לקריאת הכתבה

אלקטרוני ערכיות ודיאגרמות לואיס

האלקטרונים באטום מסודרים ברמות אנרגיה. ככל שרמת האנרגיה גבוהה יותר, גדול יותר מרחקו של האלקטרון הנמצא בה מן הגרעין. האלקטרונים ברמה האחרונה קרויים אלקטרוני ערכיות כי הם אלה שקובעים את אופיו הכימי של האטום, כלומר: הם אלה שיקבעו אם האטום יגיב עם אטומים אחרים וכיצד, או לחילופין אם הוא יישאר אדיש (אינרטי). אם הרמה האחרונה מאוכלסת במלואה ע"י אלקטרונים, האטום יהיה יציב ולא יטה להגיב עם אטומים אחרים. אטומים שרמתם האחרונה איננה מאוכלסת במלואה יגיבו באופן שיביא אותם למצב של אכלוס מלא ברמה האחרונה, בין אם ע"י מסירה, קבלה או שיתוף של אלקטרונים.

דיאגרמות לואיס (קרויות גם מבני לואיס) הן ייצוג סכימטי של אלקטרוני הערכיות באטום וניתן לציירן גם למולקולות. הן מקלות עלינו את הבנת ההתנהגות הכימית של אטום כלשהו ואת חיזוי הקשרים שהוא ייצור עם אטומים אחרים. הדיאגרמות קרויות ע"ש הפרופ' גילברט לואיס אשר הגה אותן.

הסרטון שלהלן מציג כיצד קובעים כמה אלקטרוני ערכיות יש לאטום וכיצד לייצג את אלקטרוני הערכיות באטום ובמולקולה באמצעות דיאגרמות לואיס.
 

סרטון זה הופק בידי פול אנדרסן - מורה למדעים מבי"ס בוזמן במונטנה ארה"ב.
הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין.
 

 

ד"ר מיכל קם
בוגרת מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.