מערכת החיסון בגופנו מורכבת משתי זרועות הפועלות במשולב: המערכת המורשת, שיודעת לזהות איומים כלליים על הגוף ולפעול נגדם בצורה לא ממוקדת והמערכת הנרכשת, שלומדת את האיום ומפתחת נגדו נוגדנים ספציפיים המתאימים ישירות לכל פולש.

תפקידה של המערכת המורשת הוא לזהות את פלישת החיידק או הנגיף, לתת לו מענה ראשוני שיעצור את התפשטותו ובו בזמן להפעיל את המערכת הנרכשת כדי שתפתח נוגדנים מתאימים. הסרטון שלפנינו מתאר איך באופן כללי פועל מנגנון הזיהוי של הפולש על ידי המערכת המורשת. הסרטון הוא באנגלית, לכן הוספנו עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.

הסרטון נלקח מהספר Janeway's Immunobiology, מהדורה שביעית, מאת Murphy, Travers ו-Walport, שראה אור בהוצאת Garland Science.

למידע נוסף על הפעלת התגובה החיסונית, צפו בסרטונים הפעלת התגובה החיסונית על ידי קולטני TLR, תאים דנדריטיים, וברירת שבטים של תאי Bבמערכת החיסון

בשלבים הראשונים של התגובה החיסונית, מערכת החיסון המורשת מזהה את נוכחותם של מבנים (אנטיגנים) זרים ופועלת לעצור אותם כקו ההגנה הראשון. תאים דנדריטיים המסיירים ברקמה יודעים לזהות תבניות הקשורות לגורמים זרים מחוללי מחלות (PAMP). התבניות האלה הן תבניות שמורות של מחוללי מחלות, כמו ליפופוליסכרידים (LPS) שהם מבנים שנמצאים בדופן של כל החיידקים הגרם שליליים.

התאים הדנדריטיים מזהים את המבנים האלה באמצעות משפחת קולטנים בשם TLR (קיצור של Toll Like Receptors). במקרה של LPS מדובר בקולטן בשם TLR4 שמתבטא על פני השטח של התא הדנדריטי. ה-LPS מועבר באמצעות חלבון מיוחד בשם LBP (קיצור של LPS Binding Protein), שקושר אותו לקולטן בשם CD14 בדופן התא הדנדריטי. TLR4 מזהה את נוכחות ה-LPS על ידי קישור ל-CD14. בעקבות הקישור יוצר ה-TLR4 אות תוך-תאי שגורם להתבגרות התא הדנדריטי, שנודד בתגובה לכך אל קשרי הלימפה ומפעיל שם את מערכת החיסון הנרכשת.

מדובר רק בשלב אחד במערכת החיסון המורשת. יש בה כמובן גם שלבים נוספים, כגון הפעלת "מערכת המשלים", הפעלת תאים בולעניים (מקרופאג'ים) ועוד. כמו כן המערכת המורשת ממלאת תפקיד חשוב גם אחרי יצירת הנוגדנים, בכך שהיא מזהה את החיידקים או הנגיפים שצופו בנוגדנים על ידי מערכת החיסון הנרכשת ומשמידה אותם.

• מנשה

שתל אנאורגאני

הפגוציטים במערכת החיסון תוקפים כל גורם זר,גם אנאורגני.מדוע הם נמנעים מלתקוף למשל "פלטינות" המקבעות שבר?

• שלומי דגן

פאגוטציטים כשמם הם - מבצעים פאגוציטוזה - הם בולעים את החומר הזר בשלמותו. מה קורה אם החומר הזה גדול בהרבה מגודלם של הפאגוציטים?

ובכן, אם החומר הזה נוטה להתפרק (כמו קוץ העשוי עץ) הפאגוציטים יזרמו לאזור ויאכלו את חלקיקי הקוץ הנושרים. בחומר אחיד לעומת זאת, כמו מתכת או פלסטיק, אין התפוררות משמעותית ולכן אין מה לתקוף.

סייג אחד עם זאת - ישנם אנשים אשר רגישים לסוגי מתכות מסויימים (קובלט או ניקל) או לסוגי פלסטיק ספציפים. אצל אנשים אלו, שתלים המכילים חומרים אלה, יכולים לגרום לתגובה אלרגנית. לפי מאמר שמצאתי ( http://goo.gl/GLl0N ), ההערכה היא שלכ-13% מהאוכלוסיה יש רגישות כזו או אחרת לשתלי מתכת.

תוספת קטנה

דוגמא נפוצה לתגובה חיסונית המערבת מאקרופאג'ים כנגד שתל אנאורגני, הוא תקיפה של סיליקון הדולף משתלים בגופן של נשים שעברו ניתוח להגדלת חזה. גם כאן המאקרופאג'ים תוקפים את הסיליקון רק כאשר הוא דולף החוצה ולא את השתל עצמו בשלמותו.