לכל התוכניות

לשבור את הצופן

מה רואים?

שני שקפים שמופיע עליהם שרבוט לא ברור. השקף העליון ניתן להזזה (ימינה או שמאלה) בעוד התחתון קבוע על מקומו. על שני השקפים מפוזרים סימנים שחורים שנראים במבט ראשון אקראיים ולא מובנים.

מה עושים?

הזיזו את השקף העליון באיטיות ונסו לראות אם בשלב מסויים מתקבל מהשילוב בין 2 השקפים דפוס בעל משמעות 
 

מה מגלים?

לאחר הזזת השקף העליון והתאמתו לשקף התחתון נגלה "כתב סתרים" בעל משמעות: המשוואה הקושרת בין מסה ואנרגיה, הלוא היא E=mc2.

המוצג מדגים את השימוש בקְריפְּטוֹגרַפְיָה (קריפטו = הסתרה, גרפיה = כתיבה), שהוא ענף הקשור לתחום המתמטיקה הקלאסית, וכיום משמש בעולם אבטחת מידע ותקשורת נתונים, הצפנה וקידוד.

ההצפנה במוצג זה היא הצפנה חזותית (ויזואלית). בשיטה זו מצפינים מידע הנמצא בתמונות בעזרת פיקסלים (נקודות) שחורים או לבנים. הכיתוב, המסר או התמונה מפורקים לגורמים קטנים ומפוזרים על גבי שני השקפים, כך שמבט בשקף בודד לא יחשוף את התמונה המקורית. רק כשמניחים את שני השקפים זה על גבי זה בשילוב הנכון מתקבל המסר המוצפן.

מושגים מדעיים

אֶנִיגמָה: תעלומה, חידה. "אניגמה" הוא שם של קבוצת מכונות להצפנה ולפענוח של מסרים כתובים, ששימשו את הכוחות הגרמניים והאיטלקיים במלחמת העולם השנייה. בזכות התקשורת המוצפנת שאפשרה אניגמה, הטיל הצי הגרמני מצור ימי על בריטניה, שמנע הובלת מזון ואמצעי לחימה לאי הבריטי.

בעלות הברית הצליחו לפצח את ההצפנה וכך קנו לעצמן יתרון חשוב במלחמה מול חיל הים הגרמני; יתרון זה סייע לניצחונן במלחמה.

אבטחת מידע: ענף העוסק בהגנה מפני גישה למערכות מידע, שימוש בהן, חשיפה, שיבוש, העתקה או השמדה שלהן מצד גורמים שאינם מורשים או זדוניים. אבטחת מידע מספקת סודיות, שלמות וזמינות של המידע בלי תלות בסוג המידע או בצורת אחסונו – פיזית או אלקטרונית. חלק מהמטרות מושגות באמצעות קריפטוגרפיה.

סקרנים לדעת עוד?

  • מוצג זה פותח עבור גן המדע בהשראתו של פרופ' עדי שמיר ממכון ויצמן למדע ובסיועו. פרופ' שמיר הוא מתמטיקאי שידוע בזכות תרומתו המחקרית לתחום הקריפטוגרפיה, ושיש לו חלק מרכזי בפיתוח אלגוריתם ההצפנה RSA, שהוא בסיס למרבית תוכנות ההצפנה שבשימוש כיום. האלגוריתם נקרא כך על שם ראשי התיבות של ממציאיו: ריבסט (Rivest), שמיר (Shamir) ואדלמן (Adleman).
  • מאמר בנושא הצפנה באתר מכון דוידסון

 

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!