערכת הנרכשת מצטרפת אליה גם היא. היא מורכבת ממגוון רב של רכיבים ותאים, כגון תאים בולעניים (מקרופאג'ים), "מערכת המשלים", תאי הרג טבעי ועוד.

תפקידם של תאי ההרג הטבעי הוא לזהות תאי גוף חולים, כלומר כאלה שנגועים בווירוס או הפכו סרטניים, ולחסל אותם ביעילות ותוך פגיעה מזערית בתאים השכנים. הסרטון שלפנינו מסביר איך פועלים התאים הללו.

הסרטון הופק בידי חברת The Formulation. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

מערכת החיסון שלנו אחראית להגן על הגוף מפני מזיקים, ובכלל זה נגיפים, חיידקים, טפילים ותאים סרטניים. קו ההגנה הראשון נגד פולשים הוא מערכת החיסון המורשת, יודעת לזהות מאפיינים כלליים של מזיקים על פי המבנה להם או דרך פעילותם וכך מספקת לגוף הגנה כללית ומיידית מפניהם. אחריה נכנסת לפעולה המערכת הנרכשת, שמפרקת את הפולש ולומדת את מבנהו כדי לייצר נוגדנים ספציפיים נגדו, לחסל אותו ביעילות ולשמור את המידע לעתיד.

המערכת המורשת מורכבת מחלקים רבים שנותנים יחד הגנה יעילה. לפעמים די בהם כדי להתגבר על הפולש, וכשלא, הם מעכבים את התפתחות המחלה במשך כמה ימים עד שהמערכת הנרכשת תיכנס לפעולה. לאחר מכן שתי המערכות פועלות בשיתוף פעולה כדי לחסל את הפולש.

תאי ההרג הטבעיים (Natural killer cells) הם התאים שאחראים לחסל תאים מסוכנים כדי למנוע להפיץ נגיפים או להתרבות כתאים סרטניים. המערכת הנרכשת מכילה גם תאי הרג מסוג טי (T killer cells), שממלאים תפקיד דומה אך עושים את זה באמצעות מנגנון שונה. תאי הרג מסוג טי מזהים מבנים שאינם שייכים לגוף ומחסלים את התא בכך שהם כופים עליו מוות תאי מתוכנן. תאי ההרג הטבעי, לעומת זאת, אינם מזהים מבנים ספציפיים אלא מגיבים לאותות מצוקה שמפריש התא החולה כמנגנון הגנה אוטומטי.

תאי ההרג הטבעי נבדלים מתאי הטי גם באופן ההריגה. במקום להיקשר למבנה ספציפי בתא שמעיד על קיומו של גוף זר, הם מפרישים חומרים שמחוררים את קרום התא והורגים אותו. יעילות החומרים הללו גבוהה עד כדי כך שהם פוגעים בכל תא שנמצ ברדיוס מסוים מהם, כפי שאפשר לראות בסרטון. המנגנון הזה מחסל ביעילות סיכונים פוטנציאליים סמוכים, כמו תאים שכנים נגועים או סרטניים, אך חסרונו הוא שהוא הורג גם תאים בריאים.

תאי ההרג הטבעי משתלבים גם כמוציאים לפועל של התגובה החיסונית הנרכשת. אחרי שהגוף לומד לייצר נוגדנים ספציפיים נגד הפולש, הנוגדנים נקשרים לתאים חולים ותאי ההרג מזהים את הנוגדן ומחסלים את התא החולה ואת כל התאים הסמוכים לו. זו דוגמה יפה לדרכים שבהן המערכת המורשת והמערכת הנרכשת משתפות פעולה במלחמה נגד פולשים.

6 תגובות

  • להב קפלן אילני

    אני רק בכיתה ה וזה ממש מוסיף

    אני רק בכיתה ה וזה ממש מוסיף לי ידע והייתי רוצה שתוציאו עוד פעילות על גוף האדם
    (ואגב החלום שלי זה להיות או רופה או ווטרינרית

  • אפרת

    התגלה שלNK יש זיכרון

    תעדכנו.
    https://currentprotocols.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/cpcy.13
    A repeating stimulus, such as a cytomegalovirus infection, may result in accumulation of certain types of highly differentiated NK cells designated as memory‐like, or adaptive NK cells.
    Adaptive NK cells are capable of rapid expansion and effective response to the recall stimulus. These cells differ significantly from conventional NK cells both functionally and phenotypically.

  • נאוה

    פרפורין

    מה קורה כאשר יש חוסר של פרפורין מצד NK?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום נאוה
    חוסר בפרפורין מונע מתאי NK למלא את תפקידם בהרס תאים מזיקים ובקרת התגובה החיסונית, דבר שעלול לגרום לתגובה חיסונית מוגזמת ולעיתים אף למחלה האוטואימונית FHLH.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • מזל ברקו

    מערכת חיסון + קרוהן + הריון

    בס"ד
    האם מערכת חיסון עולה בעקבות טיפולים הורמונליים?הריון?.
    אני סובלת ממחלת קרוהן - מחלת מעיים. מקבלת אימורן לדיכוי מערכת חיסון. בעקבות טיפולים אני רואה שמערכת חיסון שלי עולה ל-8.2. האם יש קשר אודה על תשובתכם מאחר ואני בלחץ מאד גדול.
    תודה שנה טובה ומבורכת

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום מזל
    האתר שלנו עוסק במתן מידע מדעי, ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם רפואי מוסמך. אני ממליץ לך להפנות את שאלתך לרופא המשפחה שלך.
    כל טוב ורפואה שלמה
    ארז